Noutate absoluta in Romania. Modificarile pe care ASF vrea sa le aduca in sistemul de asigurari RCA
Autoritatea de Supraveghere Financiara isi propune sa adopte mai multe masuri menite sa compenseze efectele iesirii, cel tarziu pe 19 mai, din perioada cu tarife plafonate la RCA.
Pe langa asteptata introducere a tarifului de referinta, care va fi pur orientativ, si actiunile de educare si informare a populatiei, Autoritatea propune si o masura cu efecte directe care, daca se va aplica, va constitui o noutate absoluta in Romania. Este nevoie, insa, de o modificare substantiala a legislatiei, mai ales in ceea ce priveste sistemul bonus-malus.
Pe un model consacrat in tari cu piete mult mai dezvoltate, ca Belgia sau Austria, Autoritatea vrea sa introduca un sistem care sa permita clientilor cu riscuri ridicate, refuzati de firmele de asigurare sa isi cumpere polite, scrie profit.ro.
Ideea in sine nu este chiar noua, fiind vehiculata la un moment dat chiar de catre presedintele Misu Negritoiu, dupa cum a mai aratat Profit.ro.
Elementul de noutate il constituie modalitatea efectiva prin care se va incerca preluarea clientilor cu risc ridicat, inclusiv a celor considerati neasigurabili.
Daca pana acum in ASF domina curentul care sustinea infiintarea unui fond alimentat de asiguratori si destinat special scopului mai sus mentionat, de aceasta data se pare ca a iesit castigatoare varianta impartirii clientilor “rai” intre firmele de asigurare.
“Analiza prevederilor legislative de pe alte piete mature (ex. Austria, Belgia) indica abordari precum posibilitatea apelarii la o asociatie a asiguratorilor in situatia in care tariful de prima depaseste un anumit prag. In urma determinarii de catre aceasta asociatie a unui tarif aferent riscului ridicat, contractul de asigurare este repartizat pe baza unor criterii, care pot sa tina cont de cota de piata, catre o societate de asigurare membra a asociatiei. In Romania, acest proces ar putea fi gestionat de catre BAAR“, transmite ASF, intr-un comunicat.
Concret, explica pentru Profit.ro mai multi specialisti, ASF se gandeste la modelul austriac, care presupune ca acei clienti cu riscuri foarte mari (generate de un istoric de dauna foarte incarcat) sa fie repartizati, in functie de criterii care inca nu au fost stabilite, catre firmele de asigurare.
In primul rand de noul instrument vor beneficia clientii care nu pot cumpara o asigurare, fiind refuzati de asiguratori din cauza riscului.
In Austria, de repartizarea clientilor, care se face in functie de cota de piata, se ocupa organizatia reprezentativa a asiguratorilor, care in respectiva tara are nu doar functiunile UNSAR din Romania (uniunea asiguratorilor), ci si pe cele ase BAAR (Biroul Carte Verde).
Legea RCA ar trebui schimbata semnificativ
Deocamdata, spun sursele noastre, desi discutiile sunt avansate, ca principiu, nu sunt puse la punct detaliile tehnice cum ar fi criteriile in functie de care vor primi asiguratorii clientii riscanti (functie de cota de piata sau pur si simplu aleatoriu) sau definitia exacta a termenului de asigurat riscant (cate daune trebuie sa aiba la active, ce tarif plateste pentru RCA, etc).
Mai mult, pentru ca ideea ASF- nascuta in Directia Reglementare Autorizare si cizelata cu ajutorul Directiei Protectia Consumatorului si al Directiei Strategie si Stabilitate Financiara - sa poata fi pusa in practica este nevoie ca legislatia RCA sa se modifice masiv.
Sistemul bonus-malus modificat recent in sensul limitarii la doar 34% din prima a penalizarilor primite de clientii rai, ar trebui si el schimbat.
Daca sistemul bonus-malus se modifica, atunci ar putea deveni posibila si analiza comportamentului la volan al soferului, in tandem cu istoricul masinii. Paradoxal, desi acest lucru este permis de lege in acest moment si ar putea avantaja soferii cu putine daune, actualul sistem bonus-malus nu permite aplicarea unei astfel de analize.
Pe 19 mai cel tarziu, daca Comisia Europeana nu decide altfel, expira perioada cu tarife maxime plafonate pentru RCA. Asteptarile, dupa 19 mai, sunt ca preturile sa creasca.
Masura detaliata mai sus este una menita sa impiedice repetarea situatiei de dupa falimentele Astra si Carpatica, cand tarifele au crescut si cu peste 200 la suta pentru anumite categorii de soferi.
Pe langa tratamentul special aplicat clientilor riscanti, ASF mai aminteste si de introducerea tarifului de referinta ce urmeaza sa fie calculat de un consultant independent angajat de ASF.
Acest tarif va reprezenta o prima tehnica, calculata pe fiecare categorie de autovehicul in parte, care poate fi folosita de firmele de asigurare pentru a stabili tarifele. ASF se asteapta ca publicarea acestui tarif orientativ sa determine firmele de asigurare sa mentina preturile in jurul lui, pentru a nu iesi din piata.
ASF mai aminteste si de masuri de educare a soferilor. “Se va lucra la elaborarea unui ghid cu privire la prevenirea practicilor incorecte, neloiale, care sa includa recomandari referitoare la conduita asiguratorilor sau intermediarilor in asigurari in relatia cu consumatorii, precum si implementarea unor activitati de informare publica si educatie financiara axata pe rolul si utilitatea RCA”, transmite ASF.