Avem recolte de cereale tot mai mari, insa infrastructura ne costa sume uriase. Planurile statului pentru Portul Constanta
Situatie paradoxala in Portul Constanta: desi este important pentru bugetul tarii, nu are capacitatea sa preia marfa.
Din cauza infrastructurii invechite, trenurile pline mai ales cu cereale si ingrasaminte chimice asteapta la coada pentru a fi descarcate. Si exportatorii si operatorii din port pierd bani, dar si statul roman.
Aproape 20 de milioane de tone de cereale au trecut in 2015 prin portul Constanta. Cu alte cuvinte, 400 de mii de vagoane s-au plimbat pe sinele de tren intre Bucuresti si zona maritima pentru a duce la export marfuri romanesti. Doar pe vremea lui Nicolae Ceausescu se mai raportau astfel de cifre. Romania are de cativa ani o recolta bogata de cereale, desi la nivel global pretul a scazut la jumatate fata de cel istoric din 2008.
Alegeri 2024
20:15
Document. Motivul pentru care George Simion a fost interzis în Ucraina. Guvernul României a publicat răspunsul Kievului
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
Dan Costescu ministrul Transporturilor: "In acest moment avem 51 de milioane de tone. Maximul am avut istoric dupa 1989 cred ca a fost 65 de milioane."
Din pacate, pierdem multi bani pentru ca, desi cererile sunt mari, portul nu face fata cu toate ca, paradoxal, Romania se afla pe locul 8 in topul mondial al exportatorilor de grau.
De exemplu, in aceste zile, 60 de mii de tone de grau, in valoare de 11,5 milioane de dolari, se duc numai in Egipt. In ultimii doi ani, tara noastra a castigat 1,5 miliarde de dolari doar din exportul de grau.
Dar spre terminalul de preluare, trenurile de marfa asteapta uneori si doua saptamani pana cand ajung in port.
Dan Costescu, ministrul Transporturilor: "Sunt insirate trenurile pana spre Bucuresti la Dragos Voda unde erau zone de garare in asteptarea portului pentru ca portul nu are capacitatea de preluare si de incarcare pe nave."
In triajul de asteptare al Portului Constanta sunt in acest moment peste 10 trenuri de marfa ce asteapta de mai bine de 24 de ore sa intre in operatiuni de descarcare si apoi incarcare la nave. Vorbim in principal despre ingrasaminte chimice cereale sau laminate, marfuri ce trebuie sa ajunga in tari din Africa de Nord sau din Orient.
De vina ar fi infrastuctura invechita dar si faptul ca danele ar trebui extinse si modernizate.
La randul lor, navele asteapta in rada cu costuri foarte mari pentru intarzieri. Conform autoritatilor, in Portul Constanta se pot incarca pe zi 140 de mii de tone de marfa, in timp ce trenurile aduc uneori si cu 100 de mii de tone mai mult in fiecare zi.
Ministerul Transporturilor intentioneaza sa modernizeze portul, iar la sfarsitul lunii iunie vor incepe operatiuni de dragaj pentru ca marile nave sa poata opera chiar in zona de descarcare.