RAPORT: Autostrazile construite in Romania, de TREI ori mai scumpe decat in tarile vecine

autostrada

Autostrazile construite in Romania la ses sunt de 3 ori mai scumpe decat in Bulgaria, iar diferenta intre costurile minime si maxime pentru aceeasi forma de relief este mai mare decat in Polonia si Bulgaria, potrivit Consiliului Concurentei.

"In cadrul analizei s-a constat o variatie semnificativa a preturilor medii pe kilometru de autostrada. Spre exemplu, la zona de ses, in Romania preturile au variat in intervalul 2,68 milioane euro (tronsonul Fetesti- Cernavoda) si 11,61 milioane euro (varianta de ocolire Pitesti), in Bulgaria intre 2 milioane euro (tronsonul Tracia - Nova Zagora – Yambol) si 2,8 milioane euro (Hemus - Sofia si Yana), iar in Polonia in intervalul 4,6 milioane euro (Zgorzelec – Krzyżowa) - 12,4 milioane euro (Zgorzelec – Krzyżowa)", se arata intr-un comunicat al Consiliului Concurentei, care prezinta concluziile unei anchete sectoriale privind piata lucrarilor de constructii de drumuri si autostrazi din Romania.

In Romania, variatia pretului mediu pentru un kilometru de autostrada construit in aceeasi forma de relief este de 45,8%, mai mare fata de cazul Poloniei (36,4%) si Bulgariei (14,2%), potrivit sursei citate.

In urma prelucrarii datelor si informatiilor puse la dispozitie de CNADNR, analiza arata ca in Romania pretul mediu al unui km de autostrada construit in zona de ses este de 23,3 milioane lei/km, iar cel al unui km de autostrada construit in zona de deal este de 20,8 milioane lei/km, ambele peste nivelul standardelor de cost.

Comparativ cu Bulgaria, pretul mediu/km de autostrada construit in zona de ses este de aproape trei ori mai mare, potrivit sursei citate.

Citește și
grafica lucrari CNADR
Planurile CNADR care ar rezolva problema aglomeratiei spre munte. Cum va arata noua sosea cu taxa
Reacția lui Dmitri Medvedev, după atacul ucrainean cu rachete americane ATACMS

In urma anchetei sectoriale privind piata lucrarilor de constructii de drumuri si autostrazi, Consiliul Concurentei recomanda autoritatilor contractante sa evite incheierea de acte aditionale la contractele initiale.

Institutia a constatat ca exista situatii in care, prin semnarea de acte aditionale, castigatorul licitatiei (cel care ofera cel mai mic pret) negociaza direct cu autoritatea contractanta o noua valoare a lucrarii, care poate deveni mai mare decat cea a ofertelor depuse initial de concurentii sai. Astfel, in perioada iunie 2010 – iunie 2011, pentru 96 de contracte de executie de lucrari de constructii de drumuri si de servicii au fost incheiate 203 acte aditionale, din care 23 au fost modificate din punct de vedere al valorii contractelor.

Din cele 23 de contracte cu valoare modificata, pentru 8 contracte valoarea initiala a fost marita cu aproape 50%, pentru alte 8 contracte valoarea initiala a crescut intre 10% - 30%, iar 2 contracte de lucrari au suferit modificari de peste 50% din valoarea initiala.

"Aceasta situatia nu este o caracteristica doar a pietei romanesti: conform unui raport al Curtii Europene de Conturi privind lucrarile de infrastructura derulate din fonduri comunitare in Germania, Grecia, Polonia si Spania in perioada 2000-2013, costurile a 46% din proiectele auditate au crescut cu mai mult de 20% in timpul executiei lucrarii", se spune in comunicat.

Articol recomandat de sport.ro
Selecționerul Suediei intervine și critică UEFA după România - Kosovo: "E vorba de fairplay aici!"
Selecționerul Suediei intervine și critică UEFA după România - Kosovo: "E vorba de fairplay aici!"
Citește și...
Ponta: Am venit la guvernare ca sa arat eu cum trebuie construite autostrazile in Romania
Ponta: Am venit la guvernare ca sa arat eu cum trebuie construite autostrazile in Romania

Premierul Victor Ponta a declarat, miercuri, la ceremonia de de predare-primire a portofoliului ministerului Transporturilor catre Ramona Manescu, ca este nemultumit de modul cum se construiesc autostrazile in Romania.

Planurile CNADR care ar rezolva problema aglomeratiei spre munte. Cum va arata noua sosea cu taxa
Planurile CNADR care ar rezolva problema aglomeratiei spre munte. Cum va arata noua sosea cu taxa

Daca am fi avut si autostrazi cate promisiuni am primit pana acum de la oficiali stabileam un record in materie. Din 2016, ne transmit responsabilii, drumul spre munte nu va mai fi asa de aglomerat.

Receptia lucrarilor la autostrada Timisoara-Arad, plina de surprize. Ce detalii lipsesc
Receptia lucrarilor la autostrada Timisoara-Arad, plina de surprize. Ce detalii lipsesc

Autostrada Timisoara-Arad a avut parte astazi de o noua receptie. Reprezentantii Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale, impreuna cu firma constructoare au inspectat tronsonul de 32 de kilometri si au verificat ce lucrari lipsesc.

Recomandări
Ce crede Traian Băsescu despre amenințările nucleare ale Rusiei: ”Aici nu te joci! N-ai decât să lovești, dar o să fii lovit”
Ce crede Traian Băsescu despre amenințările nucleare ale Rusiei: ”Aici nu te joci! N-ai decât să lovești, dar o să fii lovit”

Fostul președinte al României, Traian Băsescu, a fost invitatul Dianei Enache la Interviurile ȘtirileProTV.ro, unde a făcut o analiză politică atât a candidaților la alegerile prezidențiale și parlamentare din 2024, cât și a situației din Ucraina.

Românii care au contractat sisteme fotovoltaice riscă să piardă banii, pentru că nu are cine să le monteze la timp
Românii care au contractat sisteme fotovoltaice riscă să piardă banii, pentru că nu are cine să le monteze la timp

Românii care au contractat sisteme fotovoltaice prin ediția de anul trecut a programului „Casa Verde” și nu au încă panourile pe casă au intrat în criză de timp.

Animați de campania electorală, parlamentarii „se bat” în comisii ale căror rezultate vor fi publice după alegeri
Animați de campania electorală, parlamentarii „se bat” în comisii ale căror rezultate vor fi publice după alegeri

Senatorii și deputații au aprobat miercuri înființarea a două comisii parlamentare de anchetă. Una trebuie să verifice cheltuielile făcute de Administrația Prezidențială în cei 10 ani de mandat ai lui Klaus Iohannis, cealaltă va investiga scandalul Nordis