În 2025 ne putem aștepta la noi creșteri de taxe, avertizează economiștii. Primele scumpiri se vor vedea la combustibili
La începutul anului 2025, primele scumpiri se vor vedea la pompă. Prețurile la benzină și motorină vor crește, ca urmare a majorării accizelor la carburanți cu 6 procente.
Scumpirile sunt mai mici față de cele aplicate în acest an.
Dar autoritățile au în plan să introducă și alte taxe în 2025. Iar un transport mai scump va pune presiune pe prețuri, spun economiștii, în condițiile în care România este campioana inflației în Uniune.
La pompă, un litru de benzină se vindea, în medie, cu 7 lei și 9 bani, în timp ce pentru motorină, șoferii plăteau în jur de 7 lei și 25 de bani. Pragul a fost atins în octombrie, când, de la o valoare de 6 lei și 90 bani, prețurile au început să crească ușor.
De la 1 ianuarie vă puteți aștepta la costuri mai mari pentru transport. Majorarea accizelor, așa cum arată datele de la Finanțe, înseamnă un plus de 17 de bani pentru un litru de benzină și 16 de bani pentru un litru de motorină.
Ce înseamnă acest lucru? Gândiți-vă că la un plin de 50 de litri, un șofer care are o mașină pe benzină va plăti în jur de 364 de lei, cu 8,5 lei mai mult decât acum. În cazul motorinei, un plin va ajunge la 372 de lei, un cost cu 8 lei mai mare, comparativ cu prețurile practicate în prezent la pompă.
Cu un deficit uriaș de peste 8 la sută, autoritățile sunt nevoie să strângă și mai mulți bani la buget, așa că ne putem aștepta la noi creșteri de taxe și pentru anul viitor, avertizează economiștii.
Pe de altă parte, o creștere a accizei la carburanți înseamnă o presiune și mai mare pe prețuri. România rămâne campioană la inflație în Uniune.
Pentru a noua lună la rând, țara noastră a avut cea mai mare inflație din UE, de 5,4%, dublu față de media europeană, potrivit Eurostat. Prețuri mai mari s-au văzut și în Belgia și Croația. În schimb, cele mai scăzute rate anuale ale inflației s-au înregistrat Irlanda, Lituania şi Luxemburg.
Claudiu Cazacu, specialist piețe financiare: ”Putem să aducem în discuție ca riscuri și dolarul american, pentru că vorbim de prețuri care sunt stabile – în dolar – in linii mari – însă atunci când transpunem în lei din cauza deprecierii leului de dolar – sunt câteva procente – anul acesta leu a pierdut vreo 5-6 procente – și asta se transpune spre 2 procente 3 procente pe carburanti – daca tendinta de apreciere a dolarului continua – avem un plus – o presiune suplimentara pe preturi. ”
Pe piețele financiare, cotațiile petrolulului sunt într-o dinamică reținută, ba chiar au existat corecții. În prezent, prețurile au ajuns la 73 de dolari pe baril și stagnează în această zonă din toamnă.
Claudiu Cazacu, specialist piețe financiare: ”Vorbim de o evoluție suprinzătoare – cu cât am înregistristrat turbulențe geopolitce chiar în Orientul Mijlociu. Este însă nu doar semnul unor detășări a investitorilor, ci este și semnul unor economii, unui sector de producție care atat în Europa, cât și în lumea, în Asia – a performat sub așteptări. Petrolul s-a păstrat în niveluri coborâte pentru că economia nu a fost în parametri foarte buni.”
Analiștii estimează că prețurile se vor menține la același nivel și în prima jumătate a anului viitor.