Programul Rabla Local începe în martie. Câți bani se vor primi pentru o mașină casată
Amânat de mai multe ori din lipsă de fonduri, programul Rabla Local începe, totuși, luna viitoare, anunță autoritățile. Cei care doresc pot scăpa de mașinile vechi fără să fie obligați să cumpere altele noi.
Banii vin de la Administrația pentru Mediu și de la primării. Autoritățile speră să scoată astfel de pe străzi 100 de mii de rable.
Pentru programul Rabla Local se califică mașinile mai vechi de 15 ani. Pentru o mașină casată, proprietarul va încasa 3.000 de lei.
80% din sumă va veni de la Administrația Fondului pentru Mediu, restul de la primărie.
Barna Tánczos, ministrul Mediului: „Rabla este bugetat anul acesta cu 250 de mii de lei în bugetul AFM. Până la sfârșitul lunii martie trebuie să avem gata ca cetățenii să se poată înscrie pe platformă. Ne ajută să îndeplinim ținta de 250 de mii de mașini scose din circualație”.
Un șofer din Timișoara are o mașină Euro3 din 2002. Nu dorește să își cumpere una nouă, dar vrea să o dea la casat pe cea veche.
Nicio altă mașină nu va mai primi ITP, așa că proprietarul speră să își recupereze din banii investiți până acum în reparații.
Daniel Ionaș, proprietar mașină: „Nu prea mai găsim și piese, aceasta este și ea destul de veche, mai am și o alta, și din păcate nu mai găsim piese pentru ele”.
Programul Rabla Local trebuia să înceapă de anul trecut, însă a tot fost amânat. Asta deși șoferii au depus cereri și așteaptau să își caseze mașinile. Inițial, planurile ministerului erau ca primăriile să contribuie cu jumătate din sumă, așa că mulți edili nu au acceptat. Printre ei, Dominic Fritz, primarul Timișoarei. Noua formulă i se pare însă mai avantajoasă și va aloca din bugetul primăriei 2.8 milioane de lei. Suma ajunge pentru aproximativ 4.500 de mașini.
Dominic Fritz, primarul Timișoarei: „Problema cu avansul este că de obicei durează foarte foarte mult să recuperăm bani de la instituții”.
Fiecare primărie va primi fonduri în funcție de numărul de locuitori. Potrivit Institutului Național de Statistică, 40 la sută dintre mașinile înmatriculate în România aveau la finalul anului trecut o normă de poluare între Non-Euro și Euro 3.
La nivel European, România se află pe primele locuri la ponderea mașinilor mai vechi de 10 ani. Totuși, anul trecut, piața mașinilor la mana a doua a înregistrat cea mai mare scădere din ultimii șase ani.
Potrivit datelor INS, înmatriculările noi de vehicule rutiere au scăzut cu 12,3% în trimestrul IV al anului trecut, comparativ cu aceeași perioadă din 2021. Scăderea cea mai mare de 13 procente este la categoria autoturisme, semn ca românii nu și-au mai schimbat mașinile. Totuși cei care au făcut o astfel de investiție, au preferat să cumpere un autoturism nou, unde există o creștere ușoară de 3 la sută.
Reporteri: Daniel Preda, Roxana Vlădășel, Reka Bereckzi, Florentina Bălășoiu