Retailerii cu preturi mici vor avea cel mai mult de castigat in 2009
Marile retele de retail cu dominanta alimentara si analistii din domeniu spun ca abia de anul viitor s-ar putea resimti efectele turbulentelor financiare in vanzari si anticipeaza schimbari majore in cosul de cumparaturi.
Criza este in stadiu incipient in Romania. Odata cu inchiderea unor unitati mari de productie de pe piata locala se va reduce si sectorul serviciilor. In contextul actual, probabil ca cel mai mult vor castiga retailerii care au o politica de preturi mici, iar segmentul cel mai grav afectat va fi comertul cu bunuri de folosinta indelungata, a apreciat Alexandru Vlad, vicepresedintele Asociatiei Marilor Retele de Comert din Romania (AMRCR), prezent la conferinta „Romania Retail Forum 2008”.
La randul sau, Liviu Voinea, directorul executiv al Grupului de Economie Aplicata, a mentionat ca primele semnale ale aparitiei unui declin in sectorul bunurilor de larg consum au fost inregistrate in trimestrul patru al acestui an, pe fondul erodarii optimismului consumatorilor.
Pe fondul orientarii consumatorilor catre produse mai ieftine, scrie Ziarul Financiar, retailerii isi vor revizui oferta de produse, cat si estimarile de profitabilitate. Producatorii alimentari au semnalat deja scaderea drastica a profiturilor in acest an.
Sorin Minea, presedintele Romalimenta (Federatia Patronala RomAna din Industria Alimentara) a subliniat faptul ca, in conditiile in care presiunea pe bugetele consumatorilor este in crestere, piata nu suporta in acest moment majorari de preturi la raft. Acesta este, de altfel, unul dintre factorii care determina scaderea profitabilitatii jucatorilor din sectorul FMCG (bunuri de larg consum) in 2008.
Una dintre pietele care ar putea rezista mai bine crizei financiare este cea a vinului, a fost de parere Ovidiu Gheorghe, presedintele Patronatului National al Viei si Vinului. El a mai spus ca cererea pe piata de profil este inca in crestere si ca estimeaza un avans al vanzarilor totale de 11% pentru 2008 fata de anul anterior, pana la valoarea de 500 milioane euro.
Mihaela Mitroi, partener al companiei PricewaterhouseCoopers, a prognozat scaderea puterii de cumparare a consumatorilor romani ca urmare a noilor restrictii de creditare, in timp ce fluctuatiile ratei de schimb valutar vor duce la cresterea preturilor materiilor prime si a produselor importate.
Director de comunicare al grupului Metro in Romania, Delia Cucu a adaugat ca amploarea creditarii in Romania din ultimii ani este problema reala in contextul actual al crizei financiare internationale si nu faptul ca avansul economiei locale s-a bazat pe consum in aceasta perioada.
Sursa: Ziarul Financiar
Etichete: preturi, analisti, castig, retail,
Dată publicare:
25-11-2008 00:00