Stațiunea turistică fără gară și transport local, dar plină de gunoaie. Oficial: ”E în atenția noastră”

Ultimul update: Vineri 14 Septembrie 2018 19:56
Data publicarii: Vineri 14 Septembrie 2018 19:17
Categorie: Inspectorul PRO

Padina Peştera este un loc superb din aria protejată a Bucegilor. Din nefericire îşi întâmpină turiştii în mizerie şi fără infrastructură. Nu există gară şi nici transport public local. Iar drumurile de acces sunt o aventură.

Chiar şi aşa, autorităţile sunt cu scuzele pregătite. Citiți un material realizat de ''Inspectorul Pro''.

Padina-Peștera, declarată recent staţiune turistică de interes naţional, se zbate între gunoaie şi delăsarea autorităţilor. În afară de natură, turiştii nu găsesc aici nimic.

O staţiune turistică de interes naţional trebuie să îndeplinească anumite criterii obligatorii cum ar fi: drum rutier modernizat şi marcat cu semne de circulaţie, transport în comun între staţiunea turistică şi gară, asistență medicală permanentă şi mijloc de transport pentru urgenţe medicale, punct de prim-ajutor, punct farmaceutic, locuri de promenadă amenajate şi illuminate, apă curentă, canalizare, energie electrică, drumuri pietonale, locuri de joacă pentru copii şi puncte de informare turistică. Ce am găsit în staţiunea Padina-Peștera în afară de aer curat şi peisaje frumoase? Aproape nimic!

Şi totuşi, de când guvernul a atestat Padina drept una dintre cele 47 de staţiuni turistice de interes naţional, autorităţile turistice nu au instalat nici măcar indicatoare, iar drumul principal de acces, în care s-au investit peste 17 milioane de euro, este tot în reparaţie.

Turist: ”Drumurile sunt praf adică. Mai puţine gropi ar trebui. Dacă vreu să mă întorc la Buşteni ce fac, dacă e o urgenţă... merg cu 20 la oră? Îmi rup toată maşina?”

În mare parte neasfaltat, nici drumul provizoriu nu e o soluţie. Se umple de gropi şi de noroi la fiecare ploaie. Cine nu are maşină, nu poate să ajungă nici măcar la poalele muntelui.

Conform legii, staţiunea ar trebui să fie deservită de o gară, însă la Moroeni nu există aşa ceva. Atunci când au obţinut atestarea, autorităţile s-au bazat pe gara din localitatea învecinată, Pietroşiţa. Însă şi aceasta a fost abandonată, aşa că turiştii care vor să viziteze locurile se opresc la 8 km depărtare, la Fieni.

Reporter: Halta de la Pietroşiţa e abandonată nu e nimeni acolo, sunt pânze de păianjen. Nu pot să cred că acolo funcţionează o gară.
Ionuț Săvoiu, administrator Padina: Deci este o gară istorică.
Tocmai, este istorică.
Ionuț Săvoiu, administrator Padina: Deci e de foarte multă vreme şi funcţionează.
Reporter: Nu funcţionează!
Ionuț Săvoiu, administrator Padina: Doar de 2-3 luni ştiu că a fost oprită. Din lipsă călătorilor.

În aceste condiţii primarul din Moroeni, Laurenţiu Moraru, ar fi trebuit să pună la punct transportul public auto, dar nu a făcut asta, iar soluţia găsită stârnește zâmbete.

”Avem şi o cursă care duce o parte din muncitori, au luat şi turiştii”, spune primarul.

Conform hotărârii de guvern care stabileşte normele de atestare a staţiunilor, obligaţia de administrare a locului revine Consiliului local. Responsabil este Ionuţ Săvoiu - administratorul public al judeţului Dâmboviţa.

