Adevărul din spatele bateriilor pentru mașinile electrice. Copiii, forțați să lucreze în mine
Companiile producătoare de mașini și de produse electronice sunt dependente de cobalt, o resursă minerală absolut necesară pentru funcționarea vehiculelor electrice, cât și a telefoanelor inteligente.
Două treimi din rezervele de cobalt din lume provin din Congo, țară în care copiii lucrează cot la cot cu adulții, în mine improvizate. Mai mult de atât, o cincime dintre aceste resurse sunt exploate manual.
O anchetă relizată de CNN relevă că minorii sunt exploatați în aceste mine, coborând la zeci de metri sub pământ doar cu o cască de minerit cu lanternă. Încă din 2016, Amnesty International avertiza cu privire la folosirea copiilor în activități de minerit. Totodată, producătorul de cobalt Glencore confirma, în urmă cu o lună, că exploatarea minorilor încă persită.
Potrivit sursei citate, problema s-ar putea agrava, în condițiile în care prețurile pentru cobalt au crescut de patru ori în ultimii doi ani, sporind producția din așa-zisele „mine artizanale” cu 18%. Acestea sunt mine improvizate, operate de comunitățile locale.
Ancheta CNN a scos la iveală că, pentru companiile internaționale, este dificil să evite achiziția de cobalt din aceste mine locale. Astfel, au fost surprinși în piețe cupărători de cobalt care nu au verificat sursele sau modalitățile prin care a fost exploatat acest meal. După cumpărarea din piețele locale, ei trimit produsul spre procesare, unde este amestecat cu cobalt provenit din alte mine, înainte să ajungă în bateriile dispozitivelor create de companiile internaționale.
Printre cei care recunosc cât de dificilă este verificarea provenienței cobaltului sunt companii producătoare de mașini precum BMW, Volkswagen și Daimler. De exemplu, BMW a precizat că „depune toate eforturile pentru a asigura că respectă toate standardele în ceea ce privește practicile de lucru ale furnizorilor săi”. Astfel, în prezent compania ia în considerare să cumpere produsul direct de la mineri, pentru a evita acele mine improvizate în care sunt exploatați copii.
Și compania Apple a luat măsuri. În 2017, a încetat să mai folosească resursele provenite din aceste mine locale și acum poartă discuții pentru achiziția de cobalt din acele mine avizate de stat. Totodată, Volkswagen a introdus noi reguli pentru toți furnizorii, pentru a se asigura că nu vor fi folosiți copii pentru expoatarea acestui minereu.
Producătorul Renault a precizat, pentru CNN Money, că a început să facă anchete la companiile din lanțul de distribuție și, că în cazul în care se va impune, „va reconsidera relațiile comerciale până când se vor face progrese semnificative.”
Poziții similare au avut și companii precum Samsung și GM, cea din urmă subliniind că are „toleranță zero în ceea ce privește folosirea copiilor în activități de minerit.”
Și compania Tesla, care folosește cobalt pentru bateriile mașinilor, a vorbit despre această problemă, precizând că resursele provin din afara Republicii Congo.
„Tesla face verificări la fața locului pentru a observa modul de desfășurare al procesului și managementul de risc”, au precizat reprezentanții într-un comunicat, fără să facă referiri la posibilitatea exploatării copiilor în minele de cobalt.
După ce Congo a ajuns în vizorul comunității internaționale pentru folosirea copiilor lucrători, autoritățile au început să ia măsuri în ultimele luni. De exemplu, în provincia Lualaba, guvernul provincial a dezvoltat un parteneriat cu unul dintre cei mai mari furnizori de cobalt pentru a crea prima cooperativă de minerit. Astfel, la intrarea într-o mină au fost mobilizate forțe de securitate, măsură ce urmărește tocmai să împiedice expoatarea copiilor. Când jurnaliștii CNN au mers în această provincie, în care există mai multe mine de mici dimensiuni, ei au fost avertizați, însă, de guvernator că este posibil să vadă în continuare copii la lucru.
CLICK AICI pentru a instala GRATUIT aplicația Știrile ProTV pentru telefoane Android și iPhone!