Cum a ajuns o viespe să amenințe siguranța avioanelor din Australia

30-11-2020 23:03


Cum a ajuns o viespe să amenințe siguranța avioanelor din Australia

O mică insectă ce s-a sustras controalelor stricte de biosecuritate ale Australiei se înmulțește și amenință siguranța avionelor de pe Aeroportul Brisbane.

 

Originară din America Centrală și de Sud și Caraibe, viespea ”gaură de cheie” a cauzat pentru prima dată probleme pe aeroportul australian în 2013, când a forțat o cursă Etihad Airways A330 cu destinația Singapore să se întoarcă după câteva minute de zbor, scrie CNN.

Odată ajunși la sol, lucrătorii de întreținere au descoperit că tubul pitot al avionului- instrumentul gol din exteriorul avionului care măsoară viteza aerului - a fost aproape complet blocat de noroi adus de viespi, potrivit unui raport al Biroului australian pentru siguranța transporturilor.

Pentru viespi, tuburile pitot sunt cavitatea perfectă în care se poate construi un cuib în mare viteză - avionul Etihad a stat la sol doar două ore înainte de zborul anulat.

"Avem rapoarte anecdotice ale echipajului terestru de la Brisbane că un avion ar fi putut ajunge la poartă și după două sau trei minute o viespe va zbura pe la botul avionului aruncând o privire asupra tubului pitot", a spus Alan House, de la Eco Logical Australia.

House a lucrat cu experți de la Aeroportul Brisbane, compania aeriană australiană Qantas și consultanța de mediu Ecosure pentru a produce unul dintre primele studii din lume privind impactul viespilor asupra tuburilor pitot.

Comandat de Brisbane Airport Corporation, a fost publicat săptămâna aceasta în jurnalul cu acces liber PLOS ONE.

Cercetătorii spun că, fără un management adecvat, există riscul ca viespile să poată călători către alte aeroporturi australiene - și chiar țări din apropiere, cu un climat semi-tropical potrivit pentru ca acestea să prospere.

 

O tragedie aviatică din 1996, cu 189 de victime, ar fi fost cauzată de aceste viespi

 

"Când am făcut unele cercetări de fond, ne-am dat seama că acesta nu era doar un inconvenient, că trebuie doar să curățați aceste tuburi și să alungați viespile; acest lucru ar putea duce de fapt la accidente majore", a spus House.

Montate în partea din față a avioanelor, tuburile pitot îndeplinesc sarcina importantă de a trimite înapoi în cabină informații despre cât de rapid se mișcă aerul prin ele.

Acest lucru indică cât de repede călătorește avionul - prea încet și există riscul de blocare, prea rapid și ar putea funcționa defectuos în alte moduri.

Când tuburile pitot nu funcționează, A330 trece automat în modul manual, forțând piloții să preia comenzile. Așa s-a întâmplat cu zborul Etihad și, în cele din urmă, piloții s-au văzut nevoiți să se întoarcă.

Nu au fost incidente majore pe Aeroportul Brisbane din cauza viespilor, dar au existat în alte locuri accidente legate de această insectă.

De exemplu, zborul 301 al Birgenair s-a prăbușit în largul coastei Republicii Dominicane în februarie 1996, ucigând 189 de pasageri și echipajul.

Raportul accidentului spunea ca și „cauză probabilă” a blocajului tubului pitot a fost „noroiul și / sau resturile de la o mică insectă” care au intrat pe tub în timp ce aeronava era la sol.

În 2018, Autoritatea de Siguranță a Aviației Civile din Australia (CASA) a emis o alertă piloților, companiilor aeriene și aeroporturilor din țară cu privire la pericolele infestării cu viespi.

Tuburile pitot blocate ar putea provoca pierderea totală a indicatoarelor de viteză și altitudine a aerului, care ar fi „periculoase”, a avertizat documentul.

CASA a sfătuit companiile aeriene să acopere tuburile pitot în timp ce așteaptă pe Aeroportul Brisbane. Cu toate acestea, nu este obligatoriu, motiv pentru care încă se produc blocaje.

