De ce nu avem încă pe stradă mașini autonome. Tehnologia există deja, dar are niște limitări

×
Codul embed a fost copiat

2023 se încheie imediat și tot nu avem mașini autonome pe stradă. Uneori nici marcaje nu avem, dar asta-i altă poveste.

Visăm la mașini care să se conducă singure de ceva timp - mai ales atunci când este aglomerat, în loc să ne enervăm pe DN1, nu mai bine ne uităm la Groapa sau Clanul pe Voyo?

Tehnologia există deja, dar are niște limitări - în special legislative. În Statele Unite ale Americii, locuitorii pot comanda deja, contra-cost, primele mașini de ridesharing fără șofer. Se va întâmpla și la noi?

Ni se promit de ceva timp mașini autonome... Și tot nu le avem. O dată pentru că sunt mai scumpe, dar nu aș da vina pe posibilitățile noastre de cumpărare.

Dezvoltarea mașinilor autonome înseamnă multe resurse plus piedici legislative. Companiile auto lucrează de zeci de ani și au cheltuit sute de miliarde de dolari până acum. Și-n ciuda investițiilor, tot nu sunt disponibile la scară largă. Se pare că omul chiar se pricepe la condus, dacă nu reușim să facem un computer la fel de bun.

Practic - deși mașinile autonome au deja zeci de milioane de kilometri parcurși acolo unde au voie să meargă și puține accidente în care sunt implicate, nu au experiența unui om

Omul are niște calități care sunt foarte greu pentru un computer să le copieze, chiar și cu ajutorul inteligenței.

1. Are intuiție - simte pericolul - mașina autonomă reacționează doar când apare un obstacol.
2. Omul se adaptează - Plouă? Ninge? E aglomerat? A apărut un șantier nou? Schimbări de marcaje?
3. Oamenii sunt ființe sociale. Facem semn altor șoferi, facem loc motocicliștilor


Practic, ce încearcă inginerii să facă e să învețe un calculator cum să vadă, să audă și să simtă - ca mai apoi să ne replice la volan. Și de multe ori, tot nu va fi pregătit ca noi. Sunt poate, mereu situații noi care pot apărea.

Dar, ce-i drept, astăzi - dacă locuiești în Germania, China sau Statele Unite ale Americii îți vei putea cumpăra mașină autonomă. Poate fi folosită doar în aceste țări.

Mașinile pe care le vedem acum pe străzi, că virează, sunt nivelul 2. Practic, e nevoie tot timpul ca șoferul să fie cu ochii pe drum. Tehnologiile de la Mercedes-Benz - Drive Pilot sau de la BMW, Personal Pilot L3 nu necesită atenția șoferului.

În San Francisco, două companii au folosit mașini autonome pentru RideSharing. Google, prin Waymo - o subsidiară a gigantului american și Cruise, companie General Motors.

Iar o mașină antrenată în Las Vegas, nu ar ști să conducă și prin Fălticeni, Jilava sau Sibiu. Alte marcaje, altfel de intersecții ba chiar și altă iluminare stradală pe timpul nopții. La noi sunt șanse să mari să dai peste o căruță,

Omul are calități pe care un computer nu le poate dobândi prea curând. Poate niciodată.

Computerul conduce întotdeauna bazat pe experiență anterioară. Nu are intuiție. Nu are adaptabilitate. Oamenii interacționează între ei, își fac semne. Sunt creativi.

Articol recomandat de sport.ro
10 milioane de euro pentru Simona Halep! Tun financiar dat de fostul număr 1 WTA
10 milioane de euro pentru Simona Halep! Tun financiar dat de fostul număr 1 WTA
Citește și...
Compania OpenAI - cum a fost fondată, cine o deține acum și cât de mult este Elon Musk implicat
Compania OpenAI - cum a fost fondată, cine o deține acum și cât de mult este Elon Musk implicat

Compania OpenAI, cea care a lansat ChatGPT în 2022, a fost fondată în 2015 de un grup de lideri în domeniul tehnologiei, printre care Elon Musk și Sam Altman, iar scopul ei a fost de a face din inteligența artificială un instrument pentru toți.

Singurul satelit românesc aflat acum pe orbită a fost construit de câțiva elevi. Poate fotografia planeta
Singurul satelit românesc aflat acum pe orbită a fost construit de câțiva elevi. Poate fotografia planeta

Planeta noastră are pe orbită un satelit construit de câțiva elevi români. Poate fotografia planeta și poate studia magnetismul și radiațiile cosmice.

iLikeIT. Emisiunea integrală din 9 decembrie 2023
iLikeIT. Emisiunea integrală din 9 decembrie 2023

iLikeIT. Emisiunea integrală din 9 decembrie 2023

Recomandări
Condițiile Austriei pentru ridicarea parţială a veto-ului privind intrarea României în Schengen.
Condițiile Austriei pentru ridicarea parţială a veto-ului privind intrarea României în Schengen. "Mingea este în terenul CE"

Vești importante pentru România. Austria a anunțatat ce condiții are pentru ridicarea parţială a veto-ului privind intrarea țării noastre în Schengen. "Mingea este în terenul Comisiei Europene", au spus austriecii. 

 

Ministerele care primesc în plus bani de la buget în 2024. De unde se ia, unde se dă
Ministerele care primesc în plus bani de la buget în 2024. De unde se ia, unde se dă

Bani în plus la bugetul pe 2024 vor primi mai multe ministere, în timp ce sume importante se vor tăia de la altele. Marcel Ciolacu se angajează să țină deficitul bugetar sub 5%, mai puțin cu jumătate de punct procentual față de acest an.

Patru țări UE au transmis președintelui Consiliului să ceară încetarea focului în Gaza. „Este timpul ca UE să acționeze”
Patru țări UE au transmis președintelui Consiliului să ceară încetarea focului în Gaza. „Este timpul ca UE să acționeze”

Primii miniștri ai Spaniei, Belgiei, Irlandei și Maltei au cerut președintelui Consiliului European Charles Michel să aibă o „dezbatere serioasă” în această săptămână despre conflictul Israel-Hamas din Gaza, potrivit unei scrisori văzute de POLITICO.