Cele trei mari cauze care au băgat în criză lanțul global de aprovizionare. Creșterea prețurilor, principalul efect
Criza cipurilor de calculator, congestiile portuare și o lipsă gravă de șoferi de camion sunt trei mari motive pentru care lanțurile de aprovizionare ale lumii sunt supuse unui stres extrem.
Coșmarul lanțului de aprovizionare duce la creșterea prețurilor pentru consumatori și la încetinirea redresării economice globale. În acest sens, Moody's Analytics avertizează că întreruperile lanțului de aprovizionare „se vor înrăutăți înainte de a se îmbunătăți”, potrivit CNN.
„Pe măsură ce redresarea economică globală continuă să prindă avânt, ceea ce este din ce în ce mai evident este modul în care aceasta va fi împiedicată de întreruperile lanțului de aprovizionare care apar acum la fiecare colț", a scris Moody's într-un raport.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
FMI a retrogradat, marți, cu un punct procentual prognoza de creștere a SUA pentru 2021, cea mai mare pentru orice economie din G7. FMI a citat întreruperile din lanțul de aprovizionare și slăbirea consumului - care la rândul său a fost parțial determinată de blocajele din lanțul de aprovizionare, cum ar fi lipsa de mașini noi pe fondul crizei de cipuri pentru computere.
Criza șoferilor de camion – „veriga cea mai slabă”
„Controalele la frontiere și restricțiile de mobilitate, indisponibilitatea unui permis de vaccinare la nivel mondial și cererea reprimată din cauza faptului că sunt blocați acasă s-au combinat pentru o furtună perfectă în care producția globală va fi îngreunată deoarece livrările nu sunt făcute la timp, costurile și prețurile vor crește, iar creșterea PIB-ului la nivel mondial nu va fi la fel de robustă ca urmare”, a scris Moody's în raport.
Moody's e de părere că „veriga cea mai slabă” ar putea fi lipsa șoferilor de camion - o problemă care a contribuit la congestionarea porturilor și a făcut ca benzinăriile din Marea Britanie să rămână fără combustibil. Din păcate, Moody's a avertizat că urmează perioade și mai dificile, deoarece mai mulți factori fac ca depășirea constrângerilor legate de aprovizionare să fie deosebit de dificilă.
Lipsa efortului global
În primul rând, Moody's a subliniat diferențele în modul în care țările luptă împotriva Covid, China vizând zero cazuri, în timp ce Statele Unite sunt „mai dispuse să trăiască cu Covid-19 ca o boală endemică”.
„Acest lucru reprezintă o provocare serioasă pentru armonizarea normelor și reglementărilor prin care lucrătorii din domeniul transporturilor intră și ies din porturi și hub-uri din întreaga lume”, au scris analiștii.
În al doilea rând, Moody's a citat lipsa unui „efort global concertat pentru a asigura buna funcționare” a rețelei mondiale de logistică și transport. Alții sunt mult mai optimiști în ceea ce privește perspectivele lanțului de aprovizionare.
Directorul general al JPMorgan Chase, Jamie Dimon, a declarant, luni, că aceste întreruperi ale lanțului de aprovizionare vor dispărea rapid. „Aceasta nu va fi deloc o problemă anul viitor. Aceasta este cea mai rea parte a problemei. Cred că marile sisteme de piață se vor adapta la ea, așa cum au făcut-o companiile”, a declarat Dimon în timpul unei conferințe organizate de Institutul de Finanțe Internaționale, potrivit CNBC.