Analiză The New York Times: Cum a devenit Marea Neagră cel mai fierbinte punct al războiului dintre Rusia și Ucraina

marea neagră
Getty

Marea Neagră, o parte a războiului ruso-ucrainean care a fost trecută cu vederea până acum, a devenit dintr-o dată un veritabil butoi cu pulbere al tensiunilor militare și geopolitice.

Zona este extrem de importantă pentru Moscova, Ucraina și Occident, scrie The New York Times.

Navele de război rusești patrulează suprafața Mării Negre, lansând rachete asupra orașelor ucrainene, dronele din Ucraina lovesc navele și porturile rusești, NATO supraveghează totul din aer.

Zburând la suprafața apei, dronele maritime ucrainene transportă pe furiș explozibili spre porturile și navele rusești, o amenințare tot mai mare în arsenalul Kievului.

În spațiul aerian de deasupra, avioanele de supraveghere și dronele NATO și ale aliaților zboară deasupra apelor internaționale, adunând informații folosite pentru a contracara invazia Moscovei, chiar dacă Rusia acoperă cerul cu propriile sale aeronave.

Citește și
Ivan Khurs, nava rusia
Rusia a notificat Bulgaria. Ce se întâmplă pe Marea Neagră

Înconjurată de Ucraina, Rusia și trei țări NATO, dar uneori trecută cu vederea în război, Marea Neagră a devenit un cazan care fierbe tot mai periculos din cauza tensiunilor militare și geopolitice, după decizia Moscovei de luna trecută de a pune capăt acordului care asigura trecerea în siguranță a cerealelor ucrainene.

Departe de luptele crâncene de pe front, Marea Neagră plasează totuși Rusia și țările NATO într-un tip de proximitate care nu există în alte teatre de război, cum ar fi apărarea Kievului sau bătălia pentru Bakhmut – ceea ce crește riscul de confruntare.

"Marea Neagră este acum o zonă de conflict – o zonă de război la fel de relevantă pentru NATO ca și vestul Ucrainei", a declarat Ivo Daalder, fost ambasador american la NATO, care conduce Chicago Council on Global Affairs.

Rusia atacă porturile ucrainene, Ucraina navele rusești. Totul se întâmplă în Marea Neagră

După ce s-a retras din acordul privind cerealele, Rusia a lovit porturile ucrainene de la Marea Neagră pentru a bloca transporturile de cereale esențiale pentru economia Ucrainei și a lovit chiar și situri de pe Dunăre la câteva sute de metri de România, membră NATO; atacul a escaladat temerile că alianța militară va fi atrasă în conflict.

Ucraina a ripostat săptămâna trecută cu două lovituri asupra navelor rusești în două zile consecutive – demonstrând noua sa capacitate de acțiune cu drone maritime care pot lovi porturile rusești la sute de kilometri de coasta sa.

Și a emis un avertisment potrivit căruia șase porturi rusești din Marea Neagră și transporturile către acestea vor fi considerate zone de "risc de război" până la noi ordine.

"Trebuie să ne apărăm propria coastă începând de pe coasta inamicului", a declarat în luna mai comandantul marinei ucrainene, contraamiralul Oleksiy Neizhpapa, în timp ce pleda pentru un răspuns mai ferm la ceea ce el numea tirania Rusiei în apele internaționale ale Mării Negre.

Aprovizionarea cu alimente e perturbată de lupta pentru controlul Mării Negre

Bătălia pentru controlul mării ar putea avea implicații asupra piețelor globale de energie și asupra aprovizionării cu alimente la nivel mondial. Și, de asemenea, va ridica aproape sigur noi provocări pentru NATO, care încearcă să susțină un principiu central al dreptului internațional – libera navigație pe mare – fără a atrage alianța direct în conflict cu forțele rusești.

La Washington, oficialii administrației Biden și-au exprimat rezervele la începutul războiului cu privire la posibilitatea ca Ucraina să lovească ținte sau să efectueze sabotaje în interiorul Rusiei, inclusiv în porturile sale din Marea Neagră, temându-se că astfel de atacuri nu ar face decât să escaladeze tensiunile cu președintele Vladimir Putin. Aceste îngrijorări s-au diminuat, deși nu au dispărut.

Statele Unite au interzis utilizarea armelor americane în orice atac împotriva teritoriului rusesc, iar oficialii americani spun că nu aleg țintele pe care să le lovească Ucraina. Dar Statele Unite și aliații occidentali au furnizat de mult timp informații Ucrainei pe care, împreună cu propriile rețele extinse de colectare de informații, Kievul le folosește pentru a selecta ținte.

