Cererea de produse în SUA atinge niveluri istorice. Criza de aprovizionare ar putea să afecteze cumpărăturile de Crăciun
Criza sanitară şi cea economică provocate de pandemia de coronavirus au urmări neaşteptate.
După luni întregi în care au fost nevoiţi să stea cu banii în buzunar din cauza restricţiilor şi a carantinei, americanii au început să cheltuiască într-un stil mare.
Cererea de produse de import a provocat, însă, o criză în aprovizionare.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
În Statele Unite, dar şi în restul lumii, cine şi-a făcut planuri să achiziţioneze o maşină nouă, un frigider, o canapea sau chiar un telefon mobil nou în perioada următoare, mai are de aşteptat.
Întârzierile apărute în lanţurile internaţionale de aprovizionare afectează toate mărfurile, de la vinuri la ceaiuri exotice.
”Ştiam că 99% din producţia de ceai Boba vina din Asia, mai ales din Taiwan, iar asta înseamnă că ţara rămâne în aceste zile fără stocuri”.
După luni întregi de carantină şi restricţii, cererea a crescut mult mai repede decât se aşteptau chiar şi analiştii economici. În Statele Unite, portul din Los Angeles a avut cea mai aglomerată lună din istorie.
Costurile de expediere au crescut de 4 ori
Peste un milion de containere au fost descărcate aici în mai. Dar sunt zeci de nave care aşteaptă cu marfa la bord, din cauză că portul nu are destui angajaţi.
Alison Kosik, reporter: ”Navele sunt şi ele aglomerate în "trafic", să zicem în Pacific, aşa că ar putea fi doar câteva care să-şi poată descărca marfa la un moment dat. Apoi trebuie să se întoarcă în China, să preia altă încărcătură”.
Presiunea e atât de mare pe căile de aprovizionare, încât compania Hyundai a închis o fabrică americană timp de o săptămână. Gigantul Home Depot, unul dintre cei mai mari importatori americani, a închiriat propria navă, ca să facă faţă crizei.
Problemele sunt la fel de mari şi pe calea ferată sau pe şosea. Costul expedierii unui container peste ocean a crescut de 4 ori în ultimul an.
Jerome Powell, Federal Reserve Board: ”Asta creşte posibilitatea de a avea o inflaţie mai mare şi mai de durată decât ne aşteptam”.
Dincolo de inflaţie, unii experţi în logistică spun chiar că toate aceste întârzieri vor avea efecte negative şi asupra cumpărăturilor de Crăciun.
Companiile de retail americane au cerut preşedintelui Biden să găsească soluţii. Numai că liderul american a subliniat că economia americană nu poate reveni instantaneu la nivelul de dinaintea pandemiei.