Taxă pe autostrada spre Brașov și pe bucata București-Ploiești. Opoziția contestă măsura
Viitoarea autostradă spre Brașov va avea o taxă care se va aplica și pe bucata deja gata, București-Ploiești. Iar șoferii o vor plăti chiar de la ieșirea din Capitală, au anunțat marți responsabilii de proiect.
Opoziția spune însă că această taxare ar fi ilegală pentru că tronsonul a fost construit cu fonduri europene și de la bugetul statului. Deputații din opoziție se tem și că România va pierde bani în cazul acestui parteneriat cu un consorțiu chinezo-turc. Și în final va fi un eșec comparativ cu al autostrăzii Transilvania.
Soarta autostrăzii care ar trebui să traverseze munţii a fost discutată de deputaţii comisiei Transporturi, care l-au chemat la raport pe responsabilul de proiect, preşedintele Comisiei pentru Prognoză. Ion Ghizdeanu a fost pus în încurcătură chiar de la începutul şedinţei de o întrebare adresată de un senator ALDE.
Ştefan Băișanu, deputat ALDE: "Credeți că vârsta Dvs vă permiteți să ajungeți să vedeți autostrăzi?"
În acest moment, bucata de autostrada peste munţi, între Comarnic şi Braşov, este doar la stadiul de discuţie. Un consorţiu format dintr-o firmă din China şi una din Turcia negociază un contract pe care Guvernul nostru urmează să-l semneze.
Ion Ghizdeanu, preşedintele Comisiei pentru prognoză: "Luna asta vom termina proiectul de contract cu asocierea și o vom prezenta Guvernului. Anul viitor să înceapă construcția."
Deputaţii din opoziţie s-au opus, în condiţiile în care statul român poate să construiască autostrăzi cu fonduri europene pe care nu se pun taxe pentru şoferi.
Cătălin Drula, deputat USR: "Dacă veți ajunge să semnați un Bechtel doi. Nu vă veți degreva de responsabilitate juridică. Veți Răspunde juridic și penal."
Şi asta pentru că acest contract ar putea conţine clauze greu de acceptat, spun deputaţii. De pildă, faptul că va exista o taxă pe toată autostrada Bucuresti-Brașov de 6 euro pe suta de kilometri şi nu doar pe cea construită de consorţiu peste munţi.
Şoferii ar putea plăti din momentul în care ies din Bucureşti şi ar merge pe autostrada urbană până în Voluntari, la 3 kilometri distanţă, ori până la şoseaua de centură a Capitalei. Ilegal, spune opoziţia, pentru că tronsonul a fost făcut cu bani de la stat şi fonduri europene.
Ion Ghizdeanu, preşedintele Comisiei pentru prognoză: "Va exista o taxă din Bucureşti. Vom scoate rovinieta de pe acea bucată."
Comisia de prognoză spera ca astfel consorţiul va strânge banii investiţi în proiect. Doar că deputaţii din opoziţie nu cred că se va întâmpla acest lucru.
Potrivit comisiei de prognoză, autostrada va costa 1,4 miliarde de euro, din care statul va veni cu 25%, restul - de la consorţiul chinezo-turc.
Dacă după cei 20 de ani prevăzuţi în contract constructorul nu-şi va recupera banii investiţi, statul român va plăti diferenţa. Plus toate cheltuielile de întreţinere, eventuala devalorizare a monedelor şi dobânzi.
Abonați-vă gratuit la newsletter-ul Știrile Pro TV de pe WhatsApp. Primiți în fiecare zi cele mai importante știri pe telefon!
Pe Instagram-ul Știrile ProTV găsiți imaginile momentului din România, dar și din lume!
CLICK AICI pentru a instala GRATUIT aplicația Știrile ProTV pentru telefoane Android și iPhone!