Misterul care înconjoară prăbușirea avionului în Kazahstan. Rușii nu le-au permis piloților să aterizeze pe teritoriul lor
„Avionul nostru s-a prăbușit din cauza unei interferențe externe”, declară compania Azerbaidjan Airlines, într-o referire străvezie la racheta anti-aeriană a rușilor care a confundat probabil aeronava cu o dronă ucraineană.
Iar experți și oficiali occidentali îi acuză pe ruși de conduită iresponsabilă, pentru că nu au închis spațiul aerian deasupra Ceceniei miercuri dimineața. Mai rău, după lovirea avionului, rușii nici nu le-au permis piloților să aterizeze pe teritoriul lor. 38 de pasageri și membri ai echipajului au murit la Aktau, în Kazahstan, după ce avionul a ratat aterizarea de urgență.
Găurile din tabla avionului sunt cele mai importante indicii care susțin teoria că fuselajul a fost găurit de șrapnel după ce lângă avion a explodat o rachetă antiaeriană, lansată de un sistem rusesc Panțir S1.
Miles O'Brien, analist aviație: „Există similarități frapante cu evenimentul de acum 10 ani, când rușii au doborât Boeingul 777 al companiei Malaysia Airlines. Ca investigator, te uiți în primul rând cum arată găurile, dacă metalul e curbat spre interior ori spre exterior. Când e îndoit spre exterior, atunci vorbim de o bombă plasată în avion. În aceste două cazuri e clar că metalul e curbat spre interior, adică a fost o explozie în proximitatea fuselajului. Iar ăsta e un indiciu elocvent al unei rachete sol-aer.”
Înainte să se prăbușească în Aktau, pe țărmul kazah al Mării Caspice, aeronava a urmat o traiectorie ciudată, schimbându-și constant altitudinea și direcția. Altfel spus, nu răspundea bine la comenzi. Piloții au deschis trenul de aterizare, dar nu au reușit să atingă solul în siguranță.
David Soucie, expert în siguranța aviației: „În cazul unui atac cu rachetă, așa arată urmările: mici perforări făcute de șrapnel, iar acestea au compromis sistemul de control al aeronavei. Și, judecând după ceea ce știm, și anume că piloții au survolat vreo 20 de minute zona, cotind ba la dreapta, ba la stânga, acest lucru arată că pierduseră controlul asupra avionului.”
Avionul ar fi ajuns deasupra orașului Groznîi chiar în timpul unui raid ucrainean cu drone. Apărarea antiaeriană rusească a confundat țintele. Iar radarul bruiat deliberat în zonă a făcut imposibilă aterizarea în Groznîi. Pentru că o parte dintre sistemele avionului au continuat, totuși, să funcționeze pentru un timp, piloții au crezut probabil că pot gestiona situația.
Yan Matveyev, expert militar rus: „Rămâne o mare întrebare: de ce echipajul a decis să zboare deasupra mării, când aparatul era evident avariat, și nu a aterizat undeva în Rusia? Există multe aeroporturi în sudul Rusiei.”
Surse din Baku au declarat însă pentru mai multe publicații occidentale că autoritățile rusești le-ar fi interzis piloților azeri să aterizeze pe vreun aeroport rusesc.
Evelyn Farkas, analist: „Nu știm cum au stat exact lucrurile, dar întotdeauna când vorbim de Federația Rusă se amestecă și politicul. Să nu uităm că avionul aparținea Azerbaidjanului, iar relațiile dintre Rusia și Azerbaidjan sunt tensionate în acest moment, când guvernul de la Baku așteaptă să vadă ce relații va stabili cu noua administrație Trump. Asta e una dintre complicații. Pe de altă parte, Kazahstanul este o republică din Asia Centrală care a făcut parte din URSS. Ministrul rus de externe a declarat chiar de curând că nu e o țară… adevărată, așa că, în Kazahstan, Rusia e privită cu nervozitate și neîncredere. Kazahstanul trebuie să execute un complicat dans pe sârmă între SUA, China și Rusia, astfel încât să nu ajungă sub controlul Chinei sau al Rusiei.”
Oficiali ai Departamentului american de Stat au subliniat că o confirmare a responsabilității Rusiei în această tragedie demonstrează, o dată în plus, agresivitatea Moscovei în invazia din Ucraina.