Industria care este ”în panică totală” din cauza blocajului de aprovizionare cu pământuri rare

pamanturi rare
Shutterstock

Frank Eckard, directorul general al producătorului german de magneţi Magnosphere, primeşte un val de apeluri disperate din partea producătorilor auto şi a furnizorilor de componente.

Aceştia caută cu disperare surse alternative de magneţi, după ce restricţiile la export impuse de China au dus la o penurie severă, relatează Reuters.

Unii furnizori i-au spus lui Eckard că fabricile lor ar putea fi oprite până la jumătatea lunii iulie dacă nu găsesc rapid o soluţie.

”Întreaga industrie auto e în panică totală. Sunt dispuşi să plătească orice preţ”, a declarat Eckard.

Restricţiile Chinei la exporturile de magneţi pe bază de pământuri rare – componente esenţiale în producţia de automobile – au reactivat îngrijorările în rândul executivilor auto.

Citește și
Xi Jinping
Industria globală, la mâna Chinei. Producătorii auto cer „întâlniri de urgenţă” după suspendarea exporturilor de minerale

Toate meciurile de la FIFA Club World Cup pot fi văzute pe VOYO cu comentariu în limba română.

Preşedintele SUA, Donald Trump, a declarat vineri că omologul său chinez, Xi Jinping, a fost de acord să permită fluxul de pământuri rare şi magneţi către Statele Unite. O echipă comercială americană urmează să aibă discuţii cu oficiali chinezi la Londra luni.

O criză ce ar putea deveni al treilea şoc major pentru industria auto

Industria auto se teme că această criză ar putea deveni al treilea şoc major de aprovizionare în cinci ani.

Între 2021 şi 2023, lipsa de semiconductori a eliminat milioane de unităţi din planurile de producţie. Înainte de asta, pandemia de COVID-19 a dus la oprirea fabricilor în 2020. Deşi aceste crize au determinat companiile auto să-şi consolideze strategiile de aprovizionare şi să reevalueze practicile de stocuri minime, Eckard crede că ”nimeni nu a învăţat nimic din trecut”.

China controlează aproximativ 70% din extracţia globală de pământuri rare, 85% din capacitatea de rafinare şi 90% din producţia de aliaje şi magneţi pe bază de pământuri rare, potrivit AlixPartners.

Conform Agenţiei Internaţionale a Energiei, un vehicul electric foloseşte aproximativ 0,5 kg de pământuri rare, iar unul cu motor termic, cam jumătate din această cantitate.

Problema e agravată de dominaţia Chinei asupra exporturilor: un mic grup de birocraţi chinezi analizează sute de cereri de permise de export, lăsând soarta liniilor de asamblare auto în mâinile lor.

Mai multe fabrici de piese auto din Europa au fost deja închise, iar altele urmează, a avertizat asociaţia furnizorilor auto din Europa, CLEPA.

”Mai devreme sau mai târziu, toată lumea va fi afectată”, a spus Benjamin Krieger, secretar general CLEPA.

Companiile auto caută alternative la pământurile rare

În încercarea de a reduce dependenţa de China, companiile auto – inclusiv GM, BMW, ZF şi BorgWarner – lucrează la dezvoltarea de motoare cu conţinut redus sau zero de pământuri rare. Dar producţia la scară largă e încă departe de realitate.

Uniunea Europeană a lansat Iniţiativa privind materiile prime critice, dar e considerată insuficient de rapidă.

”China are mereu un as în mânecă cu pământurile rare”, a spus Mark Smith, CEO al companiei miniere NioCorp.

Între timp, unii jucători caută alternative. Compania britanică Warwick Acoustics a dezvoltat difuzoare fără pământuri rare, care vor echipa un model de lux mai târziu în acest an.

Niron, din Minneapolis, a strâns peste 250 de milioane de dolari de la investitori precum GM, Stellantis şi Magna şi planifică o fabrică de un miliard de dolari care va începe producţia în 2029.

Pe termen scurt însă, producătorii auto sunt nevoiţi să găsească soluţii de urgenţă pentru a evita oprirea fabricilor. Mercedes-Benz, de exemplu, discută cu furnizorii despre crearea de stocuri de magneţi pe bază de pământuri rare.

