Planul de criză anunțat de Renault. Cum va fi afectată România și ce a spus premierul Orban
Grupul Renault a anunţat, vineri, suspendarea proiectelor de creştere a capacităţii de producţie în România şi Maroc, ca parte a unui plan de reducere a costurilor la nivel global. Ludovic Orban i-a liniștit pe angajații din România.
Un anunț făcut de grupul Renault a provocat îngrijorare la uzinele Dacia, Mioveni. Francezii taie drastic din cheltuieli, 2 miliarde de euro, pentru următorii trei ani. Se desfiintează peste 4.600 de posturi la ei în țară și mai bine de 10.000 la nivel global.
Muncitorii români nu au, totuși, de suferit. Proiectele de dezvoltare planificate în Romania au fost suspendate. Grupul Renault vrea să reducă producția de la 4 milioane de vehicule, la 3,3 milioane.
Și costurile de proiectare vor fi raționalizate. Ajustarea forței de muncă se va baza pe măsuri de recalificare, mobilitate internă și plecări voluntare, care se vor întinde pe 3 ani.
Vineri dimineață, liderii de sindicat din uzină și reprezentanții furnizorilor s-au întrunit pentru a se consulta cu privire la cum va decurge activitatea de acum înainte.
Șefii grupului francez au mai anunțat că motorul electric, de exemplu, cel care era în plan să se construiască în China, va fi făcut în Franța. La fel o serie de piese pentru modelele electrice.
Renault încearcă astfel să se plieze pe cererea președintelui Franței, Emanuel Macron. Acesta a lansat acum 3 zile un plan de salvare a industriei auto în valoare de 8 miliarde de euro, condiția esențială fiind ca atât PSA Citroen cât și Renault, plus alte companii franceze de componente auto, să fabrice în Franța produsele lor.
Guvenul frnacez ar urma să dea vouchere de până la 7.000 de euro pentru cetățenii care vor să cumpere mașini electrice.
Cât despre Ford, cealaltă companie auto mare de la noi, planurile nu au fost modificate față de anunțurile făcute anul trecut, conform reprezentanților fabricii de la Craiova. La Ford continuă procesul de restructurare și eficientizare.
Ce i-a anunțat Orban pe angajații din România
Orban a declarat că, din toate discuţiile pe care le-a avut cu managementul Grupului Renault din România, nu a tras nicio concluzie prin care să existe vreo decizie la nivelul managementului companiei din România "privitor la restrângerea vreunor activităţi sau la intenţia de a face concedieri".
Orban a adăugat că în România producătorul auto are "o activitate extrem de profitabilă, o activitate benefică".
"Asta este o decizie a managementului companiei, în ceea ce ne priveşte pe noi, ca şi Guvern, avem o colaborare foarte apropiată cu managementul din România al Grupului Dacia-Renault. Practic, Grupul Renault în România are peste 2.000 de ingineri care lucrează în proiectare, are partea de testare, de verificare, care este unică şi care funcţionează în România la Titu, de asemenea, avem partea de producţie care funcţionează la Mioveni. Din toate discuţiile pe care le-am avut cu managementul companiei din România nu am tras nicio concluzie prin care să existe vreo decizie la nivelul managementului companiei din România privitor la restrângerea vreunor activităţi sau la intenţia de a face concedieri", a declarat Ludovic Orban, vineri, într-o conferinţă de presă la Târgu Mureş, potrivit Agerpres.
Premierul a adăugat că "totul depinde de piaţă, de comenzile existente" şi a afirmat că "în România, Grupul Renault are o activitate extrem de profitabilă, o activitate benefică".
"Este o activitate care, din punctul nostru de vedere, trebuie să continue. Se ştie că deciziile care au fost luate sau, mă rog, ce se hotărăşte la nivelul Grupului e la nivelul Grupului Renault ca urmare a unei perioade în care au existat anumite probleme, dar convingerea mea e că problemele care au existat, ale Grupului Renault, nu sunt provocate de activitatea din România, pentru că activitatea din România este o activitate extrem de profitabilă, o activitate bine organizată şi o activitate care avantajează Grupul Renault în ansamblul său", a declarat Orban.
Reanult vrea să economisească 2 miliarde de euro
Potrivit unui comunicat de presă al grupului francez, planul de transformare are ca scop realizarea unor economii de peste 2 miliarde de euro pe parcursul a trei ani şi punerea bazelor unui nou model de competitivitate.
"Dificultăţile cu care se confruntă Grupul, criza majoră prin care trece industria auto şi urgenţa tranziţiei ecologice sunt imperative care determină compania să accelereze această transformare. Acest proiect de plan va consolida capacitatea de adaptare a Grupului, prin concentrarea pe generarea de flux de numerar, păstrând în acelaşi timp clientul în centrul priorităţilor sale. Se bazează pe o abordare mai eficientă a activităţilor operaţionale şi pe gestionarea riguroasă a resurselor", se arată în comunicat.
Planul prevede, printre alte măsuri, optimizarea producţiei, suspendarea proiectelor de creştere capacitară planificate în Maroc şi România, precum şi realizarea unor studii pentru adaptarea capacităţilor de producţie în Rusia şi raţionalizarea activităţilor de fabricaţie a cutiilor de viteze în lume.