De ani întregi, Putin a încercat să sporească influența Moscovei în jurul Mării Negre, investind bani guvernamentali în dezvoltarea porturilor de la malul mării și a orașelor de vacanță și în consolidarea puterii militare rusești în instalațiile navale din zonă pentru flota sudică a Moscovei.

Marea este la fel de importantă și pentru NATO, despre care Vladimir Putin insistă să spună că încearcă să distrugă Rusia. Trei națiuni membre – Turcia, România și Bulgaria – se învecinează chiar cu Marea Neagră, cu patru porturi importante. Cinci țări partenere NATO se află, de asemenea, în regiune – Armenia, Azerbaidjan, Georgia, Moldova și Ucraina.

La doar câteva ore după ce și-a lansat invazia la scară largă anul trecut, forțele rusești au lansat o rachetă care a lovit nava comercială Yasa Jupiter, care arbora pavilionul Insulelor Marshall; cel puțin alte două nave civile au fost lovite în timpul atacurilor asupra porturilor ucrainene de-a lungul coastei.

De atunci, Moscova a ocupat trei porturi ucrainene importante. A minat puternic apele, a neutralizat marina ucraineană și a impus o blocadă de facto a transportului maritim civil către și dinspre toate porturile ocupate de Ucraina.

NATO încearcă să evite o confruntare directă cu Rusia. Riscurile unui incident involuntar au crescut

NATO și statele sale membre desfășoară misiuni de supraveghere și poliție aeriană deasupra teritoriului NATO, a apelor teritoriale și a apelor internaționale din Marea Neagră, dar sunt atente să nu se abată în zona de război.

Recent, NATO a crescut numărul acestor zboruri de supraveghere și de poliție aeriană, a anunțat alianța după cea de-a doua reuniune a Consiliului NATO-Ucraina din 26 iulie.

Ucraina și unii lideri din industria navală au cerut ca aliații occidentali să ofere escortă navală navelor care doresc să sfideze amenințările rusești și să transporte cereale din porturile din Ucraina, dar există numeroase probleme în acest sens.

În primul rând, Turcia a fost fermă în încercarea de a-i împiedica pe aliații săi din NATO să escaladeze tensiunile cu Rusia în Marea Neagră. Turcia a încercat, de asemenea, să-l convingă pe Putin să revină la acordul privind cerealele pe care a ajutat să îl intermedieze, chiar dacă speranțele se diminuează, a declarat Sinan Ulgen, un fost diplomat turc și director al EDAM, o instituție de cercetare turcă.

"Turcia a fost foarte potrivnică oricărei misiuni NATO în Marea Neagră, considerând că o prezență mai mare a NATO acolo ar crește riscul unui conflict cu Rusia", a spus Ulgen.

De la invazia rusă, Turcia, care controlează trecerea în și dinspre Marea Neagră prin strâmtorile Bosfor și Dardanele în baza unei convenții din 1936, a interzis navelor de război rusești și ucrainene să folosească strâmtorile, un act lăudat de Ucraina și NATO.

Dar Turcia a cerut, de asemenea, aliaților să nu-și trimită propriile nave de război.

Timp de luni de zile, Ucraina a putut face relativ puțin pentru a combate controlul Rusiei asupra apei, dar nu a încetat niciodată să lucreze pentru a dezvolta o amenințare care să sfideze forțele navale mult mai puternice ale Rusiei.

Ucraina a folosit drone maritime pentru a ataca flota navală rusă în octombrie. La momentul respectiv, nu era clar dacă aceasta va deveni o parte consistentă și eficientă a arsenalului său. Dar apoi, săptămâna trecută, a atacat două nave rusești, lovindu-le pe ambele.

Impact economic puternic. Prețul barilului ar putea crește cu 10-15 dolari

Peste 3% din petrolul și produsele petroliere la nivel mondial circulă prin Marea Neagră. Din punct de vedere istoric, aproximativ 750.000 de barili de țiței rusesc, sau 20% din exporturile sale de țiței, pleacă din Marea Neagră, deși țara a redus aceste transporturi la 400.000-575.000 de barili pe zi, potrivit companiilor de urmărire a petrolierelor, deoarece Rusia a încercat să susțină prețurile cu partenerul său producător, Arabia Saudită.

Oficialii ucraineni au precizat că speră ca, prin extinderea războiului la porturile rusești, să poată provoca Moscovei o anumită problemă economică.

Mykhailo Podolyak, un consilier superior al președintelui ucrainean, a declarat că, atâta timp cât Kremlinul refuză să respecte legislația internațională, se poate aștepta la "o reducere puternică a potențialului comercial rusesc". Cu toate acestea, Rusia s-a dovedit a fi un furnizor de petrol rezilient.

După ce marii comercianți de petrol și marile companii petroliere internaționale au refuzat să vândă petrol rusesc în urma invaziei sale în Ucraina, firmele comerciale și companiile de transport maritim nou înființate cu sediul în Emiratele Arabe Unite, Grecia și Hong Kong au preluat ștafeta.

