Companiile investesc miliarde de dolari în realitatea virtuală. Ce știm până acum și care sunt perspectivele de viitor
În spatele multor produse de succes se ascunde o întrebare foarte simplă: Ce problemă rezolvă?
Știm deja ce face un smartphone și de ce e folosit acum de miliarde de oameni. Dar, pentru realitatea virtuală, încă nu știm ce problemă rezolvă.
Cert e că avem trei mari companii care investesc zeci de miliarde de dolari. Nu o fac pentru că au descoperit o nevoie, ci pentru că vor să ne facă dependenți într-un ecosistem controlat de la zero.
Meta a investit până acum peste 50 de miliarde de dolari în proiectul Reality Labs... Cu tot cu jocul Horizon Worlds și seria Quest.
Interesul Apple în acest domeniu confirmă că ar exista o piață în formare, doar că vânzările Vision PRO sunt la pământ.
Aceștia sunt Orion – numiți așa după celebra constelație. Arată ca niște ochelari aproape obișnuiți de vedere – doar că au ramele evident mai groase, pentru că trebuie să încapă camere, procesor și memorii, difuzoare, plus sistem de proiecție pentru lentile...
Ideea pe care Meta o împinge este spre un viitor în care ecranele ne înconjoară. Lentila transparentă și senzorii speciali pot fixa în "aer" ecrane.
Iată câteva exemple pe care cei de la Meta ni le dau: Connect – pentru apeluri video – dar oare ei cum ne văd pe noi? Răspundem altă dată la această întrebare.
Multitasking – mai multe ferestre deschise în același timp, cu diverse aplicații. Apropo, folosim gesturile sau o brățară specială ca să controlăm și să navigăm prin sistemul de operare.
AI este un alt exemplu interesant – Meta AI poate să recunoască obiecte și să adauge etichete. Îmi imaginez un scenariu în care suntem ajutați să depanăm de la distanță sau să gătim rapid prin marcarea ingredientelor.
Și, evident, merg bine și jocurile. Îmi imaginez, însă, că această interacțiune poate fi un pic ciudată...
Nu sunt încă perfecți și cred că nici nu vor ajunge pe piață prea curând. Orion nu sunt de vânzare. Și parcă nici nu sunt încă gata să fie purtați pe stradă – dar nici departe nu sunt. Deocamdată, îi folosesc doar angajații Meta și câțiva dezvoltatori de software – e nevoie ca în jurul lor să apară un ecosistem.
Mă bucur, însă, că Meta aduce Quest 3S – ochelarii de realitate mixtă, care se vând la doar 299 de dolari în Statele Unite ale Americii – sunt performanți și mult mai ieftini decât Apple Vision Pro.
De partea cealaltă, avem Snapchat Spectacles, la a cincea generație. În 2016, adică ceea ce pare să fi fost ieri, Snapchat – celebra rețea de socializare populară printre adolescenți – a adus pe piață Spectacles: niște ochelari de soare cu cameră de fotografiat/filmat în rama frontală. Practic, făceai o poză și era instant urcată pe Snapchat.
Același lucru pe care Meta l-a făcut cu Ray-Ban câțiva ani mai târziu. Cumva, natural, toți specialiștii din tehnologie pariau pe adăugarea ecranului. În 2015, Snap lansa pentru prima dată și filtrele – cu 2 ani înaintea Facebook – de aici și gluma constantă că Snap este sursa de inspirație a lui Zuckerberg... Căci tot de aici s-a inspirat și pentru Stories.
Noua generație Spectacles pare să vină din catalogul vreunui creator de modă, doar că și aceștia sunt mari ca să ascundă tehnologie – de la camere, la procesor, baterii... Păr, însă, să fie ușor în spatele Orion ca putere de proiecție... dar tot arată excepțional.
Avem câteva filmulețe demo – și apropo, pot fi cumpărați, dacă ești dezvoltator și ești în Statele Unite, la doar 99 de dolari pe lună. Nu știm, însă, când vor ajunge pe piață pentru toată lumea.
Și dacă vor avea succes. Cum am arăta pe stradă cu ochii-n ecrane, gesticulând ca să dăm un mesaj? Sau să ne plimbăm liniștiți pe stradă și să vedem reclame virtuale peste tot?
Ne așteptăm, însă, ca acești ochelari să nu fie ieftini, ci cel puțin 400-500 de dolari – și să vină cu mai multe tipuri de rame, ca să nu arătăm cu toții la fel.
Sursa: StirilePROTV
Etichete: ilikeit, ochelari realitate virtuala,
Dată publicare:
05-10-2024 10:15