Marcel Boloș: România riscă să piardă 75 de miliarde de euro, bani europeni, dacă deficitul bugetar nu va fi redus
În urma ședinței de Guvern încheiate, miercuri seară, a fost analizat, în primă lectură, proiectul de lege privind măsurile fiscal-bugetare care urmează să fie aprobate prin angajarea răspunderii Executivului în fața Parlamentului.
Este vorba despre măsurile care vizează consolidarea și echilibrarea fiscal-bugetară a României printr-o mai bună gestionare a veniturilor publice, utilizarea eficientă a resurselor, inclusiv de combatere a evaziunii fiscale și de reducere a cheltuililor din sectorul bugetar.
Marcel Boloș, ministrul de Finanțe: „Traseul acestui proiect de lege a fost unul îndelungat și toată lumea își pune întrebarea „de ce este nevoie de acest proiect”. Trebuie să ne aducem aminte de evoluția pe care a avut-o deficitul bugetar și angajamentele pe care ni le-am asumat față de Comisia Europeană. La sfârșitul acestui an ținta de deficit bugetar asumată de către România a fost de 4,4% din PIB, iar în mai aveam deja un deficit bugetar de 2,33% din PIB, pentru ca mai apoi, în iunie, să avem 2,34%, în iulie 2,44% din PIB. În august, ținta deficitului bugetar este de 2,66% din PIB, adică 42,53 miliarde lei, ceea ce creează, pe bună dreptate, la nivelul Comisiei, îngrijorări din perspectiva evoluției deficitului bugetar și a felului în care România va reuși să își respecte angajamentele pe care și le-a asumat
Alegeri 2024
15:07
BEC a retras materialele online ale unui candidat. Ce regulă importantă nu a respectat și care a fost reacția lui
14:21
Câți bani vor câștiga membrii secțiilor de votare la alegeriile parlamentare și prezidențiale. Sumele pe care le vor încasa
12:32
Cine poate deveni președintele României. Ce prevede Constituția
11:25
Cum și unde pot vota românii la alegerile prezidențiale. Ce trebuie să ai la tine când mergi la secția de vot
În momentul în care au fost publicate rezultatele execuției bugetare în luna iunie, Comisia Europeană văzând că deja avem la cinci luni un deficit bugetar de 2,33% din PIB a fost prezentă la noi în țară, în iulie, când a solicitat în mod expres României să ia măsurile necesare pentru ajustarea deficitului bugetar și pentru a reintra cu evoluția în limitele asumate în relația cu Comisia Europeană
La nivelul Comisiei Europene sunt două regulamente în vigoare. Un regulament pe politica de coeziune, unde menționează foarte clar că atunci când un stat este în procedură de deficit bugetar excesiv Comisia Europeană își rezervă dreptul de a-i suspenda fondurile europene. În al doilea regulament, specific mecanismului de redresare și reziliență, se spune că se suspendă și Comisia Europeană poate chiar să taie parțial fondurile alocate statului membru dacă nu ia măsuri de corectare a deficitului bugetar și fac mențiunea că procedura de deficit bugetar excesiv este una corectivă, adică suntem în perioada în care trebuie să adoptăm măsuri care să ajusteze ținta de deficit bugetar. Cu alte cuvinte, nu avem de ales decât implementarea măsurilor care să ducă spre acest obiect – de ajustare bugetară. În caz contrar, pe înțelesul tuturor, înseamnă suspendarea fondurilor europene. Mai există un risc colateral care este generat de finanțatorii instituționali care, în astfel de momente, își cresc costurile finanțărilor, văzând că nu se respectă angajamentele pe care le avem față de Comisia Europeană”.
Întrebat despre ce sumă ar fi vorba, Boloş a precizat: „75 de miliarde de euro pe care nu ne permitem să-i avem suspendaţi”.