Sistemul de Management al Traficului din București, ignorat constant de edili. De ce este Capitala un oraș haotic

×
Codul embed a fost copiat

Traficul din Bucureşti stabilește recorduri nedorite de aglomerație, în lipsa unor semafoare inteligente pe toate arterele principale.

Deși sistemul de management al traficului există de acum 15 ani, responsabilii nu au fost capabili până acum să-l extindă ori să-l modernizeze.

Inspectorul Pro vă arată de ce șoferii din Capitală pierd foarte mult timp în trafic.

Bucureștiul este un oraș semaforizat inteligent, pe jumătate. Iar asta se răsfrânge direct asupra șoferilor. În ultimii 13 ani, doar 237 de intersecţii au fost înrolate în Sistemul de Management al Traficului.

Polițist: ”Infrastructura a fost calculată pentru anii 70-80. Vorbim despre semafoare inteligente, luăm ceasul și le cronometrăm. Unde este inteligenta? Lumea nu vede că un polițist de la Rutieră sta aici de dimineața până la 9, după care se duce în altă parte, la ora 12 revine și de multe ori poate nu are timp nici să mănânce. Se trezesc furioși și zic: ”uite polițistul, cap de cretă, dacă nu era el treceam mai repede!”. Trebuie să-și verse oarecum nervii pe ceva”.

Citește și
trafic
Grăbiţi să plece cât mai repede din oraş, șoferii au blocat ieșirile din Capitală și vacanța nu a început oficial
Trucul prin care s-a câștigat marele premiu de peste 9 milioane de euro la 6 din 49. Biletul a costat 4.413 lei

Șofer supărat: ”Fac acest drum la ora 5 - aglomerat, la 4 - aglomerat, la 2 - aglomerat, oricând este aglomerat!”.

Șofer supărat: ”Varză!”.

Toți primarii au promis că vor rezolva problema, dar niciunul nu a reușit. Inspectorul Pro a mers să verifice Sistemul de Management al Traficului.

Șofer: ”Acum avem verde, să vedem următorul semafor, ar trebui să fie tot verde și nu a mai fost verde, s-a oprit aici, e roșu chiar în fata noastră! Deci este clar că nu sunt sincronizate”.

Ne-a însoțit Valentin Ciobanu, expert în circulație, care susține că în Capitală înregistrăm cel mai ridicat grad de ambuteiaj din Europa.

Valentin Ciobanu, expert în circulație: ”Dacă ar fi pus la punct sistemul, ar trebui să fie verde dintr-un capăt la celălat! Uite, un semafor a stricat toată... s-a dat peste cap tot bulevardul”.

Nu se știe nici măcar unde au îngropat senzorii de trafic

Un sistem inteligent de trafic ar numără mai întâi mașinile care trec pe fiecare bandă, cu viteză de deplasare de până la 50 de km la oră. Iar apoi, ar optimiza timpii de schimbare a culorii semaforului. Ceea ce, în București, nu se întâmplă.

Cătălin Codescu, președinte Asociația Victimelor în Accidentele de Circulație: ”Noi nu avem un sistem de monitorizare a traficului inteligent în București. Noi avem câteva intersecții semaforizate cu senzori, care nici aceia nu merg în condiții optime”.

Adevărul este că, în timpul filmării Inspectorului Pro, din 2.815 senzori, 461 nu funcționau. Se întâmplă uneori ca aceștia să fie distruși de lucrările edilitare din asfalt.

Reporter: Dar care e treaba cu senzorii ăștia, sunt așa sensibili dacă dai pe sub pământ?
Muncitor: E mașină d-aia de tăiat, o bagă prea adânc și taie firul, taie cablul și nu mai merg semafoarele.
Reporter: Păi, și ar putea să nu le taie, să le coclească?
Muncitor: Păi, nu știe, doamnă, nimeni pe unde sunt băgate”.

În plus, sincronizarea semafoarelor ar trebui făcută doar din calculator, cu ajutorul unui algoritm. Dar cum la noi nu s-au mai făcut studii de trafic relevante, iar multe diagrame ale semafoarelor nu au mai fost actualizate de mai bine de 7 ani, susțin experții, nu se mai știe cu exactitate câte mașini tranzitează orașul.

Și așa se face că angajații de la Administrația Străzilor sunt adesea nevoiți să modifice manual valorile standard depășite.

Valentin Ciobanu, expert în circulație: ”Un programator care stă în centrul de trafic, se uită pe camere și zice ”ia uite ce s-a aglomerat bulevardul ăsta, hai să mai mărim un pic timpii”. Profesionalismul acelui om trebuie să fie foarte sus, pentru că dacă lui i se pare ceva foarte prost față de ce se întâmplă în realitate, el a blocat tot Bucureștiul”.

Inspectorii Administrației Străzilor recunosc disfuncționalitățile.

Daniel Ghiță, inspector la Administrația Străzilor: ”Zilnic se întâmplă avarii sau defecțiuni. Parametrii de bază nu poți să-i lungești la nesfârșit, nu poți să dai 120 de secunde de verde aici, că o să se aglomereze lateralul și în lateral este la fel, un trafic foarte mare de vehicule”.

Șofer spaniol: ”Românii sunt foarte răbdători cu politicienii”

Atunci când nu se poate respecta timpul optim de schimbarea a culorii semaforului, este neapărat nevoie de intervenția agenților de circulație. În medie, pe zi, sunt cam 50 de astfel de intervenții în București,

Polițist: ”Sunt cozi de mașini și atunci chemăm un echipaj să ne ajute! D-aia am pus monitoarele acolo, când vedem ceva, căutăm repede și vedem unde e problema, unde se formează dopul și scoatem dopul”.

