Orice fotografie, filmuleț sau alt tip de conținut pe care îl distribuim la un moment dat pe rețelele de socializare poate să ne urmărească în viitor, chiar dacă am ales să ștergem materialele respective.

Conținutul pe care avem posibilitatea să îl eliminăm se șterge doar la suprafață, ne spun specialiștii. În fapt, orice postare rămâne în arhiva rețelelor pe care le folosim, dar putem să ne trezim cu materiale personale preluate de alte platforme, dacă postările noastre sunt publice.

82% dintre europeni și-ar dori să poată șterge definitiv ceva postat în 2021 pe profilul lor de socializare, iar cei mai mulți dintre cei care vor să îndrepte din trecutul digital sunt cei din Generația Z, adică născuți după 1995.

Iulia: ”La viața mea am postat o grămadă de tâmpenii pe toate rețelele, din greșeală. Am devenit vlogger, fix din chestia asta, că postam chestiile pe Instagram, Facebook, TikTok, you name it. Și când m-am deșteptat mi-am dat seama că nu trebuia să le postez, în primul rând."

Raluca Furtună, specialist marketing: ”Mi s-a întâmplat ceva simpatic acum o vreme. Voiam să mă duc la un interviu, la o companie. Pe vremea facultății aveam un blog și am postat ceva despre ei, și acum când să merg la interviu, mi s-a părut foarte ciudat. Nu am reușit să șterg, pentru că nu am reușit să găsesc parola."

Chiar dacă ștergem conținut de pe rețelele sociale, acesta nu este de fapt eliminat de tot, ne explică specialiștii.

Dragoș Stanca, expert digital media: ”În momentul în care eu am șters această postare ea a dispărut doar de la mine. Acum, informația că vreau să șterg postarea a plecat la Facebook și ei decid dacă șterg sau nu din arhiva lor. Companiile de tehnologie păstrează aceste poze, chiar și șterse, o perioadă nedeterminată, pe care nu o anunță și la rândul lor folosesc alte companii care folosesc structura de stocare și la rândul lor și ele trebuie să șteargă informațiile.”

Mai mult, dacă a fost postată public la un moment dat este posibil să o găsim pe alte platforme care au preluat-o înainte ca noi să apucăm să o ștergem.

Silviu Stahie, specialist în securitate informatică Bitdefender: ”Mai este o problemă, faptul că multe persoane își țîn conturile de socializare deschise. Ele nu sunt închise. Doar pentru vizualizarea între prieteni, de exemplu, sunt publice, și există, la fel, o sumedenie de companii care adună genul acesta de date din porturi deschise. Noi putem face o cerere către Google, să spunem că nu mai vrem să apărem în rezultate atunci când ne caută cineva, dar asta nu schimbă cu nimic faptul că sunt alte motoare de căutare care au indexat aceeași informație.”

Un studiu realizat de firma de securitate Kaspersky indică o problemă răspândită în toate țările - majoritatea respondenților nu sunt conștienți sau sunt nesiguri de controlul pe care îl au asupra prezenței lor digitale.

Silvia Luican, sociolog: ”Oamenii nu s-au obișnuit cu faptul că în viața virtuală e destul de similar cu ce se întâmplă în viața reală. Ar trebui să ne adaptăm cumva la contextul de acolo, de la limbaj, ținută vestimentară, chiar și nivelul de intimidare pe care îl împărtășim în online.”

Același studiu arată că aproape jumătate dintre directorii intervievați au recunoscut că au studiat profilurile online ale colegilor atunci când aceștia s-au alăturat companiei și au găsit lucruri pe baza cărora i-au judecat.

Trebuie să știm că activitatea noastră de pe internet poate fi urmărită de diferite companii sau platforme. Cookie-urile au creat îngrijorare, din cauză că ele permit strângerea de informații despre comportamentul utilizatorilor în principiu, ce anume pagini web vizitează și când.