Ancheta in cazul elicopterului israelian: nu au fost probleme tehnice
UPDATE: O singura tragedie, doua anchete. Castrofa aviatica este analizata pe toate partile si de romani, si de israelieni. Insa, cei din urma au primul cuvant in tot ceea ce inseamna operatiuni de recuperare.
Deja au ajuns de la baza din Tel Nof, doua aparate Hercules, cu 86 de specialisti. Sunt printre ei militari, doctori, dar si rabini. In timp ce unii se vor concentra pe cauzele care au provocat nenorocirea, ceilalti au dificila misiune de a strange ramasitele pilotilor si mecanicilor de bord.
Avionul Hercules "are la bord tot ce-i trebuie pentru a face fata incidentului", a declarat marti generalul Avi Benayahu, purtatorul de cuvant al armatei israeliene, pentru radioul militar israelian, citat de Jerusalem Post in editia online.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Potrivit editiei electronice a Jerusalem Post, ambasadorul israelian in Romania, David Oren, va merge si el la locul accidentului.
Totodata, seful Statului Major al armatei israeliene, Gabi Ashkenazi, a discutat cu presedintele Shimon Peres, premierul Benjamin Netanyahu si cu ministrul Apararii Ehud Barak in noaptea de luni spre marti si ii tine la curent cu evolutia situatiei.
Comisia de ancheta israeliana este condusa de un general de brigada al Fortelor Aeriene, au anuntat oficialii militari de la Tel Aviv.
Alaturi de anchetatorii romani, israelienii urmeaza sa stabileasca daca elicopterul s-a prabusit din cauza unei defectiuni sau a unei erori umane.
Potrivit unor surse israeliene, elicopterul ar fi transportat un numar dublu de membri ai echipajului decat capacitatea normala de trei persoane din cauza zborurilor pe distante lungi prevazute in cadrul exercitiului si a faptului ca se dorea ca un numar cat mai mare de militari sa capete experienta de zbor.
Potrivit fortelor aeriene, elicopterul zbura la altitudine joasa in formatie de doua aeronave, in cadrul exercitiului, in momentul in care a disparut de pe radar.
Conform unor informatii citate de site-ul Ynetnews.com, unul dintre elicoptere a fost obligat sa aterizeze la inceputul exercitiului, dar nu se stie daca este vorba despre acelasi aparat care s-a prabusit ulterior.
"Cand zbori la altitudine mare, aerul este mai rarefiat si motoarele sunt mai putin eficiente si mai slabe", a declarat un ofiter israelian care a participat la exercitiu in urma cu sase ani. "Exista o tehnica speciala de zbor in aceste conditii si tocmai acest lucru l-am exersat", a explicat el.
Exercitiile comune israeliano-romane au fost suspendate,
Fortele aeriene israeliene au decis sa suspende exercitiul comun cu fortele aeriene romane, urmand ca militarii care participau la acesta sa revina in tara miercuri, potrivit Ynetnews.com.
Exercitiul urma sa se incheie joi, dar din cauza accidentului de luni, armata israeliana a decis sa il suspende.
Detalii despre Elicopterul CH 53 Yasur
Apartinea escadrilei 118 a fortelor Aeriene Israeliene, supranumita si "Pasarile Noptii" si provenea de la Tel Nof, principala baza aeriana din aceasta tara. La bord, alaturi de capitanul roman Stefan Claudiu Dragnea erau patru piloti si doi mecanici de zbor israelieni, cu totii militari experimentati in operatiuni de lupta si de antrenament, spune ziarul Yedioth Ahronot.
Potrivit oficialilor israelieni, aparatul de zbor participa impreuna cu un alt elicopter la exercitiul comun aerian romano-israelian BLUE SKY 2010, in judetul Brasov. In timpul zborului insa, echipajul celui de-al doilea elicopter a pierdut contactul radio, dar si vizual, cu cei sapte.