Experții spun că atunci când toate cele 463 de intersecții din Capitală vor fi înrolate în sistemul inteligent de management, timpul pierdut în trafic se va reduce cu cel puțin 30%.

Una dintre soluțiile rapide ar fi înlocuirea senzorilor cu camere computerizate de trafic, așa cum au Germania, Austria sau Spania.

Șofer: ”Eu sunt din Madrid, Madrid are 4 milioane de locuitori și pur și simplu nu pot să compar! Se circulă normal. Aici este nebunie tot timpul. Eu nu pot să înțeleg. Românii sunt foarte răbdători cu politicienii!”.

În 2008, când a fost achiziționat Sistemul de Managment al Traficului, Primăria Capitalei a plătit aproape 100 de milioane de lei. Iar până acum, tot din bugetul PMB, s-au mai cheltuit peste 50 de milioane de lei numai pe reparații.

Acești bani ar fi putut fi dați pentru modernizare și astfel răbdarea șoferilor nu ar mai fi fost pusa la încercare zi de zi.

1,2 milioane de mașini în parcul auto al Bucureștiului

Consilierii municipali admit că trebuie găsită urgent o soluție pentru monitorizarea fluxului de autoturisme care a crescut imens în ultimii 15 ani.

Gabriel Rău, consilier general PMB: ”Avem 1,2 milioane de mașini în parcul auto, înmatriculate la începutul anului 2021, la o populație de aproximativ 2 milioane. Prin trecerea către tehnologia video, putem avea un sistem de management al traficului mai eficient”.

Mingea este în terenul Administrației Străzilor. Marian Bârgău este director de șase luni. Spune că are nevoie de încă doi ani ca să facă în București ceea ce nu au făcut predecesorii lui în 13 ani.

Marin Bârgău, director Administrația Străzilor: ”În funcție și de bugetul pe care îl vom avea, sperăm noi să mai facem măcar 10 intersecții. Zece intersecții noi, dar pe intersecții deja existente, acolo lucrurile pot să meargă mult mai repede, sperăm să avem un număr mult mai mare, 20-30-40”.

Problema traficului va fi însă cu adevărat rezolvată atunci când vor exista și locuri suficiente de parcare. Ar mai fi nevoie de o bandă specială pentru autobuze și troleibuze și de piste pentru biciclete și trotinete.

Numai așa Bucureştiul ar putea ieși din topul celor mai aglomerate oraşe din lume, în care se afla pe un loc fruntaș, alături de Mexico City, Jakarta și Bangkok. 

Articol recomandat de sport.ro
FOTO Fostul jucător de la Real Madrid și-a tatuat numele copilului, apoi a aflat că nu el este tatăl
FOTO Fostul jucător de la Real Madrid și-a tatuat numele copilului, apoi a aflat că nu el este tatăl
Citește și...
VIDEO. Bătaie în traficul din București. Un curier pe bicicletă a ajuns pe capota unei mașini
VIDEO. Bătaie în traficul din București. Un curier pe bicicletă a ajuns pe capota unei mașini

O bătaie între un curier pe bicicletă și un șofer a fost la un pas de a se termina în centrul Capitalei într-un mod tragic.

Grăbiţi să plece cât mai repede din oraş, șoferii au blocat ieșirile din Capitală și vacanța nu a început oficial
Grăbiţi să plece cât mai repede din oraş, șoferii au blocat ieșirile din Capitală și vacanța nu a început oficial

Cu o zi, înainte de Ajun ieşirile din Capitală şi principalele drumuri naţionale au fost pline de maşini.

Trafic infernal la punctele vamale din vestul țării. Românii stau la cozi interminabile pentru a intra în țară
Trafic infernal la punctele vamale din vestul țării. Românii stau la cozi interminabile pentru a intra în țară

Traficul este infernal la punctele vamale din vestul țării. A fost suplimentat numărul angajaților de la frontieră și Direcția de Sănătate Publică, dar românii care vin acasă de sărbători sunt și mai mulți.

Recomandări
Cum s-a adaptat un liceu de top din București la învățământul modern. Elevii de a 12-a vin la școală doar 3 zile pe săptămână
Cum s-a adaptat un liceu de top din București la învățământul modern. Elevii de a 12-a vin la școală doar 3 zile pe săptămână

Unul din cele mai bune licee din București, Colegiul Național Gheorghe Lazăr, a simțit că trebuie să se reinventeze. În urmă cu patru ani directoarea a gândit un proiect pilot îndrăzneț, mai apropiat de cerințele actuale ale învățământului.  

TAROM și-a
TAROM și-a "pensionat" o parte din flotă. Soartă grea pentru unele avioane Airbus A318

Avioane Airbus care au aparținut flotei TAROM au ajuns la fier vechi. Două dintre acestea au fost dezasamblate de noul proprietar direct la Otopeni.

ANIMAȚIE GRAFICĂ. Cum s-a produs carambolul cu 12 mașini de pe A3. „Treceau pe lângă mine și se învârteau”
ANIMAȚIE GRAFICĂ. Cum s-a produs carambolul cu 12 mașini de pe A3. „Treceau pe lângă mine și se învârteau”

Scene de infarct joi dimineță pe autostrada A3, între București și Ploiești. 12 mașini s-au izbit că niște popice într-un carambol care a forțat autoritățile să activeze planul roșu de intervenție.