Bani mai mulți pentru pentru programul Rabla Plus. Cele mai mari prime din UE
Programul Rabla pentru înnoirea parcului auto va avea anul acesta cu 30 la sută mai puțini bani față de 2017.
În schimb, autoritățile acordă fonduri mai mari pentru Rabla Plus, care se referă la mașini electrice și hibride, după ce anul trecut vânzările din acest segment au fost chiar și de 3 ori mai mari.
150 de milioane de lei sunt alocate anul acesta pentru Programul Rabla, conform unui proiect publicat pe site-ul Ministerului Mediului. Față de 2017, scăderea este de peste 40 de milioane de lei.
Și pentru prima dată, autoritățile au prevăzut bani și pentru dezvoltarea infrastructurii.
Cornel Brezuica, AFM Mediu: ”Aceasta însemnând 60 de milioane de lei pentru mașini electrice și hibride și diferența de 20 de milioane pentru instalații de încărcare, însemnând prize pentru mașini electrice”.
Primele de casare vor avea aceeași valoare ca anul trecut: 6500 de lei pentru mașinile clasice, 45.000 de lei pentru cele electrice și 20.000 pentru hibride.
Sunt cele mai mari prime din Uniunea Europeană, astfel că vânzările de mașini electrice în 2017 s-au triplat față de anul anterior și s-au dublat în cazul celor hibride.
Reprezentantul unui producător auto: ”Am observat că programul funcționează. Problema este că nu există predictibilitate și o comunicare multianuală. Asta înseamnă că de fiecare dată când programul se întrerupe, nici noi nu mai vindem absolut nicio mașină. O subvenție de 10.000 de euro este o motivație puternică pentru clienți.”
Ministerul Mediului speră ca anul acesta să fie cumpărate 1.000 de mașini nepoluante. Însă ritmul este unul mult prea lent, spun experții, pentru ca efectele să fie și vizibile, mai ales în lipsa timbrului de mediu.
Programul Rabla ar urma să demareze în primăvară. Doar anul trecut au fost înmatriculate 1.000.000 de mașini în România, adică o cincime din întregul parc auto.
Dintre acestea, mai bine de jumătate au fost autoturisme second hand aduse din străinătate cu o vechime medie care depășește 13 ani.