 

26 de incidente în 6 ani

 

În total, 26 de incidente au fost raportate între noiembrie 2013 și aprilie 2019, potrivit studiului Aeroportului Brisbane.

Primele viespi gaura cheii au fost detectate în portul Brisbane în 2010, deși este posibil să fi ajuns deja din 2006, potrivit studiului. Nu se știe cum au ajuns în Australia - probabil pe o navă, a spus House.

Se crede că au ajuns pe Aeroportul Brisbane din 2012 și nu par să se fi răspândit în niciun alt oraș australian, deși au fost văzute și pe Aeroportul Emerald, un mic centru regional aflat la mai mult de 800 de kilometri distanță, conform CASA.

Pentru studiu, cercetătorii au folosit imprimante 3D pentru a fabrica replici ale tuburilor pitot de pe avioane Boeing 737 și 747, Airbus A330 și Dash 8, mai mici, utilizate în mod obișnuit de companiile aeriene regionale.

Au fost poziționate apoi în patru locații din jurul aeroportului și au fost monitorizate timp de 39 de luni.

Ulterior, s-au descoperit 93 de cazuri de sonde complet blocate și aproape toate cu niște cuiburi construite în lunile mai calde, dintre noiembrie și mai.

Majoritatea cuiburilor se aflau aproape de zona cu iarbă a aeroportului, potrivit co-autorului studiului, Jackson Ring, coordonator de management și planificare a faunei sălbatice la Aeroportul Brisbane. Viespile adună omizi din iarbă și le împing în tuburile pitot ca hrană pentru descendenții lor.

Administratorii faunei sălbatice folosesc pesticide organice direcționate pentru a ucide omizile și au reușit până acum să reducă cu 50% activitatea de viespi în apropierea terminalelor internaționale și interne, a spus Ring.

Introducerea prădătorilor, cum ar fi păsările, de exemplu, nu este o opțiune din motive evidente.

Viespea nu este clasificată ca dăunător agricol și nu este un vector pentru bolile umane, așa că, în ciuda statutului său de vizitator nedorit, nu există un plan oficial guvernamental care să o eradice, a spus House.

Este, de asemenea, o creatură foarte inventivă și nu duce lipsa locurilor de reproducere.

„Își poate construi propriul cuib dacă dorește, poate folosi cuiburi vechi ale viespi dacă vrea asta și poate folosi orice colt, peste tot, peste tot, practic", a spus House.

 

Creșterea traficului ar putea aduce probleme

 

La fel ca majoritatea aeroporturilor din întreaga lume, traficul a scăzut substanțial pe Aeroportul Brisbane în timpul pandemiei coronavirusului.

Avioanele au fost parcate luni întregi, cu tuburile pitot acoperite pentru a preveni infestarea.

Cu toate acestea, traficul va crește din nou, pe măsură ce restricțiile la frontierele interne vor fi ridicate- ceea ce înseamnă că vor fi mai multe avioane care vin și pleacă - creând mai multe oportunități pentru viespi de a provoca probleme.

Conform studiului, viespile ”gaură de cheie” se găsesc și în sudul Statelor Unite și într-o serie de insule din Pacific, inclusiv Hawaii, Polinezia, Micronezia și Japonia.

Cercetătorii lucrează cu operatorii aeroportuari din Papua Noua Guinee și Fiji, unde au fost raportate și incidente. De asemenea, au trimis tuburi și componente tipărite 3D în Honolulu pentru studii similare.

House a spus că cercetătorii nu au vrut să dea impresia că nu este sigur să zbori din Brisbane. Dacă este ceva, a spus el, este mai sigur decât acum câțiva ani, când știau mai puțin despre această insectă.

Viespea ”gaură de cheie” ar putea fi mică, a spus el, dar amenințarea lor pentru aviație nu poate fi ignorată.

"Ceva ca o viespe este văzut ca un risc mai mare. Șansele ca ceva să se întâmple sunt destul de mici, dar există încă șanse să se întâmple".

 

Sursa: CNN


VIDEO PROTVPLUS.RO