FMI vrea de la statul roman o piata a muncii mai flexibila
Aceasta este concluzia principala dupa discutiile reprezentantilor FMI cu ministrul muncii. Asa ca autoritatile vor revizui pana in toamna codul muncii, astfel incat firmele sa poata da afara mai usor angajatii lenesi.
De asemenea, oficialii promit ca salariile bugetarilor nu vor mai fi diferite, in functie de ministere. In septembrie guvernul va revizui codul muncii. Sunt vizate contractele colective de munca, statutul patronatelor, dar si legea privind drepturile salariatilor. Vor fi afectati toti angajatii din Romania.
Jeffrey Franks, seful delegatiei FMI in Romania: "Este foarte important pentru Romania sa aiba o forta de munca flexibila, care sa genereze o productivitate mai mare. Aceasta este cheia cresterii economice in viitor."
Va fi introdusa si o prevedere care sa legalizeze munca temporara.
Mihai Seitan, ministrul Muncii: "Este obligatoriu sa avem o tratare a problemelor zilierilor sau a persoanelor angajate temporar, pentru ca sunt foarte multi si nu sunt rezolvati si pierd, neavand dreptul la pensii."
Pana in toamna vor fi recalculate si salariile bugetarilor, ca sa nu mai existe diferente atat de mari intre ministere. Miercuri seara delegatia FMI s-a intalnit si cu oamenii de afaceri, ca sa le asculte sugestiile. Parerile au fost impartite in urma discutiilor.
Dinu Patriciu, om de afaceri: "Din pacate, acesti domni traiesc intr-o lume teoretica, nu stiu nimic despre economia Romaniei, asta ii face periculosi. Trebuie sa scapam de ei."
Jeffrey Franks, seful delegatiei FMI in Romania: "Romania este un stat suveran. Daca guvernul decide ca ii va fi mai bine fara FMI, pot cere ruperea acordului."
Autoritatile romane nu intentioneaza sa renunte la acordul cu FMI. Multe dintre companiile de stat sunt adevarate gauri negre. Asa ca ministrul economiei va privatiza IOR, Avioane Craiova , Cuprumin, Moldomi si Santierul Naval Mangalia.
In schimb, Compania Nationala a Huilei si Termolectrica trebuie sa intre in procedura de faliment pana in primavara anului viitor. La transporturi, CFR SA si CFR Calatori n-au indeplinit tintele impuse de FMI si vor fi obligate sa reduca si mai mult cheltuielile.
Iar, potrivit acordului cu FMI, statul este obligat sa privatizeze CFR Marfa pana la sfarsitul anului viitor.