Maia Sandu, despre explozia din Beirut: „Nava a fost înregistrată sub pavilion moldovenesc”
Lidera PAS din Republica Moldova, Maia Sandu, susţine, într-o postare pe Facebook, că nava care a transportat nitratul de amoniu ce a cauzat explozia devastatoare din Beirut a fost înregistrată sub pavilion moldovenesc.
Mai mult, Maia Sandu susține că că nava care a transportat cele 2.750 tone de nitrat de amoniu, depozitate ulterior în portul din Beirut şi care au explodat în seara de marţi, 4 august, ar fi obţinut pavilionul moldovenesc „în schimbul mitei şi a favorurilor” pe care le-ar fi oferit proprietarul navei statului Republica Moldova.
„O ştire cutremurătoare a venit din Liban, unde o explozie puternică a distrus portul şi o parte a oraşului Beirut. Suntem cu gândul la familiile victimelor şi regretăm că această tragedie are şi conexiuni cu ţara noastră. Cu corupţia din ţara noastră, dacă este să fim mai exacţi. Nava care transporta ilegal substanța explozivă a fost înregistrată sub pavilion moldovenesc. Statul nostru a înregistrat această navă în schimbul mitei și a favorurilor”, a scris Maia Sandu, pe contul ei de Facebook.
„Într-o țară unde lucrurile se fac corect, unde instituțiile statului nu participă în scheme, înregistrarea unor astfel de nave ar fi fost imposibilă. Republica Moldova se află de mulți ani în lista neagră din cauza faptului că înregistrează nave ce desfășoară activități ilegale”, mai susține lidera PAS.
Aceasta transmite, totodată, că va solicita deputaților PAS să facă toate demersurile necesare pentru a afla cum a fost posibilă înregistrarea unei astfel de nave sub pavilion moldovenesc, „cine stă în spatele acestor fărădelegi și care sunt soluțiile”.
„Corupția ucide. Nu doar aici, în Moldova, dar și în alte părți ale lumii”, conchide Maia Sandu.
Premierul Ion Chicu, atac dur la adresa Maiei Sandu
În replică, premierul Republicii Moldova, Ion Chicu, a lansat un atac dur la adresa liderei PAS, susținând că este ipocrită și că tăvălește țara prin mizerie.
„Nava Rhosus (IMO 8630344) a fost înregistrată în Registrul de Stat al Navelor la data de 23.02.2012, adică în perioada „istoriei de succes”, scrisă şi de această doamnă. Din 23.02.2014 nava nu mai este sub Pavilionul de Stat al Republicii Moldova, fiind radiată forţat din Registrul de Stat al Navelor al Republicii Moldova. Îndemn ipocriţii, care nu scapă nicio ocazie de a tăvăli in glod şi mizerie ţara noastră, să aibă măcar un pic de ruşine”, a scris Ion Chicu pe Facebook.
Cum a ajuns nava în Beirut. Explicații oferite de căpitanul vasului
Într-un interviu pentru Europa Liberă, căpitanul vasului, Boris Prokoșev, oferă detalii despre modul în care nava, aflată sub pavilion moldovenesc, a ajuns în portul Beirut.
Nava ar fi aparținut, astfel, unui om de afaceri rus, Igor Grechushkin, cu rezidență în Cipru, și ar fi avut probleme financiare, dar și tehnice.
În 2013, ambarcațiunea Rhosus venea din Georgia, cu o cantitate impresionantă de nitrat de amoniu la bord. Ca să scoată încărcătura din Georgia, Igor Grechushkin ar fi încasat un milion de dolari, la Batumi. După cum explică Boris Prokoșev, vasul ar fi costat la fiare vechi aproximativ 350.000 de dolari.
Afaceristul rus a ales, astfel, să încaseze milionul de dolari. Abandonată în Beirut, nava ar fi adus un câștig imediat de vreo 650.000 de dolari, după cum explică Boris Prokoșev.
După abandonarea navei, nitratul de amoniu a fost descărcat într-un depozit.
Potrivit agenţiei de presă rusă TASS, care citează surse din cadrul autorităților libaneze, exploziile s-au produs în momentul în care muncitorii sudau nişte breşe pe care le avea depozitul unde se aflau cele 2,7 de tone de nitrat de amoniu.
Autorităţile încercau, astfel, să se asigure că materialele explozibile nu vor putea fi sustrase de hoți.
Scânteiele de la procesul de sudare ar fi ajuns, însă, peste nitratul de amoniu, care a luat foc şi a produs exploza devastatoare.
Nave aflate sub pavilionul Republicii Moldova, în atenția internațională
Acesta nu este primul caz cu rezonanță internațională în care au fost implicate nave aflate sub pavilion moldovenesc.
Jurnaliștii de la site-ul tv8.md au prezentat, miercuri, cazurile din ultimii ani în care au fost implicate navele aflate sub pavilionul Republicii Moldova.
În 2014, un vapor care naviga sub pavilionul Republicii Moldova a fost reținut în portul bulgar Burgas de la Marea Neagră, pe motiv că nu respectă Convenţia internaţională privind munca în sectorul maritim. Administraţia maritimă din Bulgaria a reţinut nava după ce doi marinari s-au plâns că nu le-au fost plătite salariile, conform Mediafax.
În 2018, în februarie, o navă sub pavilion moldovenesc a fost în pericol să se scufunde în Marea Neagră. Șapte oameni care se aflau la bord au cerut ajutorul autorităţilor române, în momentul în care au văzut că în navă intră apă, conform tv8.md.
În octombrie, tot în 2018, o tonă de cocaină a fost depistată în Spania, într-o navă maritimă, aflată sub paviolionul Republicii Moldova. Potrivit presei locale, atunci poliția spaniolă a arestat zece persoane, care ar face parte din grupări de traficanți de droguri din Turcia.
În iunie 2019, tot în Spania, au fost depistate circa zece tone de hașiș, într-o navă maritimă aflată sub pavilionul Republicii Moldova.
În noiembrie, același an, o navă care circula ilegal sub pavilionul Republicii Moldova a fost naufragiată la Odessa și a provocat o catastrofă ecologică. Autoritățile ucrainene au inițiat atunci un dosar penal.