Reporter: ”Scrie aici că trebuie să le puneţi un mijloc de transport în comun.
Ionuț Săvoiu: Bănuiesc că în momentul în care s-a făcut solicitarea pentru staţiune toate criteriile erau îndeplinite.
Reporter: Nu sunt îndeplinite.
Ionuț Săvoiu: Trebuie doar să stăruim acolo unde sunt gap-uri."
Nu scrie niciunde, vine autobusul într-o oră, în două ore sau în 5 ore. Nicăieri nu scrie Reporter: Nimic, nu e semnalizat nimic, nu am semnalizare pentru staţiune turistică.
Ionuț Săvoiu: „recunosc sunt multe lucruri de făcut şi sunt în atenţia noastră."

Lipsa transportului nu este însă singura problemă. Gunoaiele îngroapă staţiunea. Iar Inspectorul Pro a semnalat asta încă de acum 2 ani!

Leotescu Florian, viceprimar localitatea Moroieni: "Putem spune că fiind pe teritoriul nostru putem să ne asumăm şi această problemă."

De bine ce şi-au asumat, staţiunea arata la fel chit că e parte a parcului natural Bucegi. O arie protejată care ar trebui să fie guvernata după un regulament clar de conservare.

”E un pic mai complicat cu toaleta şi cu necesităţile - în tufiş, dacă îl găsim aşa fel încât să nu ne vadă ceilalţi.”

”A zis să nu folosim apă nici măcar la spălat din râu pentru că au făcut analize şi sunt materiai fecale în ea.”

Administratorul staţiunii se ascunde mereu în spatele aceloraşi scuze! Comuna Moroeni n-are poliţişti locali care să-i amedeze pe cei care lasa dezastru în urma lor, spune edilul. Chiar şi aşa, oamenii cu bun simţ nu au nevoie de sancţiuni, ci de coşuri de gunoi.

Ionuț Săvoiu, administrator Padina: Este un subiect care este în atenţia noastră.
Reporter: Am înţeles că este în atenţia dumneavoastră, dar ce vă opreşte? Ce vă ţine în spate să nu le puneţi?
Ionuț Săvoiu, administrator Padina: Platformele actuale sunt depăşite de afluxul de turişti care este în zonă. Terenurile publice sunt drumurile de acces şi mai sunt câteva zone care sunt...
Reporter: Şi pe marginea drumurilor de acces nu putem pune nişte coşuri de gunoi?"
Ionuț Săvoiu, administrator Padina: Este o temă pe care ..a fost semnalata şi este în atenţia noastră."
Reporter: Şi ce aţi făcut dacă a fost semnalată?
Ionuț Săvoiu: Vrei neapărat să spun că eu sunt în funcţie de o lună de zile....în schimb este o preocupare a Consiliului Judeţean şi o să o urmăresc cu mare interes acest aspect.

Primăria ar fi trebuit să amplaseze tomberoane de ani de zile. Edilii s-au mulţumit doar să înşire motive. Iată altul: terenurile din zonă sunt private, însă drumurile sunt publice.

Tovarăşii de la Primăria Moroeni n-au pus pe picioare nici măcar un punct de informare turistică. Un birou părăsit şi întunecat din primărie ţine loc de asta.

Întinsă de-a lungul Văii Ialomiţei, în inima Bucegilor, staţiunea le asigura turiştilor acces către Vârful Omu, Babele, Cheile Tătarului, Lacul Bolboci, Peştera, dar şi cascada Ialomiţei.

Familia Ciolacu vine aici de multă vreme.

~E superb aşa dar telecabina nu merge...
- S-a schimbat ceva în ultimii ani?
- Da!Că s-a asfalatat drumul, atât!
- Şi mâncare?
-Mâncare din Sinaia, la 2 săptămâni! Rulota e pregătită să poată să stea în mijlocul naturii. Panou solar tot ce trebuie pe ea, televiziune.~

Vizitatorii îşi iau practic casa în spate pentru că în zona nu există apă curentă şi canalizare.

”Ne-ar trebui şi nouă o toaletă, un container de gunoi, dacă s-ar putea ceva pentru apă mai aproape, un duş.”

