Privatizarea CFR Marfa. Doua tabere la CSAT, un plan B al Guvernului si un blocaj ca la Oltchim

25-07-2013 20:11


Privatizarea CFR Marfa e pe cale sa aiba soarta Oltchim. Licitatia ar putea fi anulata, pentru ca nici premierul, nici presedintele nu vor convoca Consiliul Suprem de Aparare a Tarii, care ar trebui sa aprobe contractul de privatizare.

Premierul spune ca executivul pregateste deja un plan B dupa esecul privatizarii: sa numeasca un manager privat la aceasta companie si sa o restructureze.

Guvernul si Presedintia isi paseaza responsabilitatea privatizarii CFR Marfa, iar terenul acestui joc este Consiliul Suprem de Aparare a Tarii de la care prim ministrul asteapta un aviz pentru vanzarea CFR Marfa.

"Nu convoc CSAT-ul, sa-l convoace presedintele. Daca nu da avizul, privatizarea este anulata", spune premierul Victor Ponta.

Potrivit Legii de organizare si functionare a CSAT, forul condus de presedinte are in prezent doua tabere.

Prima, pro premier, compusa din: Prim-ministru si ministrii de la Aparare, Interne, Externe, Justitie, Economiei si Finante.

A doua tabara, pro-presedinte, ii are in componenta sa pe presedintele Romaniei, directorul SRI, directorul SIE, seful Statului Major General si pe consilierul prezidential pentru securitate.

Desi Victor Ponta are majoritatea, aceasta nu il ajuta foarte mult, cata vreme legea CSAT spune clar: deciziile se iau prin consens.

Iar convocarea Consiliului, potrivit legii, poate fi facuta de presedintele Romaniei sau de o treime dintre membri, inclusiv de ministri.

Ordinea de zi a sedintelor CSAT, este, insa, o prerogativa exclusiv prezidentiala. Cu alte cuvinte, Prim ministrul poate convoca CSAT-ul, dar nu poate discuta in sedinta privatizarea CFR Marfa, daca acest lucru nu este dorit la Cotroceni.

Purtatorul de cuvant al presedintelui, Bogdan Oprea, a declarat deja ca "o convocare a CSAT-ului pe un contract comercial ar fi ilegala".

Daca acest blocaj se pastreaza pana pe 23 septembrie, cand expira termenul pentru semnarea contractului, licitatia va fi anulata, iar castigatorul trebuie sa primeasca inapoi garantia de 10 milioane de euro depusa.

"Daca contractul nu se semneaza din vina unei institutii a guvernului sau a ministerului, firma Grampet nu are nicio responsabilitate. Nu ar trebui sa piarda banii", spune Relu Fenechiu, fostul ministru al Transporturilor.

Castigatorul licitatiei, Gruia Stoica, actionarul majoritar al Grup Feroviar Roman, nu a dorit sa comenteze blocajul in care a ajuns privatizarea companiei CFR Marfa.

VIDEO PROTVPLUS.RO