Analiză The New York Times: Cum a devenit Marea Neagră cel mai fierbinte punct al războiului dintre Rusia și Ucraina
Marea Neagră, o parte a războiului ruso-ucrainean care a fost trecută cu vederea până acum, a devenit dintr-o dată un veritabil butoi cu pulbere al tensiunilor militare și geopolitice.
Zona este extrem de importantă pentru Moscova, Ucraina și Occident, scrie The New York Times.
Navele de război rusești patrulează suprafața Mării Negre, lansând rachete asupra orașelor ucrainene, dronele din Ucraina lovesc navele și porturile rusești, NATO supraveghează totul din aer.
Alegeri 2024
07:25
Campania electorală s-a terminat. Cele mai marcante momente, de la zboruri private la ferme de troli și acuzații de spionaj
07:08
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024 | A doua zi de alegeri în diaspora. 46.000 de alegători au votat până sâmbătă ora 10:00
21:23
Ciolacu reafirmă că, dacă este ales preşedinte, l-ar desemna premier pe Bolojan şi că îşi doreşte o coaliţie cu PNL
20:58
Marcel Ciolacu este favorit clar pentru câștigarea alegerilor pe platforma pe care s-a pariat masiv în favoarea lui Trump
Zburând la suprafața apei, dronele maritime ucrainene transportă pe furiș explozibili spre porturile și navele rusești, o amenințare tot mai mare în arsenalul Kievului.
În spațiul aerian de deasupra, avioanele de supraveghere și dronele NATO și ale aliaților zboară deasupra apelor internaționale, adunând informații folosite pentru a contracara invazia Moscovei, chiar dacă Rusia acoperă cerul cu propriile sale aeronave.
Înconjurată de Ucraina, Rusia și trei țări NATO, dar uneori trecută cu vederea în război, Marea Neagră a devenit un cazan care fierbe tot mai periculos din cauza tensiunilor militare și geopolitice, după decizia Moscovei de luna trecută de a pune capăt acordului care asigura trecerea în siguranță a cerealelor ucrainene.
Departe de luptele crâncene de pe front, Marea Neagră plasează totuși Rusia și țările NATO într-un tip de proximitate care nu există în alte teatre de război, cum ar fi apărarea Kievului sau bătălia pentru Bakhmut – ceea ce crește riscul de confruntare.
"Marea Neagră este acum o zonă de conflict – o zonă de război la fel de relevantă pentru NATO ca și vestul Ucrainei", a declarat Ivo Daalder, fost ambasador american la NATO, care conduce Chicago Council on Global Affairs.
Rusia atacă porturile ucrainene, Ucraina navele rusești. Totul se întâmplă în Marea Neagră
După ce s-a retras din acordul privind cerealele, Rusia a lovit porturile ucrainene de la Marea Neagră pentru a bloca transporturile de cereale esențiale pentru economia Ucrainei și a lovit chiar și situri de pe Dunăre la câteva sute de metri de România, membră NATO; atacul a escaladat temerile că alianța militară va fi atrasă în conflict.
Ucraina a ripostat săptămâna trecută cu două lovituri asupra navelor rusești în două zile consecutive – demonstrând noua sa capacitate de acțiune cu drone maritime care pot lovi porturile rusești la sute de kilometri de coasta sa.
Și a emis un avertisment potrivit căruia șase porturi rusești din Marea Neagră și transporturile către acestea vor fi considerate zone de "risc de război" până la noi ordine.
"Trebuie să ne apărăm propria coastă începând de pe coasta inamicului", a declarat în luna mai comandantul marinei ucrainene, contraamiralul Oleksiy Neizhpapa, în timp ce pleda pentru un răspuns mai ferm la ceea ce el numea tirania Rusiei în apele internaționale ale Mării Negre.
Aprovizionarea cu alimente e perturbată de lupta pentru controlul Mării Negre
Bătălia pentru controlul mării ar putea avea implicații asupra piețelor globale de energie și asupra aprovizionării cu alimente la nivel mondial. Și, de asemenea, va ridica aproape sigur noi provocări pentru NATO, care încearcă să susțină un principiu central al dreptului internațional – libera navigație pe mare – fără a atrage alianța direct în conflict cu forțele rusești.
La Washington, oficialii administrației Biden și-au exprimat rezervele la începutul războiului cu privire la posibilitatea ca Ucraina să lovească ținte sau să efectueze sabotaje în interiorul Rusiei, inclusiv în porturile sale din Marea Neagră, temându-se că astfel de atacuri nu ar face decât să escaladeze tensiunile cu președintele Vladimir Putin. Aceste îngrijorări s-au diminuat, deși nu au dispărut.
Statele Unite au interzis utilizarea armelor americane în orice atac împotriva teritoriului rusesc, iar oficialii americani spun că nu aleg țintele pe care să le lovească Ucraina. Dar Statele Unite și aliații occidentali au furnizat de mult timp informații Ucrainei pe care, împreună cu propriile rețele extinse de colectare de informații, Kievul le folosește pentru a selecta ținte.
De ani întregi, Putin a încercat să sporească influența Moscovei în jurul Mării Negre, investind bani guvernamentali în dezvoltarea porturilor de la malul mării și a orașelor de vacanță și în consolidarea puterii militare rusești în instalațiile navale din zonă pentru flota sudică a Moscovei.
