De ce nu avem încă pe stradă mașini autonome. Tehnologia există deja, dar are niște limitări

×
Codul embed a fost copiat

2023 se încheie imediat și tot nu avem mașini autonome pe stradă. Uneori nici marcaje nu avem, dar asta-i altă poveste.

Visăm la mașini care să se conducă singure de ceva timp - mai ales atunci când este aglomerat, în loc să ne enervăm pe DN1, nu mai bine ne uităm la Groapa sau Clanul pe Voyo?

Tehnologia există deja, dar are niște limitări - în special legislative. În Statele Unite ale Americii, locuitorii pot comanda deja, contra-cost, primele mașini de ridesharing fără șofer. Se va întâmpla și la noi?

Ni se promit de ceva timp mașini autonome... Și tot nu le avem. O dată pentru că sunt mai scumpe, dar nu aș da vina pe posibilitățile noastre de cumpărare.

Dezvoltarea mașinilor autonome înseamnă multe resurse plus piedici legislative. Companiile auto lucrează de zeci de ani și au cheltuit sute de miliarde de dolari până acum. Și-n ciuda investițiilor, tot nu sunt disponibile la scară largă. Se pare că omul chiar se pricepe la condus, dacă nu reușim să facem un computer la fel de bun.

Citește și
Mesajul surprinzător al lui Vladimir Putin pentru poporul rus. De ce se teme liderul de la Kremlin

Practic - deși mașinile autonome au deja zeci de milioane de kilometri parcurși acolo unde au voie să meargă și puține accidente în care sunt implicate, nu au experiența unui om

Omul are niște calități care sunt foarte greu pentru un computer să le copieze, chiar și cu ajutorul inteligenței.

1. Are intuiție - simte pericolul - mașina autonomă reacționează doar când apare un obstacol.
2. Omul se adaptează - Plouă? Ninge? E aglomerat? A apărut un șantier nou? Schimbări de marcaje?
3. Oamenii sunt ființe sociale. Facem semn altor șoferi, facem loc motocicliștilor


Practic, ce încearcă inginerii să facă e să învețe un calculator cum să vadă, să audă și să simtă - ca mai apoi să ne replice la volan. Și de multe ori, tot nu va fi pregătit ca noi. Sunt poate, mereu situații noi care pot apărea.

Dar, ce-i drept, astăzi - dacă locuiești în Germania, China sau Statele Unite ale Americii îți vei putea cumpăra mașină autonomă. Poate fi folosită doar în aceste țări.

Mașinile pe care le vedem acum pe străzi, că virează, sunt nivelul 2. Practic, e nevoie tot timpul ca șoferul să fie cu ochii pe drum. Tehnologiile de la Mercedes-Benz - Drive Pilot sau de la BMW, Personal Pilot L3 nu necesită atenția șoferului.

În San Francisco, două companii au folosit mașini autonome pentru RideSharing. Google, prin Waymo - o subsidiară a gigantului american și Cruise, companie General Motors.

Iar o mașină antrenată în Las Vegas, nu ar ști să conducă și prin Fălticeni, Jilava sau Sibiu. Alte marcaje, altfel de intersecții ba chiar și altă iluminare stradală pe timpul nopții. La noi sunt șanse să mari să dai peste o căruță,

Omul are calități pe care un computer nu le poate dobândi prea curând. Poate niciodată.

Computerul conduce întotdeauna bazat pe experiență anterioară. Nu are intuiție. Nu are adaptabilitate. Oamenii interacționează între ei, își fac semne. Sunt creativi.

Articol recomandat de sport.ro
Viața lui Doroftei în Canada: ”Erau zile când nu măncam, mă dureau mâinile”. Îi trimitea ”târâș, dar fericiți” acasă
Viața lui Doroftei în Canada: ”Erau zile când nu măncam, mă dureau mâinile”. Îi trimitea ”târâș, dar fericiți” acasă
Citește și...
iLikeIT. Transformarea videoclipurilor ca într-un film de la Hollywood se poate face acum în câteva minute cu AI
iLikeIT. Transformarea videoclipurilor ca într-un film de la Hollywood se poate face acum în câteva minute cu AI

O aplicație cu inteligență artificială poate transforma complet, în doar câteva minute, orice secvență video, fără să fie nevoie de cunoștințe avansate ori aparatură scumpă.

Un robot nu înseamnă neapărat că se mișcă de capul lui. Ce poate să facă un robot educațional
Un robot nu înseamnă neapărat că se mișcă de capul lui. Ce poate să facă un robot educațional

Mai multe centre universitare din afară folosesc un robot pentru pregătirea studenților.  

Astro Bot este jocul săptămânii, de la Sony. Cât costă să pui la treabă simpaticul personaj
Astro Bot este jocul săptămânii, de la Sony. Cât costă să pui la treabă simpaticul personaj

Jocul săptămânii este Astro Bot. Celebrul roboțel Sony, conceput inițial ca să-ți arate ce știe controller-ul Sony pentru Playstation 5, primește toată atenția într-un joc distractiv, colorat și excelent, și pentru cei mici.

Recomandări
După ce au făcut prăpăd inclusiv în România, o nouă „apocalipsă” a inundaţiilor se îndreaptă spre Europa Centrală
După ce au făcut prăpăd inclusiv în România, o nouă „apocalipsă” a inundaţiilor se îndreaptă spre Europa Centrală

Locuitorii mai multor zone din Polonia şi Republica Cehă s-au grăbit să evacueze luni, în timp ce alte zone din Europa Centrală au început să facă curăţenie după ce cele mai grave inundaţii din ultimele două decenii, scrie Reuters.

În cea mai nouă maternitate din țară plouă din tavan în sala de nașteri. Unitatea din Timișoara, inaugurată acum o lună
În cea mai nouă maternitate din țară plouă din tavan în sala de nașteri. Unitatea din Timișoara, inaugurată acum o lună

A plouat în cea mai nouă maternitate din țară, inaugurată în urmă cu o lună. S-a întâmplat la Timișoara, iar angajații s-au văzut nevoiți să pună găleți prin saloane și să adune apa cu prosoape și mopuri.  

Comisarii europeni urmează să fie prezentați de Ursula von der Leyen. Roxana Mînzatu este propunerea României
Comisarii europeni urmează să fie prezentați de Ursula von der Leyen. Roxana Mînzatu este propunerea României

Preşedinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, urmează să îşi prezinte, marţi, la Strasbourg, noua echipă de comisari şi portofoliile acestora, după săptămâni de lupte politice, relatează AFP.