În ce situații putem cere despăgubiri de la companiile aeriene și cum procedăm. Compensațiile ajung și la 600 de euro

×
Codul embed a fost copiat

Zboruri anulate, întârziate ori bagaje pierdute. Sunt probleme tot mai des întâlnite, în special pe timpul verii, când și numărul zborurilor este mai mare.  

De cele mai multe ori, pasagerii rămân cu un gust amar și cu bani pierduți, însă regulile europene sunt clare și toți cei care au astfel de probleme pot primi compensații de sute de euro.

Din păcate, nu suntem obișnuiți să cerem despăgubiri atunci când ni se întâmplă ceva de genul ăsta. Mai ales dacă e vorba, de exemplu, de o simplă întârziere a unui avion. Sunt foarte puține plângeri care ajung la autorități, arată datele oficiale. Poate pentru că multor pasageri li se pare complicat.

Însă procedura nu este atat de grea, mai ales că există un regulament european clar.

Haideți să vedem care sunt situațiile în care putem cere despăgubiri. Trebuie să fie vina companiei aeriene, nu o situație excepțională.

Citește și
Vremea nefavorabilă a ținut pe loc cursele aeriene din Moldova. Șase au avut probleme
Două curse aeriene care urmau să aterizeze la Iaşi au fost redirecţionate, din cauza unei furtuni
Trucul prin care s-a câștigat marele premiu de peste 9 milioane de euro la 6 din 49. Biletul a costat 4.413 lei

Despăgubiri pentru întârzieri de cel puțin 3 ore, refuzul la îmbarcare și bagaje pierdute

În primul rând, în cazul unei întârzieri. Este vorba despre o întârziere de cel puțin 3 ore. Mulți pasageri se uită doar la ora de plecare. De fapt, pentru a putea cere compensații, trebuie ca pasagerii să suporte ca urmare a întârzierii unui zbor o pierdere de timp egală sau mai mare de trei ore- deci vorbim de ora de aterizare. Cu alte cuvinte, dacă ajung la destinația finală cu mai mult de trei ore după ora de sosire prevăzută inițial.

Însă, dacă avionul pleacă cu o întârziere mai mare de două ore, deja pasagerii au dreptul să ceară masă, apă, și dacă vorbim de o întârziere mai mare, compania aeriana este obligată să ofere cazare gratuită și transport până la hotel și înapoi. La fel și dacă este anulat un zbor.

Și, de asemenea, în cazul refuzului la îmbarcare. Pasagerii pot cere asistență la aeroport și apoi compensații. Ce înseamnă refuz la îmbarcare? Când pasagerul merge la ora stabilită la poarta de îmbarcare, dar nu i se permite să urce în avion.

Se poate atunci când sunt mai mulți pasageri decât numărul locurilor disponibile. Pentru că le este permis companiilor aeriene să vândă mai multe bilete, fenomenul se numește overbooking și se bazează pe faptul că, de cele mai multe ori există, un număr de pasageri care nu se mai prezintă la aeroport, arată statisticile.

Și mai putem cere compensații atunci când bagajele ajung cu întârziere, sunt pierdute sau distruse.

Pe lângă despăgubiri, compania trebuie să ofere și alte beneficii

Haideți să vedem cât putem obține de la compania aeriene dacă ajungem în una dintre aceste situații. Pentru refuzul îmbarcării, anularea zborului și întârzierea zborului, se acordă compensații în funcție de distanța parcursă.

250 de euro pentru toate zborurile de 1.500 de km sau mai puțin. 400 de euro pentru zborurile europene de peste 1.500 de km și pentru toate zborurile cuprinse între 1.500 și 3.500 de km și 600 de euro pentru toate celelalte zboruri.

Sunt bani care se plătesc fie în numerar, fie prin transfer bancar. Însă compania poate oferi și bonuri de călătorie sau alte servicii, dacă pasagerul își exprimă acordul.

Iar acești bani trebuie să se acorde pe lângă celelalte beneficii. De exemplu, în cazul anulării unui zbor, pasagerii pot cere compensații chiar dacă au primit înapoi banii pentru bilet sau dacă au fost redirecționați și au ajuns în cele din urmă la destinație cu un alt avion. Este adevărat că sumele pot fi mai mici, depinde de situație.

În cazul în care bagajul întârzie sau nu ajunge la destinație, este stabilită doar o sumă maximă pe care compania aeriană ar trebui să o ofere, este vorba de aproximativ 6.000 de lei. Și compania trebuie să acorde bani și pentru produse de strictă necesitate, adică produse de igienă. În general, suma este stabilită în funcție de documentele doveditoare pe care le prezintă pasagerii.

Oricum, dacă se întâmplă ceva cu bagajul, trebuie depusă o reclamație imediat în aeroport, iar apoi la compania aeriană.

Majoritatea companiilor ignoră mesajele pasagerilor, dar sunt obligate prin lege să acorde despăgubiri

Și, de asemenea, în celelalte situații- dacă avionul întâzie sau zborul este anulat, regula este ca pasagerii să depună întâi o plângere la compania aeriană. Se poate online, pe site, pe mail.