Marea este la fel de importantă și pentru NATO, despre care Vladimir Putin insistă să spună că încearcă să distrugă Rusia. Trei națiuni membre – Turcia, România și Bulgaria – se învecinează chiar cu Marea Neagră, cu patru porturi importante. Cinci țări partenere NATO se află, de asemenea, în regiune – Armenia, Azerbaidjan, Georgia, Moldova și Ucraina.
La doar câteva ore după ce și-a lansat invazia la scară largă anul trecut, forțele rusești au lansat o rachetă care a lovit nava comercială Yasa Jupiter, care arbora pavilionul Insulelor Marshall; cel puțin alte două nave civile au fost lovite în timpul atacurilor asupra porturilor ucrainene de-a lungul coastei.
De atunci, Moscova a ocupat trei porturi ucrainene importante. A minat puternic apele, a neutralizat marina ucraineană și a impus o blocadă de facto a transportului maritim civil către și dinspre toate porturile ocupate de Ucraina.
NATO încearcă să evite o confruntare directă cu Rusia. Riscurile unui incident involuntar au crescut
NATO și statele sale membre desfășoară misiuni de supraveghere și poliție aeriană deasupra teritoriului NATO, a apelor teritoriale și a apelor internaționale din Marea Neagră, dar sunt atente să nu se abată în zona de război.
Recent, NATO a crescut numărul acestor zboruri de supraveghere și de poliție aeriană, a anunțat alianța după cea de-a doua reuniune a Consiliului NATO-Ucraina din 26 iulie.
Ucraina și unii lideri din industria navală au cerut ca aliații occidentali să ofere escortă navală navelor care doresc să sfideze amenințările rusești și să transporte cereale din porturile din Ucraina, dar există numeroase probleme în acest sens.
În primul rând, Turcia a fost fermă în încercarea de a-i împiedica pe aliații săi din NATO să escaladeze tensiunile cu Rusia în Marea Neagră. Turcia a încercat, de asemenea, să-l convingă pe Putin să revină la acordul privind cerealele pe care a ajutat să îl intermedieze, chiar dacă speranțele se diminuează, a declarat Sinan Ulgen, un fost diplomat turc și director al EDAM, o instituție de cercetare turcă.
"Turcia a fost foarte potrivnică oricărei misiuni NATO în Marea Neagră, considerând că o prezență mai mare a NATO acolo ar crește riscul unui conflict cu Rusia", a spus Ulgen.
De la invazia rusă, Turcia, care controlează trecerea în și dinspre Marea Neagră prin strâmtorile Bosfor și Dardanele în baza unei convenții din 1936, a interzis navelor de război rusești și ucrainene să folosească strâmtorile, un act lăudat de Ucraina și NATO.
Dar Turcia a cerut, de asemenea, aliaților să nu-și trimită propriile nave de război.
Timp de luni de zile, Ucraina a putut face relativ puțin pentru a combate controlul Rusiei asupra apei, dar nu a încetat niciodată să lucreze pentru a dezvolta o amenințare care să sfideze forțele navale mult mai puternice ale Rusiei.
Ucraina a folosit drone maritime pentru a ataca flota navală rusă în octombrie. La momentul respectiv, nu era clar dacă aceasta va deveni o parte consistentă și eficientă a arsenalului său. Dar apoi, săptămâna trecută, a atacat două nave rusești, lovindu-le pe ambele.
Impact economic puternic. Prețul barilului ar putea crește cu 10-15 dolari
Peste 3% din petrolul și produsele petroliere la nivel mondial circulă prin Marea Neagră. Din punct de vedere istoric, aproximativ 750.000 de barili de țiței rusesc, sau 20% din exporturile sale de țiței, pleacă din Marea Neagră, deși țara a redus aceste transporturi la 400.000-575.000 de barili pe zi, potrivit companiilor de urmărire a petrolierelor, deoarece Rusia a încercat să susțină prețurile cu partenerul său producător, Arabia Saudită.
Oficialii ucraineni au precizat că speră ca, prin extinderea războiului la porturile rusești, să poată provoca Moscovei o anumită problemă economică.
Mykhailo Podolyak, un consilier superior al președintelui ucrainean, a declarat că, atâta timp cât Kremlinul refuză să respecte legislația internațională, se poate aștepta la "o reducere puternică a potențialului comercial rusesc". Cu toate acestea, Rusia s-a dovedit a fi un furnizor de petrol rezilient.
După ce marii comercianți de petrol și marile companii petroliere internaționale au refuzat să vândă petrol rusesc în urma invaziei sale în Ucraina, firmele comerciale și companiile de transport maritim nou înființate cu sediul în Emiratele Arabe Unite, Grecia și Hong Kong au preluat ștafeta.
David Goldwyn, un fost oficial al Departamentului de Stat cu responsabilități în domeniul energiei, a declarat că prețul petrolului ar putea crește între 10 și 15 dolari pe baril dacă exporturile rusești din Marea Neagră vor fi înlocuite.
Petrolul se tranzacționează acum la aproximativ 85 de dolari pe baril, menținându-se stabil chiar și după ce Ucraina a lovit petrolierul rusesc în weekend.
Întrebarea care se pune acum, a declarat Sarah Emerson, președinte al firmei de consultanță Energy Security Analysis, este dacă "ucrainenii pot face acest lucru din nou. Acest lucru ar agrava situația de pe piețele energetice care e deja destul de gravă".
Sursa: The New York Times
Etichete: Rusia, Ucraina, razboi, marea neagra,
Dată publicare:
14-08-2023 12:08