PORTRETUL tanarului roman care mananca la fast-food, dar are smartphone. Cat castiga cei cu varsta intre 14 si 26 de ani
Aproape jumatate dintre adolescentii si tinerii romani au venituri intre 500 si 1.500 de lei. Sunt rezultatele unui studiu despre obiceiurile de consum ale noii generati.
Rebeli, hipsteri sau iesiti din tiparele clasice, tinerii dau cei mai multi bani pe mancare la fast-food, bauturi carbogazoase, mult tutun si cafea. In plus, simt nevoia sa tina pasul cu tehnologia si moda. Asta inseamna automat telefoane inteligente conectate la internet si macar 100 de lei lunar pentru cosmetice.
Viseaza la o casa si o masina, dar pana atunci, cei mai multi dintre tineri investesc intr-o bicicleta.
Andrei Ionut Ursu, 22 ani, specialist in marketing: "Ma scuteste de bani de metrou, autobuz, taxi, masina. Nu mi-am luat orice bicicleta, ca imi place sa si ies in evidenta cumva”.
Tot ce economiseste Andrei pe transport, se duce pe intalnirile cu prietenii.
"Am renuntat acum un an la pachetul de la mamna. Jumatate din salariul meu se duce pe intretinere, cealalta jumatate pe mancare si iesit cu prietenii, ca daca nu iesim in weekend parca nu s-a terminat bine saptamana".
Ana este arhitect si designer de tehnologii ecologice. Ea deja investeste intr-o afacere pentru viitor.
Ana Constantinescu: "Prototipul in momentul de fata este un copac solar de 4 metri inaltime, care incarca gadgeturi, laptopuri, masini. Mare parte din buget se duce in a fi actual cu gadgeturile si e foarte important pentru ca te tine conectat.''
Studiul Youth Index 2015 arata ca dintre tinerii care au intre 14 si 26 ani mananca la fast food, pentru ca nu au rabdare sa stea la restaurant si nici bani destui. Raportul mai arata ca 100 de lei se duc lunar pe cosmetice. Guma de mestecat, chipsurile, bauturile carbogazoase si cafeaua in cantitati industriale inseamna un sfert din cheltuieli si sunt asociate adesea cu viciile.
Discutiile care altadata aveau loc in fata blocului, s-au mutat, cel putin in Bucuresti, la mall. Iar marile centre comerciale au amenajat astfel de locuri speciale, cu mobilier modular, unde tinerii vin sa stea de vorba.
Vintila Mihailescu, antropolog: "Consumul, si la tineri, a inceput sa se aseze, sa fie mai echilibrat, mai rational. Ciudat, mai rational la fete, la femei decat la baieti, care raman la nevoia de a se da cocosi. Cheltuie sume mari de-odata si ar face-o si maine.”
Daca au telefoane conectate la internet, accepta usor toate aplicatiile acestora - inclusiv serviciile de homebanking, cumparaturi online, jocuri de noroc, ori pariuri sportive.