RAPORT: Autostrazile construite in Romania, de TREI ori mai scumpe decat in tarile vecine
Autostrazile construite in Romania la ses sunt de 3 ori mai scumpe decat in Bulgaria, iar diferenta intre costurile minime si maxime pentru aceeasi forma de relief este mai mare decat in Polonia si Bulgaria, potrivit Consiliului Concurentei.
"In cadrul analizei s-a constat o variatie semnificativa a preturilor medii pe kilometru de autostrada. Spre exemplu, la zona de ses, in Romania preturile au variat in intervalul 2,68 milioane euro (tronsonul Fetesti- Cernavoda) si 11,61 milioane euro (varianta de ocolire Pitesti), in Bulgaria intre 2 milioane euro (tronsonul Tracia - Nova Zagora – Yambol) si 2,8 milioane euro (Hemus - Sofia si Yana), iar in Polonia in intervalul 4,6 milioane euro (Zgorzelec – Krzyżowa) - 12,4 milioane euro (Zgorzelec – Krzyżowa)", se arata intr-un comunicat al Consiliului Concurentei, care prezinta concluziile unei anchete sectoriale privind piata lucrarilor de constructii de drumuri si autostrazi din Romania.
In Romania, variatia pretului mediu pentru un kilometru de autostrada construit in aceeasi forma de relief este de 45,8%, mai mare fata de cazul Poloniei (36,4%) si Bulgariei (14,2%), potrivit sursei citate.
Alegeri 2024
19:35
Peste un milion de tineri vor vota pentru prima dată la alegerile prezidențiale. „Este arma noastră”
15:04
Traian Băsescu: ”Susțin Forța Dreptei în folosul doamnei Lasconi. Pe Geoană, dacă îl zdruncin puțin, își pierde busola!”
15:02
INTERVIU. Traian Băsescu: ”Sunt cei mai slabi candidați din toate alegerile prezidențiale prin care a trecut România”
12:55
Ce atribuții are, de fapt, președintele României. Cât de puternic este „primul om în stat”, conform Constituției
In urma prelucrarii datelor si informatiilor puse la dispozitie de CNADNR, analiza arata ca in Romania pretul mediu al unui km de autostrada construit in zona de ses este de 23,3 milioane lei/km, iar cel al unui km de autostrada construit in zona de deal este de 20,8 milioane lei/km, ambele peste nivelul standardelor de cost.
Comparativ cu Bulgaria, pretul mediu/km de autostrada construit in zona de ses este de aproape trei ori mai mare, potrivit sursei citate.
In urma anchetei sectoriale privind piata lucrarilor de constructii de drumuri si autostrazi, Consiliul Concurentei recomanda autoritatilor contractante sa evite incheierea de acte aditionale la contractele initiale.
Institutia a constatat ca exista situatii in care, prin semnarea de acte aditionale, castigatorul licitatiei (cel care ofera cel mai mic pret) negociaza direct cu autoritatea contractanta o noua valoare a lucrarii, care poate deveni mai mare decat cea a ofertelor depuse initial de concurentii sai. Astfel, in perioada iunie 2010 – iunie 2011, pentru 96 de contracte de executie de lucrari de constructii de drumuri si de servicii au fost incheiate 203 acte aditionale, din care 23 au fost modificate din punct de vedere al valorii contractelor.
Din cele 23 de contracte cu valoare modificata, pentru 8 contracte valoarea initiala a fost marita cu aproape 50%, pentru alte 8 contracte valoarea initiala a crescut intre 10% - 30%, iar 2 contracte de lucrari au suferit modificari de peste 50% din valoarea initiala.
"Aceasta situatia nu este o caracteristica doar a pietei romanesti: conform unui raport al Curtii Europene de Conturi privind lucrarile de infrastructura derulate din fonduri comunitare in Germania, Grecia, Polonia si Spania in perioada 2000-2013, costurile a 46% din proiectele auditate au crescut cu mai mult de 20% in timpul executiei lucrarii", se spune in comunicat.
Sursa: Mediafax
Etichete: masini, consiliul concurentei, sosele, autostrazi,
Dată publicare:
28-08-2013 17:07