Cumparaturi de Craciun cu orice pret, chiar si pe datorie. Pana si chinezii au importat sarbatoarea
Criza sau nu, toata lumea vrea sa celebreze cum se cuvine Craciunul. In Statele Unite, cifrele de vanzari arata chiar mai bine decat inainte de recesiune, desi multi vor ramane datori dupa shoppingul de Sarbatori.
Si asiaticii cumpara pe rupte, chiar daca ei, oficial, nici nu au Craciun. Orice ocazie de a petrece este insa binevenita.
Comerciantii americani sunt incantati: vanzarile au crescut in noiembrie, pentru a 17-a luna consecutiv, ajutate si de reducerile din Vinerea Neagra.
Mai mult, au depasit cu 5,5% varful atins inainte de recesiune. Iar increderea consumatorilor a ajuns la cel mai inalt nivel din ultimele 6 luni.
Este insa la fel de adevarat ca, potrivit statisticilor, in Vinerea Neagra, numarul americanilor care si-au folosit cardurile de credit s-a majorat cu 7,4%, fata de aceeasi zi a anului precedent. Cu alte cuvinte, americanii cumpara pe datorie.
Si in Marea Britanie, 31% din populatie se bazeaza pe descoperirile de cont si cardurile de credit ca sa plateasca pentru cumparaturile de Craciun.
Iar 44% dinte britanici sunt deja datori si abia daca-si mai pot permite altceva decat o masa obisnuita.
Nici pomeneala de asa ceva in China, unde Craciunul a fost importat cu succes, ca si alte sarbatori occidentale.
Clasa de mijloc chineza creste de la an la an si odata cu ea se inmultesc, ca ciupercile dupa ploaie, si mall-urile.
Din difuzoarele amplasate in centrele comerciale nu prea se aud colinde, dar decoratiunile de Craciun sunt pretutindeni.
Multi prefera sa-si cumpare cadourile si ornamentele de Craciun de pe internet.
Comertul online a luat o asemenea amploare in China, incat valoarea tranzactiilor se apropie de 300 de miliarde de dolari pe an, amenintand sa depaseasca piata americana, prima din lume.