Analiza CNN despre avionul disparut de 11 zile. Ar fi putut sa "scape" de radare si sa aterizeze pe un aeroport izolat?

Dată publicare: 18-03-2014 17:23
Dată actualizare: 21-03-2014 07:00


AVION

Un fost agent FBI si consultant de securitate a declarat pentru CNN ca cineva ar fi putut planui o ruta pentru avionul Malaysia Airlines, disparut de 11 zile, astfel incat sa fie evitata detectarea prin radare, relateaza CNN.

Ancheta avionului disparut de aproape doua saptamani bate pasul pe loc. Autoritatile malaieziene nu exclud sa gaseasca aeronava intacta, dupa ce au cautat-o atatea zile pe fundul Oceanului Indian. Oficial, investigatia se concentreaza acum pe echipaj si pasageri.

O noua ipoteza este luata in calcul de catre investigatori, relateaza CNN. Ca sa nu fie detectat, anchetatorii cred ca avionul a zburat la altitudini foarte mici, asa cum fac avioanele militare. Este insa posibil ca un avion de pasageri de tipul Boeing 777-200ER sa zboare nedetectat de radare, peste granite internationale si sa aterizeze fara ca nimeni sa afle? Aceasta este o intrebare pe care anchetatorii o iau, mai nou, in calcul. Radarele au asa numitele "puncte moarte" care permit sa zbori nedetectat la o altitudine joasa. Parerile expertilor sunt insa impartite.

Fost consultant de securitate si agent FBI, Jeffrey Beatty a declarat pentru CNN ca cineva ar fi putut sa planuiasca o ruta prin care sa fie evitata detectarea aeronavei pe radare."Este posibil sa zbori printre munti in acea zona si sa nu fii vizibil pe radar. Un pilot experimentat ar fi putut afla punctele moarte de pe radare. Este genul de lucru pe care l-au facut americanii in Pakistan in misiunea de capturare a lui Osama Bin Laden."

Marti, autoritatile din Thailanda au facut publice informatii care ii fac pe anchetatori sa creada ca aeronava ar fi deviat catre vest dupa pierderea comunicatiilor. La 6 minute dupa ce a disparut de pe radarele aviatiei militare din Thailanda, aceasta a detectat un semnal necunoscut, posibil al zborului 370 Malaysia Airlines, care indica faptul ca aeronava s-a intors in directia opusa de zbor. Anchetatorii au sugerat ca avionul a fost intors in mod intentionat din drum si indreptat catre Oceanul Indian si Peninsula Malay. Si autoritatile din Malaezia au confirmat ca avionul s-a intors din drum catre Stramtoarea Malacca. Semnalul necunoscut depistat de radarele thailandeze a fost unul de scurta durata si a fost pierdut din cauza limitarii aparaturii cu care e dotata armata de aici.

Luni, ziarul malaiezian New Straits Times a relatat ca avionul disparut ar fi putut sa evite radarele, zburand la o altitudine de 1.5 kilometri si peste o regiune cu teren muntos. Un oficial din India a declarat pentru CNN ca radarele militare din Insulele Andaman si Nicobar nu sunt supravegheate la fel de atent cum sunt alte sisteme de radar. Acest fapt lasa loc posibilitatii ca avionul sa nu fie identificat de radarele armatei din India dupa ce a aparut ultima data pe radarul autoritatilor din Malaezia.

Oficialii americani nu cred ca aeronava a zburat spre nord pentru ca radarele ar fi detectat-o. De asemenea, resping varianta unei aterizari pe un aeroport izolat pentru ca pistele acestora nu sunt suficient de lungi pentru a permite o aterizare pentru acest gen de aparat. Analistii intervievati de CNN considera ca este foarte dificil sa zbori cu un asemenea aparat la o altitudine joasa pentru a evada depistarea de catre radare.

"O altitudine de 1.5 kilometri nu este suficient de joasa, este vizibila pe radare" a declarat Mary Schiavo un specialist CNN in aviatie. "Este ca un autobuz in aer. E mult mai greu sa scape de radare decat se crede. Cautarile ar trebui sa fie contnuate pe apa, pentru ca un asemenea avion nu poate scapa radarelor" sustine Buck Sexton, un fost ofiter CIA, expert in probleme de securitate.

Altii cred o ca asemenea ipoteza este posibila. "Orice este posibil. Insa pentru a realiza acest lucru trebuie sa ai informatii detaliate despre tipurile de radare, amplasarea lor si capacitatile acestora" sustine expertul in radare, Greg Charvat. Acesta a atras atentia si asupra tehnologiei putin avansate la nivel de radare din multe tari din acea regiune. "Cine se afla in control in cabina pilotilor ar fi putut avea abilitatea de a gandi o ruta care sa evite radarele", considera acesta. Alti analisti sustin ca este imposibil sa realizezi asa ceva fara sa fii prins si arata cu degetul o alta problema: unele tari ar ezita sa dezvaluie ce au vazut pe radare.

 

Sursa: CNN


VIDEO PROTVPLUS.RO