De ce simt adolescenţii nevoia de mâncare nesănătoasă. Legătura cu somnul şi telefoanele


Ultimul update: Miercuri 28 Noiembrie 2018 10:13
Data publicarii: Duminica 14 Octombrie 2018 10:51
Categorie: CSID - Ce se întâmplă, doctore?

Vreau chipsuri, mâncare sărată şi cea mai mare prăjitură! Ba şi nişte cartofi prăjiţi după desert. La vârsta foarte tânără, între 13 şi 18 ani, toate aceste pofte descriu, de fapt, un mecanism de compensare din creier, care e în plină formare.

Oricât de enervante sunt solicitările adolescenţilor, părinţii trebuie să ştie două lucruri: nu e vina lor şi în niciun caz nu e vremea interdicţiilor. Există soluţii prin care să-i faceţi să înţeleagă că un burger de 1000 de kilocalorii nu îi satura. Iar ca să ajungem la ele, trecem un pic prin industria alimentară, plină de experţi în fiziologie şi anatomie.

Adolescenţa nu este neapărat o poveste despre hormoni, ci despre propriul creier. Clasele V-VIII. Trei părţi din tânăra minte a unui elev încep să se dezvolte spectaculos. Cum să fac să le manipulez? nu este neapărat întrebarea unui părinte. Este întrebarea la care încearcă şi chiar reuşesc să răspundă 2 industrii - industria alimentară şi cea de publicitate.

Cortexul prefrontal, ganglionii bazali şi amigdala. Sunt cele trei structuri din creier care se dezvoltă rapid. Controlează reacţiile emoţionale şi compensarea. Sistemele de compensare din creier încă nedezvoltate încearcă să se autoregleze prin... plăceri uşor de obţinut. Alimente extrem de sărate, dulci sau grase. Junk food - cum li se mai spune. Grăsimea vine cu ceva în plus.

Lipidele stimulează centrii plăcerii din hipotalamus. În loc de: "nu mânca chipsuri!", spre exemplu, mai bun util este mesajul: "Împarte cu prietenii tăi!". Susţinut şi de alte argumente pro hrană sănătoasă.

Nevoia de dulce, sărat ori grăsimi creşte automat dacă adolescentul...nu doarme! De nouă ore de somn pe noapte are nevoie. Altfel, apar modificări în structurile fragile din creier:

Cei care nu dorm noaptea şi dorm ziua au o tendinţă să mănânce mai mult în timpul zilei şi să mănânce mai multe alimente bogate în grăsime şi zahăr şi sare.

Lipseşte intervalul de repaus nocturn? Sunt mari şanse că adolescentul să caute susţinere în băuturi cu cel puţin zece linguriţe de zahăr per porţie. Iată genul de informaţie speculată major de industria alimentară. Dar să revenim la somn. Copilul în creştere nu are cum să resimtă o astfel de stare dacă înainte sta la computer, pe telefon ori tableta. E bine şi să caute să doarmă într-o altă încăpere, pentru că toate acestea emit câmpuri electro-magnetice şi în stand-by.

În timpul somnului, secretăm melatonină, un hormon care reglează ciclul somn-veghe. O noapte nedormită perturba acest hormon. Acelaşi lucru îl fac câmpurile electromagnetice aflate permanent în dormitor.

Mâncarea cu grăsime şi o bere, combinaţia fatală pentru ficat. Cum riscăm să facem ciroza hepatică
Mitul că ciocolată îngraşa sau că este nesănătoasă, contrazis de nutriţionişti
Românii, printre europenii care trăiesc cel mai puţin. Explicaţia specialiştilor