Din păcate, este adevărat că multe companii nu răspund la astfel de plângeri, aleg pur și simplu să le ignore.

Însă, în acest caz, dacă a trecut o lună și compania nu a răspuns, ne putem adresa mai departe cu o plângere la ANPC, dacă vorbim de o companie din România sau la Centrul European al Consumatorilor din România, dacă respectiva companie aeriană este înregistrată în altă țară. Site-ul este ECCromania.ro / formular-sesizare.

Am văzut că există o problemă termporară cu site-ul, dar funcționează dacă scriem adresa așa... Aici avem câteva întrebări… dacă suntem din România, dacă am contactat deja compania. Trebuie să trecem câteva date personale, apoi date despre comerciant. Trebuie să descriem situația și, foarte important, să încărcăm documente doveditoare.

De altfel, e foarte important în astfel de situații să păstrăm toate documentele, chitanțele, orice ne poate ajuta să dovedim ce s-a întâmplat, pentru a putea cere despăgubiri. 

Articol recomandat de sport.ro
FOTO Fostul jucător de la Real Madrid și-a tatuat numele copilului, apoi a aflat că nu el este tatăl
FOTO Fostul jucător de la Real Madrid și-a tatuat numele copilului, apoi a aflat că nu el este tatăl
Citește și...
O femeie și-a ieșit din minți după ce un angajat al unei companii aeriene a informat-o că există o problemă cu zborul ei
O femeie și-a ieșit din minți după ce un angajat al unei companii aeriene a informat-o că există o problemă cu zborul ei

O femeie și-a ieșit din minți când angajatul unei companii aeriene i-a spus că există o problemă cu rezervarea zborului ei. Femeia a distrus tot ce i-a picat în mână.

Două curse aeriene care urmau să aterizeze la Iaşi au fost redirecţionate, din cauza unei furtuni
Două curse aeriene care urmau să aterizeze la Iaşi au fost redirecţionate, din cauza unei furtuni

Două curse aeriene ale companiei Wizz Air nu au putut ateriza, joi seară, pe aeroportul din Iaşi, fiind redirecţionate la Suceava şi la Cluj Napoca, din cauza unei furtuni puternice. De asemenea, mai multe avioane au ajuns cu întârziere la Iaşi.

Compania aeriană care a început să cântărească pasagerii înainte de îmbarcarea în avion. Care este motivul
Compania aeriană care a început să cântărească pasagerii înainte de îmbarcarea în avion. Care este motivul

Autoritatea Aeronautică Civilă din Noua Zeelandă cere companiei aeriene naționale să cântărească pasagerii care pleacă în afara țării de pe aeroportul internațional din capitala Auckland, până la data de 2 iulie 2023, relatează CNN.

„Îmi vreau banii înapoi”. O femeie cere despăgubiri unei companii aeriene, supărată că un pasager a murit în timpul zborului
„Îmi vreau banii înapoi”. O femeie cere despăgubiri unei companii aeriene, supărată că un pasager a murit în timpul zborului

O femeie a cerut despăgubiri unei companii aeriene, supărată fiind că un pasager a murit în timpul zborului.  

Daune de mii de lei câștigate de românii care s-au plâns de zborurile anulate și reprogramate
Daune de mii de lei câștigate de românii care s-au plâns de zborurile anulate și reprogramate

Sute de români au depus anul acesta reclamații împotriva companiilor aeriene. S-au plâns că zborurile le-au fost anulate sau reprogramate, fără explicații pertinente.

Recomandări
Cum s-a adaptat un liceu de top din București la învățământul modern. Elevii de a 12-a vin la școală doar 3 zile pe săptămână
Cum s-a adaptat un liceu de top din București la învățământul modern. Elevii de a 12-a vin la școală doar 3 zile pe săptămână

Unul din cele mai bune licee din București, Colegiul Național Gheorghe Lazăr, a simțit că trebuie să se reinventeze. În urmă cu patru ani directoarea a gândit un proiect pilot îndrăzneț, mai apropiat de cerințele actuale ale învățământului.  

TAROM și-a
TAROM și-a "pensionat" o parte din flotă. Soartă grea pentru unele avioane Airbus A318

Avioane Airbus care au aparținut flotei TAROM au ajuns la fier vechi. Două dintre acestea au fost dezasamblate de noul proprietar direct la Otopeni.

ANIMAȚIE GRAFICĂ. Cum s-a produs carambolul cu 12 mașini de pe A3. „Treceau pe lângă mine și se învârteau”
ANIMAȚIE GRAFICĂ. Cum s-a produs carambolul cu 12 mașini de pe A3. „Treceau pe lângă mine și se învârteau”

Scene de infarct joi dimineță pe autostrada A3, între București și Ploiești. 12 mașini s-au izbit că niște popice într-un carambol care a forțat autoritățile să activeze planul roșu de intervenție.