Reporter: Atunci când o staţiune primeşte atestarea nu trebuie să îndeplinească deja aceste criterii?
Ionuț Săvoiu, administrator Padina: Eu zic că sunt îndeplinite, din moment ce o autoritate din România a emis această hotărâre de guvern.
Reporter: Păi cum sunt îndeplinite din moment de nu nu există apă curentă, nu există canalizare, nu există energie electrică, cum sunt îndeplinite?
Ionuț Săvoiu, administrator Padina: Bun, şi vreţi să nu dăm şansa comunei Moroeni să poată să-şi dezvolte zona de staţiune?

Aşa că autorităţile mai promit ceva. Că până la anul staţiunea Padina Peştera va avea şi o pârtie de schi. Pentru început însă, telecabina către Babele ar trebui să funcţioneze în permanenţă, nu cu sincope ca în prezent.

Responsabilii spun că ar fi vorba de o pârtie proiectată în anii '70, care porneşte de pe vârful Cocora, însă lucrurile nu le sunt clare nici lor. Şi asta pentru că staţiunea ar trebui dezvoltată conform noului plan de management al Parcului Natural Bucegi, care nu este finalizat. La fel se întâmplă cu planul de management al staţiunii şi cu cel urbanistic zonal.

Reporter: Unde vor fi amplasate toate aceste puncte?
Ionuț Săvoiu:Ionuț Săvoiu, administrator Padina: Se pot face şi se pot face exproprieri în interes public. În momentul în care PUZ e clar, atunci va exista şi un plan de gestiune a proprietăţilor din zonă, în aşa fel încât să permită dezvoltările următoare."

Unul dintre puţinele locuri în care s-au făcut investiţii este Peştera Ialomiţei, cea mai vizitată din Bucegi.

Noul statut, de staţiune de interes naţional îi dă dreptul la fonduri suplimentare: atât de la buget cât şi din bani europeni. Dar şi prioritate la proiecte şi investiţii de promovare ale Ministerului Turismului. În zonă ar trebui să apară aproximativ 5.000 de locuri de odihnă, peste 2.000 de locuri de muncă, părţii de schi şi trasee de fond, piscine şi instalaţii de transport pe cablu. Dar cum nimic nu se face peste noapte, mai vorbim peste cel puţin 10 ani.

Locuiesc in cartiere rezidentale de langa Bucuresti, dar fac cateva ore pana in centru. De ce nu exista retea de transport
Locuiesc in cartiere rezidentale de langa Bucuresti, dar fac cateva ore pana in centru. De ce nu exista retea de transport
VIDEO PROTVPLUS.RO
agricultura
Afacerea falselor produse românești. Cum devin autohtone peste noapte legume și fructe de import
În şcolile din România se vând ilegal sucuri şi dulciuri. Experţii spun că dependenţa e similară cu cea dată de droguri
Inspectorul Pro și un expert în securitate, în control la cluburile din Centrul Vechi. Problemele grave descoperite
Bătrânii României, abandonați. Cazul Niculinei din Teleorman: la 81 de ani trăieşte singură cu un ajutor de 120 lei
Bucureștiul, transformat într-o enormă groapă de gunoi. Soluţia primarilor: taxe noi
Pericolul din bucate. Cantitatea de sare ascunsă în produse și ce riscăm când consumăm mai mult de 5 grame pe zi
Inspectorul PRO port Galati
Viceprimarul din Galați spune că turiștii evită orașul pentru că nu găsesc ”droguri, sex și păcănele”. ”E treaba lor”
Falsuri prezentate ca branduri de lux, o afacere de 1,5 miliarde de euro în România. Doar experții pot sesiza diferențele
Tabăra de la Năvodari, devorată de rechinii imobiliari. Nici DNA nu a putut să o salveze
Afacerea la care bulgarii ne dau clasă. Singura fermă din România, închisă inexplicabil acum 2 ani
Stațiunea turistică fără gară și transport local, dar plină de gunoaie. Oficial: ”E în atenția noastră”
Distrugerile din pădurile României. Cum au încercat autorităţile să ascundă furtul de lemn de fag