Ce trebuie să faci dacă ești victima unei înșelătorii online. Avertismentul specialiștilor
Un link primit de la un prieten, un e-mail de la bancă, o oportunitate de investiție sau chiar o citație de la Poliție.
Sunt doar câteva exemple de posibile înșelătorii, pentru că numele și imaginea unor instituții sunt des folosite de atacatori în mediul online.
Aceștia încearcă astfel că obțină date personale, date bancare și, în cele din urmă, bani. Experții recomandă atenție sporită când primiți mesaje prin care se cer introducerea unor date, chiar dacă la prima vedere nu pare ceva în neregulă.
Cum puteți verifica astfel de mesaje și ce puteți face dacă ați fost înșelați a explicat Mihai Rotariu, purtătorul de cuvânt al Directoratului de Securitate Cibernetică, în această ediție a emisiunii iBani, prezentată de Ștefana Todică.
De cele mai multe ori, atacatorii se folosesc de contextul actual și de imaginea unor instituții publice sau private, precum băncile, pentru a cere date personale și datele cardului.
Mihai Rotariu: „De fiecare dată, atacatorii vor folosi niște stimuli emoționali pentru utilizator, pentru că astfel, fie panicându-l, fie încercând să îi atragă atenția, curiozitatea îl face să dea click pe link, să descarce un anumit document, să-și infecteze poate dispozitivul. Și de aceea dacă primim mesaje fie pe social media, fie pe e-mail, din partea unor bănci, trebuie să știm din start că banca nu îți va transmite mesaj pe e-mail sau pe social media în care vei primi un link pe care trebuie să-l accesezi. (…) Deci foarte mare atenție la sursa mesajului, foarte mare atenție la denumirea site-ului pe care intrăm, asta înainte desigur să furnizăm date”.
În alte situații sunt prezentate oportunități de investiții și de câștiguri mari, iar atacatorii se pot folosi și de imaginea unor oameni cunoscuți în spațiul public.
Chiar și simpla introducere a unor date poate fi periculoasă, pentru că astfel hackerii pot avea acces la contul bancar.
Mihai Rotariu: „Dacă realizăm foarte rapid că am introdus date unde nu trebuia, anunțăm imediat banca pentru a bloca respectivul instrument de plată. Dacă e vorba de date de card, dacă am oferit date de autentificare, date de internet banking, la fel. Anunțăm banca pentru a regenera acele date, pentru a schimba user-ul și parola și suntem foarte atenți la balanța contului pentru a nu avea loc anumite tranzacții ilicite din contul nostru. Eventual facem această verificare și cu banca și să încercăm să blocăm astfel de sume”.
Ce puteți face pentru a evita astfel de situații, dar și care sunt pașii de urmat în cazul în care ați pierdut bani din cont aflați din materialul video.
Pe site-ul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) puteți identifica la secțiunea „Alerte Investitori – Informări” și secțiunea „Atenție la Entități Neautorizate!” informații referitoare la posibile fonduri care au ca scop înșelarea investitorilor sau referitoare la fonduri neautorizate sau care nu prezintă încredere.
Mai jos găsiți link-urile către cele două secțiuni, precum și către pagina principală:
• asfromania.ro/ro/a/19/alerte-investitori---informari
• https://www.asfromania.ro/ro/a/1523/aten%C8%9Bie-la-entit%C4%83%C8%9Bi-neautorizate!