15.000 de angajați vor fi concediați la nivel global
Se intenţionează, totodată, revizuirea capacităţii de producţie globală de la 4 milioane de vehicule în 2019, la 3,3 milioane până în 2024, precum şi "ajustarea" numărului de angajaţi din producţie.
"Groupe Renault intenţionează să facă ajustările necesare în privinţa forţei de muncă pentru a permite revenirea la o creştere rentabilă şi durabilă şi se angajează să se asigure că acestea se desfăşoară printr-un dialog exemplar cu partenerii sociali şi cu autorităţile locale. Acest proiect de ajustare a forţei de muncă urmează să se bazeze pe măsuri de recalificare, mobilitate internă şi plecări voluntare. Acesta se va întinde pe parcursul a trei ani şi va viza aproape 4.600 de posturi în Franţa, la care se adaugă reducerea cu peste 10.000 de alte posturi în restul lumii, unde Grupul este prezent", se precizează în comunicat.
Planul mai prevede o îmbunătăţire a eficienţei şi reducerea costurilor de inginerie, prin raţionalizarea proiectării şi dezvoltării vehiculelor (reducerea diversităţii componentelor, creşterea standardizării) şi optimizarea resurselor (concentrarea dezvoltării tehnologiilor strategice cu valoare adăugată ridicată în sit-urile de inginerie din Ile-de-France şi optimizarea utilizării centrelor de cercetare şi dezvoltare din străinătate şi subcontractarea).
"Într-un context dominat de incertitudine şi complexitate, acest proiect este vital pentru a garanta o performanţă solidă şi durabilă, satisfacţia clienţilor fiind prioritară. Prin valorificarea numeroaselor noastre active, cum ar fi vehiculul electric, prin valorificarea resurselor şi tehnologiilor Grupului Renault şi ale Alianţei şi prin reducerea complexităţii dezvoltării şi producţiei vehiculelor noastre, dorim să generăm economii de scară pentru a ne restabili profitabilitatea globală şi pentru a ne asigura dezvoltarea în Franţa şi la nivel internaţional. Acest proiect ne va permite să privim către viitor cu încredere", a declarat Clotilde Delbos, CEO interimar al Renault, potrivit comunicatului.
Renault, Nissan şi Mitsubishi au anunţat anterior, pe 27 mai, un noul model de cooperare în afaceri, pentru reducerea costurilor, sporirea competitivităţii şi profitabilităţii la nivelul alianţei.
Într-o declaraţie comună, cei trei producători au anunţat că fiecare membru este de referinţă pentru regiuni, acţionând ca o poartă de acces şi ca un mecanism de sprijin pentru competitivitatea tuturor partenerilor. Astfel, Nissan va fi lider în unele regiuni, cum ar fi China, America de Nord şi Japonia, în timp ce Renault va servi de referinţă în Europa, Rusia, America de Sud şi Africa de Nord, iar Mitsubishi în sud-estul Asiei.
Renault va demara negocieri cu sindicatele
Renault va demara negocieri cu sindicatele pentru reorganizarea şi încetarea activităţii la unele fabrici de asamblare din Franţa şi pentru concedierea celor 15.000 de angajaţi pe plan global (din care 4.600 în Franţa), în urma declinului vânzărilor, a transmits Reuters, citată de Agerpres.
Măsurile de restructurare - care includ concedieri, transferuri şi planuri de pensionare, care vor afectate sub 10% din forţa sa de muncă la nivel global - vor costa 1,2 miliarde de euro.
În 2019, Renault avea 48.500 de angajaţi în Franţa. Statul francez deţine 15% din Renault.
Producătorul auto francez încă aşteaptă finalizarea discuţiilor cu autorităţile de la Paris pentru un împrumut garantat de stat, în valoare de cinci miliarde de euro. preşedintele Emmanuel Macron a avertizat că Guvernul de la Paris nu ar trebui să semneze împrumutul pentru Renault până când echipa managerială şi sindicatele nu vor finaliza discuţiile cu privire la forţa de muncă şi uzinele din Franţa ale Renault.
Joi, agenţia de evaluare financiară Moody's Investors Service a coborât cu o treaptă ratingul atribuit Renault, de la "Ba1" până la "Ba2", perspectiva asociată fiind una negativă. "Retrogradarea ratingului Renault reflectă opinia Moody's că actuala criză provocată de coronavirus va provoca o înrăutăţire pronunţată a indicatorilor financiari ai Renault. Ne aşteptăm ca în 2020 marja de profit operaţional a Renault să scadă până la minus 3%, comparativ cu un nivel deja foarte slab de 0,8% în 2019", precizează agenţia de evaluare.
Producător de automobile din 1898, Groupe Renault este prezent în 134 de ţări şi a vândut 3,8 milioane de vehicule în 2019. Compania Dacia a fost preluată de Renault în anul 1999. Relansată în 2004 cu modelul Logan, Dacia a devenit un jucător de notorietate pe piaţa auto europeană.