David Goldwyn, un fost oficial al Departamentului de Stat cu responsabilități în domeniul energiei, a declarat că prețul petrolului ar putea crește între 10 și 15 dolari pe baril dacă exporturile rusești din Marea Neagră vor fi înlocuite.

Petrolul se tranzacționează acum la aproximativ 85 de dolari pe baril, menținându-se stabil chiar și după ce Ucraina a lovit petrolierul rusesc în weekend.

Întrebarea care se pune acum, a declarat Sarah Emerson, președinte al firmei de consultanță Energy Security Analysis, este dacă "ucrainenii pot face acest lucru din nou. Acest lucru ar agrava situația de pe piețele energetice care e deja destul de gravă".

Articol recomandat de sport.ro
Olăroiu, răsplătit de arabi în mijlocul unui sezon istoric: românul încheie anul cu o veste excelentă
Olăroiu, răsplătit de arabi în mijlocul unui sezon istoric: românul încheie anul cu o veste excelentă
Citește și...
Ucraina anunţă un
Ucraina anunţă un "coridor umanitar" pentru navele blocate în porturile sale de la Marea Neagră

Ucraina a anunţat joi că a instituit un "coridor umanitar" pentru a permite zecilor de nave de marfă blocate în porturile sale de la izbucnirea războiului de anul trecut să navigheze în Marea Neagră.

Rusia a notificat Bulgaria. Ce se întâmplă pe Marea Neagră
Rusia a notificat Bulgaria. Ce se întâmplă pe Marea Neagră

Flota rusă a Mării Negre a notificat guvernul de la Sofia că prelungeşte până pe 19 august manevrele navale care se desfăşoară parţial şi în zona economică exclusivă a Bulgariei, au declarat pentru EFE surse din Ministerul bulgar al Apărării.

POLITICO: Ucraina declară război transportului maritim rusesc în Marea Neagră. Zelenski: „Ruşii vor avea zero nave”
POLITICO: Ucraina declară război transportului maritim rusesc în Marea Neagră. Zelenski: „Ruşii vor avea zero nave”

Porturile şi navele ruseşti din Marea Neagră, inclusiv petroliere care transportă milioane de barili de ţiţei către Europa - ar putea fi atacate în mod justificat de armata ucraineană ca parte a eforturilor sale de a slăbi maşina de război a Moscovei.

Erdogan: „Dacă se extinde războiul la Marea Neagră va fi un dezastru pentru regiunea noastră”
Erdogan: „Dacă se extinde războiul la Marea Neagră va fi un dezastru pentru regiunea noastră”

Soluţia exportului cerealelor ucrainene la Marea Neagră ”depinde de ţările din Occident care trebuie să-şi respecte promisiunile”, cere preşedintele turc Recep Tayyip Erdogan, relatează AFP.

Ministrul de Externe: Situaţia de securitate de la Marea Neagră este destul de gravă. Mişcările Rusiei,
Ministrul de Externe: Situaţia de securitate de la Marea Neagră este destul de gravă. Mişcările Rusiei, "cu adevărat cinice”

România lucrează în prezent pentru a găsi mai multe modalităţi de a ajuta la transportul cerealelor ucrainene, a declarat luni, într-un interviu pentru POLITICO, ministrul de Externe Luminiţa Odobescu.

Recomandări
A început şedinţa pentru învestirea Guvernului propus de Marcel Ciolacu. VIDEO LIVE
A început şedinţa pentru învestirea Guvernului propus de Marcel Ciolacu. VIDEO LIVE

Senatul şi Camera Deputaţilor s-au reunit în şedinţă comună, luni, pentru dezbaterea şi votul asupra învestirii Guvernului propus de candidatul desemnat la funcţia de prim-ministru Marcel Ciolacu.

POLITICO: Cum a câștigat Putin alegerile din România. „Totul se decide în spatele ușilor închise”
POLITICO: Cum a câștigat Putin alegerile din România. „Totul se decide în spatele ușilor închise”

România încă se recuperează de ascensiunea și căderea rapidă a lui Călin Georgescu, un candidat care a ajuns la alegători printr-o campanie pe TikTok.

Tanczos Barna, care a preluat Finanțele de la Boloș: „Provocarea cea mai mare este să plătim pensiile și salariile asumate”
Tanczos Barna, care a preluat Finanțele de la Boloș: „Provocarea cea mai mare este să plătim pensiile și salariile asumate”

Ministrul propus pentru preluarea portofoliului la Ministerul Finanţelor, Tanczos Barna, a primit luni aviz favorabil din partea comisiilor de specialitate reunite ale Parlamentului.