Metoda prin care bogații Rusiei primesc automobile de lux, deși țara este vizată de sancțiuni. "Totul se petrece la vedere"
În ciuda sancțiunilor impuse Rusiei după invadarea Ucrainei, rușii bogați se bucură în continuare de cele mai noi modele de automobile de lux.
O investigație Sky News arată în detaliu cum reușește Moscova să importe vehicule de top, produse în Marea Britanie, Germania sau Japonia.
Datele oficiale obținute de jurnaliștii Sky News arată că exporturile de lux, în special cele de mașini, au fost stopate către piața din Rusia. Adevărul este însă că toate aceste bunuri ajung cumva în posesia rușilor bogați. În ultimii ani, exporturile către țările din Caucaz au crescut. Mai ales către Georgia, stat aflat la granița cu Rusia.
Alegeri 2024
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
Ed Conway, corespondent Sky News: "Dacă dăm ascultare grupurilor de lobby pentru industria auto din Marea Britanie, am putea crede că, odată ce ajung în Caucaz, toate aceste mașini rămân acolo, în piețele locale, cam așa arată și datele. Dar vedem totuși că ele ajung în Rusia chiar dacă nu se vede în statisticile oficiale. În fotografii și videoclipuri făcute la graniță se observă cum mașini britanice, germane și japoneze așteaptă să treacă frontiera".
Așa arată într-o zi obișnuită acest punct de trecere a frontierei dintre Georgia și Rusia. Zeci de camioane așteaptă să ajungă pe tărâm rusesc, încărcate cu diverse mărfuri. Iar mașinile de lux sunt la vedere.
Șofer: "Acestea sunt comenzi private, le transportăm din porturile Batumi și Poti. Responsabilitatea noastră este în principal să asigurăm livrarea în siguranță a mașinilor".
Reporter: "Sunt mașini noi sau vechi?".
Șofer: "Transportăm tot felul de mașini, în funcție de comanda clientului și de distribuitorul auto".
Reporter: "Și cine le trece efectiv granița, proprietarul mașinii sau o firmă?".
Șofer: "Nu suntem implicați în întreg procesul. De cele mai multe ori este proprietarul, dar dacă acesta nu este originar din Georgia, ele (firmele) se ocupă de documente și de transport, ca de obicei".
Multe dintre vehicule costă peste 100.000 de euro bucata. În cazul unora este evident că sunt noi, abia ieșite de pe poarta fabricii. Majoritatea transportatorilor refuză să ofere detalii, dar circuitul pare cât se poate de clar.
Ed Conway, corespondent Sky News: "Nu vor să fie filmați când vorbesc cu noi. Dar ne-au spus că, în esență, este treaba lor să treacă mașinile de aici, dincolo de graniță, le lasă acolo în Rusia, ca apoi să vină altcineva să le ia și să le ducă mai departe unde este nevoie".
Mașinile primesc plăcuțe cu număr de înmatriculare de tranzit, apoi sunt conduse fără probleme peste graniță. Și cum persoanele din Georgia pot călători fără viză în Rusia și invers, procesul nu este deloc complicat.
Ed Conway, corespondent Sky News: "Sunt mai bine de doi ani de la impunerea sancțiunilor pentru Rusia, sancțiuni care ar trebui să oprească aceste mașini să intre în țară, dar, cu toate acestea, iată-ne aici. Iar aceasta este doar una dintre multele rute de transport pe unde sunt trecute peste graniță, în Rusia, asemenea bunuri, dar și armament și diferite alte echipamente. Și totul se petrece la vedere".