Analiştii avertizează că restricţiile ar putea forţa producătorii auto să livreze maşini incomplete, aşa cum s-a întâmplat în criza semiconductorilor.

Dependenţa industriei auto de China nu se opreşte la pământurile rare: potrivit unui raport al Comisiei Europene din 2024, China deţine peste 50% din aprovizionarea globală cu 19 materii prime esenţiale, inclusiv mangan, grafit şi aluminiu.

”Aceasta este doar o primă avertizare”, a spus Andy Leyland, co-fondator al firmei de analiză SC Insights.

Articol recomandat de sport.ro
NEWS ALERT Doliu la Real Madrid: "a murit numărul 1"! O viață închinată clubului blanco
NEWS ALERT Doliu la Real Madrid: "a murit numărul 1"! O viață închinată clubului blanco
Citește și...
Unul dintre cei mai mari angajatori din România va face disponibilizări în masă. Vor fi tăieri și la alte companii
Unul dintre cei mai mari angajatori din România va face disponibilizări în masă. Vor fi tăieri și la alte companii

Problemele globale din industria auto încep să aibă efecte și la noi.

Industria globală, la mâna Chinei. Producătorii auto cer „întâlniri de urgenţă” după suspendarea exporturilor de minerale
Industria globală, la mâna Chinei. Producătorii auto cer „întâlniri de urgenţă” după suspendarea exporturilor de minerale

China restricţionează exporturile de minerale critice, ameninţând industria auto şi producţia globală.

 

Țara care poate îngenunchea industria auto globală în doar câteva săptămâni. Apelul producătorilor către Trump
Țara care poate îngenunchea industria auto globală în doar câteva săptămâni. Apelul producătorilor către Trump

Producătorii auto trag un semnal de alarmă privind un potenţial deficit de magneţi din pământuri rare din China, esenţiali pentru componente senzorii ABS, care ar putea forţa oprirea activităţii uzinelor auto în câteva săptămâni.

Piesele de plastic din mașini ar putea fi înlocuite cu un material inovator românesc, produs din pene de pui
Piesele de plastic din mașini ar putea fi înlocuite cu un material inovator românesc, produs din pene de pui

Cercetătorii români au dezvoltat cu succes un material biocompozit pentru industria auto, bazat pe biopoliamidă și cheratină extrasă din deșeuri de pene de pui.

Industria din România care va fi cea mai afectată de războiul comercial al lui Trump. “Vom fi loviți foarte puternic”
Industria din România care va fi cea mai afectată de războiul comercial al lui Trump. “Vom fi loviți foarte puternic”

Războiul taxelor vamale pornit de Donald Trump împotriva partenerilor comerciali tradiționali ai SUA vor afecta puternic industria auto și a componentelor auto din România, chiar dacă noi nu exportăm mașini în SUA.

Recomandări
”Midnight Hammer”: Filmul celei mai mari operațiuni din istorie cu bombardiere B-2. ”A devastat programul nuclear iranian”
”Midnight Hammer”: Filmul celei mai mari operațiuni din istorie cu bombardiere B-2. ”A devastat programul nuclear iranian”

America a intrat direct în conflictul dintre Israel și Iran. Sâmbătă noapte, forțele americane au bombardat trei obiective nucleare cheie din Iran: Natanz, Isfahan și Fordo.  

O vecină a României s-a înarmat în mare secret și amenință voalat NATO: ”Nu vom trage primii”. ”Puțini știu ce arme am adus”
O vecină a României s-a înarmat în mare secret și amenință voalat NATO: ”Nu vom trage primii”. ”Puțini știu ce arme am adus”

Serbia s-a înarmat în mare secret în ultimii ani și lasă de înțeles că vede în NATO un potențial inamic, sună dezvăluirea șocantă făcută de președintele prorus Aleksandar Vucic. ”Puțini știu ce arme am adus”, spune Vucic.  

Cum va afectată România de atacurile SUA asupra Iranului. Ce consideră un expert în Orientul Mijlociu
Cum va afectată România de atacurile SUA asupra Iranului. Ce consideră un expert în Orientul Mijlociu

Demonstrația de forță a americanilor într-un context regional deja fragil ar putea avea efecte ce se vor resimți din Strâmtoarea Ormuz până în Mediterana. Totodată, riscă să alimenteze spirala represaliilor.