Anorexie, bulimie, favoruri sexuale. Din culisele vietii unei prim-balerine
Odata cu aparitia peliculei “Black Swan” au aparut si multe intrebari legate de adevarata viata a unei balerine. Este drama Ninei, personajul principal al filmului, o realitate cu care se confrunta tinerele care aspira la statutul de prim-balerina?
O fosta balerina din Marea Britanie, Arlene Phillips, a incercat sa raspunda, intr-un interviu acordat recent, la aceasta intrebare.
“Black Swan” starneste emotie si controversa deopotriva. Si oricat de greu de crezut ar parea, multe din dramele Ninei se regasesc si in lumea reala a baletului.
Arlene Phillips a povestit ca tinerele dornice de performanta se identifica cu personajul interpretat de Natalie Portman, a carei viata este controlata de o obsesie, aceea de-a fi o dansatoare perfecta.
La fel ca in film, obsesia pentru dans se regaseste si in salile de balet din lumea intreaga.
“Stai toata ziua cu ochii in oglinda si ajungi sa fi obsedata de cele mai mici detalii ale corpului tau. Te intrebi daca poate cineva sa faca mai multe piruete ca tine, daca arcuiesti si intinzi piciorul perfect. Daca exista cineva mai bun ca tine”, a marturisit Arlene.
“Cand eram mica imi doream sa fiu o balerina de top, iar pentru asta eram dispusa la orice tortura. Traiam intr-o lume a mea, o lume in care respiram si mancam balet, nimic altceva nu mai conta”, a continuat fosta balerina.
“Black Swan” ne prezinta o lume cruda. Nina primeste rolul principal in “Lacul Lebedelor” numai dupa ce prim-balerina, Beth, este obligata sa se retraga. Competitia este acerba, mereu exista teama ca o alta colega iti va lua locul.
Baletul inseamna perfectiune, si daca nu esti perfecta, atunci nu ai ce cauta pe o scena. Acesta e un aspect pe care fetele il invata inca din prima clipa in care intra intr-o sala de balet, precizeaza Arlene Phillips.
“Marile companii de balet fac mereu selectii in randul elevelor. Nu conteaza cat de mult ai evoluat sau cat de bine dansezi, daca nu ai perfectiunea ceruta pentru a fi o balerina clasica, nu ai nicio sansa. Daca sanii incep sa-ti creasca, picioarele nu sunt atat de lungi pe cat se cere sau soldurile se dezvolta prea mult, trebuie sa renunti. Capul trebuie sa fie proportional cu gatul si umerii, picioarele trebuie sa aiba o arcuire perfecta. Pentru mine cel mai deprimant lucru este sa stai intr-o sala de dans si sa vezi tinere care viseaza la rolul de prim-balerine si sa iti dai seama ca nu au nicio sansa. Pentru a fi o dansatoare clasica, trebuie sa fi perfecta. Nu poti fi balerina pentru ca vrei sau pentru ca iti place. Baletul este cel care te alege, si nu invers", a declarat fosta balerina.
"Am intalnit fete care din dorinta de-a fi perfecte au apelat la modificari majore. Celor carora le-au crescut sanii au mers la medic pentru a scapa de ei, cel mai tragic lucru prin care poate trece o balerina este acela de-a realiza ca bustul ii iese din costum. In silueta unei balerine sanii mari sunt un mare defect. Am avut o prietena care a pierdut multe castinguri din cauza sanilor, a mers la medic si a scapat de ei. Apoi au inceput sa apara si ofertele", a mai spus Arlene.
Femeia precizeaza si faptul ca unul din motivele pentru care Natalie Portman este potrivita pentru acest rol este acela ca trupul ei e perfect proportionat. Dincolo de micile exceptii, pe care numai un profesionist in balet le poate observa, Natalie este imagina perfecta a unei prim-balerine.
"Si eu am trait drama de-a realiza ca nu voi putea fi niciodata o balerina perfecta. La 14 ani mi-am dat seama ca trupul meu nu se incadra in tiparele cerute de balet. Atunci mi-am indreptat privirea catre alte stiluri de dans, am ajuns sa fiu coregraf. Insa nicio clipa nu mi-am uitat pasiunea pt balet", a mai spus femeia.
O alta problema a unei balerine este greutatea. Balerinele trebuie sa fie mereu atente la ceea ce mananca, insa in zilele noastre, salile de balet au personal calificat care urmareste starea de sanatate a fetelor, incercand sa le tina departe de afectiuni precum anorexia sau bulimia.
S-a spus despre coregraful din film ca este mult prea agresiv si crud, dar asemenea exemple exista si in realitate. Jerome Robbins a fost unul dintre cei mai buni coreografi din lume, iar trupa lui a ajuns la performante extraordinare datorita agresivitatii si terorii la care fetele erau supuse.
Coregrafii folosesc si acum tactica manipularii pentru a scoate ce e mai bun dintr-o dansatoarea.
Perfectiunea pe care publicul o vede pe scena se obtine prin munca dusa pana la epuizarea fizica.
Exista si exagerari si multa fantezie in “Black Swan”, insa drama Ninei poate fi si drama unei balerine profesioniste, a concluzionat Arlene.