Forbes: Facebook si Google ar putea disparea complet in urmatorii cinci ani
Desi pare greu de crezut ca acesti doi giganti ai internetului ar putea disparea vreodata, tot mai multe teorii ale specialistilor tind sa indice ca acest lucru nu este numai o posibilitate, ci chiar ceva la care ar trebui sa ne asteptam in urmatorii ani.
In lumea internetului au existat trei mari ere: Web 1.0 (care a cuprins companiile infiintate intre anii 1994-2001, printre care Yahoo, Google, Amazon sau eBay), Web 2.0, care cuprinde companiile fondate intre 2002 si 2009, perioada in care retelele de socializare precum Facebook sau LinkedIn s-au bucurat de un succes urias, iar cea de-a treia mare epoca a inceput in anul 2010 si apartine telefoanelor mobile.
Odata cu fiecare generatie care s-a succedat, s-a putut observa ca cea din urma nu a putut tine pasul cu schimbarile aduse de cea noua. Companiile din Web 1.0 au facut o treaba excelenta prin colectarea informatiilor intr-un singur loc si prezentarea lor intr-un mod mult mai logic.
Google a reusit sa organizeze haosul din web mult mai bine decat AltaVista, Excite, Lycos sau celelalte motoare de cautare precedente.
Cand companiile din Web 2.0 au inceput sa apara, accentul a fost pus pe conexiunile sociale. MySpace a construit o retea de oameni pasionati de muzica, Facebook a atras studentii, iar LinkedIn era locul unde discutau afaceristii.
Companiile sociale infiintate dupa anul 2010 au o conceptie diferita despre lume. Acestea vad in smartphone-uri drept principala, daca nu chiar unica platforma pentru aplicatiile lor. Predictia lor este ca, in timp, oamenii vor ajunge sa foloseasca aplicatiile pentru telefoane mobile in locul site-urilor. Cel mai elocvent exemplu in acest sens este Instagram.
Nu vom avea niciodata Web 3.0, pentru ca Web-ul este mort.
Companiile din Web 1.0 si 2.0 tot nu stiu cum sa se adapteze acestei noi directii. Facebook, cea mai importanta retea de socializare, care va ajunge la o valoare de piata de 140 de miliarde de dolari, odata cu iminenta listare la bursa, pierde bani in domeniul smartphone-urilor, versiunile sale de iPhone si iPad fiind mult prea “sarace” in comparatie cu cea pentru desktop.
Esecul companiilor din Web 1.0 de a se adapta noilor schimbari sugereaza ca tentativa celor de la Facebook de a tine pasul cu tehnologia va fi un insucces, la fel ca reteaua Google+ a celor de la Google.
Cu fiecare schimbare de directie (intai spre social, apoi spre mobil, iar in viitor spre orice altceva), companiile din generatia precedenta nu reusesc sa tina pasul cu noile cerinte, fapt care atrage declinul acestora.
Mai mult de atat, ritmul cu care tehnologia avanseaza in zilele noastre este unul extrem de rapid, fapt evidentiat si de Presedintele Consiliului de Administratie al Apple, Tim Cook, care a declarat ca in ultimii doi ani au fost vandute 67 de milioane de iPad-uri, comparativ cu tot atatea Mac-uri vandute, dar in 24 de ani, sau acelasi numar de iPod-uri vandute in cinci ani.
Yahoo a decazut enorm fata de anul 2000, iar Google se confrunta cu o scadere dramatica a utilizatorilor, care renunta la metodele clasice de cautare si incearca sa gaseasca alte moduri de a obtine informatiile de care au nevoie. Amazon nu da momentan semne de cadere, oamenii avand nevoie sa cumpere diferite lucruri chiar si intr-o epoca a telefoanelor mobile, dar odata cu introducerea unei platforme pentru acestea vor aparea cu siguranta noi competitori.
Ideea principala – concluzioneaza cei de la Forbes - este ca in cinci, maxim opt ani, Google si Facebook ar putea disparea complet. Vor avea toti banii din lume ca sa se adapteze schimbarilor, dar istoria ne-a aratat ca acest lucru nu va fi posibil in totalitate.