"Diavolul se imbraca de la Botosani." Harta de 500 mil euro a afacerilor cu haine de lux in Romania
In timp ce romanii abia se carpesc, industria textila ramane una dintre afacerile profitabile de o jumatate de miliard de euro.
Branduri renumite precum Armani sau Dolce & Gabanna produc aici haine, incaltaminte si accesorii. Ba mai mult decat atat, autoarea romanului, "Diavolul se imbraca de la Prada" ar trebui sa schimbe titlul cartii, pentru ca in realitate "Diavolul se imbraca de la Botosani". Vestita casa de moda are si acolo o sectie.
La Botosani, colaborarea cu brandurile internationale de renume a inceput in urma cu mai bine de o jumatate de secol.
"Suntem pe piata de vreo 65 de ani. Lucram pentru aproximativ 6-7 branduri mari din Europa. Prada, Zenia, Vivianne Westwood, Trusardi si alte doua, trei.", a declarat Mihai Tincu, directorul general al fabricii.
E adevarat ca strainii cauta pe langa angajati bine pregatiti si unii fara pretentii financiare.
Salariul unui angajat dintr-o fabrica de textile din Romania nu depaseste 220 de euro. De 3 ori mai putin decat pretul din magazin al unei perechi de pantaloni, a unei rochii sau chiar a unei bluze ce poarta semnatura unuia din brandurile de lux pentru care lucreaza.
Randamentul acestor femei modeste este cu adevarat impresionant.
Anul trecut, fiecare din cei 179 de angajati ai celui mai mare exportator de textile din Romania a adus companiei un profit de 52.000 de euro anual. Asta inseamna cate 4.300 de euro lunar, adica de 15-20 de ori mai mult decat a castigat.
Desi platesc putin, fabricile de textile amplasate in special in zonele sarace nu duc lipsa de angajati. Aici lucreaza sute sau chiar mii de oameni pentru care economia locala nu ofera alternative de angajare.
Costurile foarte mici de productie nu au putut impiedica totusi in ultimii ani, pierderea unor comenzi in favoarea pietei asiatice, dar si a vecinilor de peste Prut.
"In industria textila costul de productie este foarte important. In momentul in care salariile au inceput sa creasca, unii au inchis capacitatile si au plecat in Asia, sau chiar in Ucraina sau Republica Moldova.", spune Cristian Hostiuc, director editorial Ziarul Financiar.
La fel de adevarat este ca asa cum au plecat unii s-au si intors dupa ce au realizat ca romanii dau in final marfa de calitate.