Ulterior, echipele de salvare au descoperit ca elicopterul lor se prabusise. La Tel Aviv, insa incidentul a fost definit drept "pierdere de contact cu echipajul elicopterului", iar oficialii israelieni au transmis familiilor militarilor ca acestia sunt "disparuti". Premierul Benyamin Netanyahu a anuntat in schimb ca urmareste indeaproape evenimentele legate de acest incident si si-a aratat sprijinul fata de rudele celor sase militari.
Oficialii israelieni au explicat ca exercitiul militar desfasurat in Romania urmarea antrenarea a pilotilor pe un teren cu care nu erau familiarizati. Ziarul Jerusalem Post spune ca astfel de exercitii aveau loc de obicei in Turcia, insa, din cauza deteriorarii relatiilor cu aceasta tara, israelienii au ales Romania, cu care de altfel au un acord semnat in acest sens.
Este elicopterul CH 53 prea vechi pentru astfel de misiuni?
In urma prabusirii elicopterului CH 53, in judetul Brasov, in Israel au aparut voci care se intreaba daca nu cumva acest model de aparat de zbor este prea vechi pentru a mai putea fi folosit.
Oficialii de la Tel Aviv sustin insa ca este sigur, mai ales ca in 1992 a fost imbunatatit considerabil cu echipamente performante.
Inca din prima zi a exercitiului Blue Sky 2010, un elicopter israelian de acelasi tip a avut probleme tehnice si a fost nevoit sa aterizeze de urgenta in localitatea Priboiu din judetul Dambovita. Atunci defectiunea a fost semnalata la bord, iar aterizarea s-a facut fara ca vreun membru al echipajului sa fi fost ranit.
Elicopterele de transport CH 53 participa alaturi de cele ale Fortelor Aeriene Romane la un exercitiu comun de antrenament pentru misiuni de cautare salvare si de evacuare medicala.
Pentru acest tip de antrenamente, aparatele au decolat de la unitatea militara Boboc din judetul Buzau. Au zburat, la joasa altitudine in zone muntoase si dificile, tocmai pentru ca militarii sa se poata pregati pentru situatii extreme, cum ar fi coborarea in rapel, in zone greu accesibile.
Elicopterul Sikorsky, cunoscut ca CH 53, a fost produs incepand din 1966 si a fost folosit de armata americana in razboiul din Vietnam.
Israelul a achizitionat primele aparate de zbor de acest gen la sfarsitul anilor 60. In noiembrie 2008, in serviciul Fortelor Aeriene Israeliene se aflau 33 de aparate CH-53, supranumite si Yasur.
Un astfel de elicopter poate transporta pana la 55 de persoane, in cazul unor operatiuni de salvare si cantareste peste 10 tone daca e gol. Atinge o viteza maxima de 315 km pe ora, iar raza de actiune este de 1000 de km.
CH 53 a mai fost implicat in accidente aviatice
Vara 1971 - Un elicopter Yasour se prabuseste in mare in largul coastelor Sinaiului, provocand moartea a zece soldati si ofiteri care se intorceau din misiune.
Aprilie 1974 - Doua elicoptere Yasour intra in coliziune, provocand moartea a opt militari.
Mai 1977 - Un numar de 54 de parasutisti isi pierd viata intr-un accident al unui elicopter Yasour, in apropiere de orasul Ierihon, din Cisiordania. Cateva luni mai tarziu, un alt accident al acestui tip de elicopter provoaca moartea a patru militari in sudul Israelului.
August 1992 - Doi membri ai unitatii de elita "Search and Rescue" au murit in desertul Iudeei, in timp ce coarda folosita pentru a cobori din elicopterul Yasour s-a rupt.
Februarie 1997 - O coliziune in aer intre doua elicoptere Yasour provoaca moartea a 73 de militari israelieni aflati in drum spre sudul Libanului.
Vara 2006 - In timpul razboiului cu Libanul, Hezbollah doboara un elicopter Yasour, provocand moartea a cinci membri ai echipajului. Incidentul putea fi insa mult mai grav, avand in vedere ca chiar inainte de atac, din elicopter coborase o echipa de parasutisti.