Cum vor autoritățile să-i oblige pe restanțieri să-și plătească facturile la curent electric
Cei care nu-şi plătesc la timp facturile de curent şi ajung de două ori la deconectare într-un an de zile vor fi obligaţi de furnizorii de electricitate să depună o garanţie de până la trei facturi medii lunare.
Asta prevede un nou ordin al Autorităţii de Reglementare în Energie publicat deja în Monitorul Oficial. Actul are şi măsuri mai dure pentru cei prinşi că fură energie sau că umblă la contoare.
Facturile pentru consumul de luna trecută, de exemplu, au un terment de plată de 30 de zile, în medie, după care urmează alte 15 zile până când se emite un prim preaviz.
Alegeri 2024
09:05
LIVE TEXT | Alegeri prezidențiale 2024 - prezența la vot în timp real. Ce grupe de vârstă au votat la primele ore
08:56
Alegeri prezidențiale. Candidați sancționați pentru propagandă electorală. Câte amenzi a dat MAI
08:30
Ludovic Orban: Există o dezinformare în ceea ce priveşte retragerea mea din cursa pentru prezidenţiale
08:28
LIVE TEXT | Referendum București 24 noiembrie 2024. AEP: Până la ora 8:00, au votat 15.096 de cetăţeni - 0,84%
Apoi urmează un altul şi după încă 20 de zile, dacă tot nu plăteşti, poţi fi deconectat de la curent. Dacă asta se întâmplă de două ori într-un an, furnizorul poate să îţi ceară să pui într-un cont o garanţie. Adică valoarea a trei facturi medii.
Locatarul unui bloc: "Ideea în mare este bună, ca să nu suferim restul populaţiei. Numai că, se întâmplă, în situaţia în care factura nu ajunge la beneficiar şi din această cauză devine rău-platnic? Adică am avut situații, din lipsa facturii la domiciliu am avut întârzieri la plată. Ce se întâmplă în cazul ăsta?”
Furzinorii promit că se va analiza caz cu caz şi dacă există un motiv întemeiat, sau dacă e vorba despre un consumator vulnerabil, nu va fi impusă o garanţie. Numai că legea nu defineşte consumatorul vulnerabil.
Ioan Lungu, reprezentatul furnizorilor: "Din diverse motive, de vârstă, de boli, de situaţie financiară deosebită, sunt într-o situaţie pentru care plata facturilor pentru utilităţi este o povară pentru ei".
Unii oameni spun că regulile ar trebui să fie chiar mai aspre pentru cei care întârzie.
Locatara unui bloc: "După prima facture neplătită de consumator ei ar trebui să vină să pun garanţia asta sau să discute cu ei. Deci n-ar trebui lăsate lucrurile să ajungă la juma' de an neplătit, că atunci intrăm într-un cerc din care nu ne mai scoate nimeni".
Ioan Lungu, reprezentatul furnizorilor: "Această garanţie nu rămâne aşa întotdeauna. Ea poate fi restituită, în cazul în care consumatorul suspendat pentru neplată, în 12 luni consecutive de la data constituirii garanţiei, nu mai ajunge în situaţia de neplată".
Însă legea nu îl opreşte pe cel rău-platnic care a ajuns la două sistări într-un an să-şi schimbe furnizorul, evitând astfel plata acestei garanţii.
Pentru cei prinşi că fură curent, garanţiile vor fi valoarea facturilor pentru un an.
România este pe locul patru în Europa la cele mai mari facturi la energie, raportate la venituri, potrivit Eurostat.
Pe Instagram-ul Știrile ProTV găsiți imaginile momentului din România, dar și din lume!
CLICK AICI pentru a instala GRATUIT aplicația Știrile ProTV pentru telefoane Android și iPhone!