Cum îi putem ajuta pe adolescenți să treacă de cea mai dificilă perioada în viaţă

Ultimul update: Miercuri 28 Noiembrie 2018 10:13
Data publicarii: Luni 24 Septembrie 2018 09:59
Categorie: CSID

Adorm târziu, dorm mult, mănâncă ce le spun reclamele. În general dulce, sărat şi gras. Şi, totuşi, e normal! Vorbim despre adolescenţi.

În acelaşi timp au nevoie de un program pe care, conştient, nu-l acceptă. Cum îi ajutaţi să treacă de, probabil, cea mai dificilă perioada în viaţă?

De fapt, ne referim la o perioadă din viaţă în care se dezvoltă cu viteză trei părţi vitale ale creierului. Şi ne întoarcem spre părinţi cărora le spunem că interdicţiile sunt, în această etape, mesaje complet ignorate.

Adolescenţii au nevoie de 9 ore de somn pe noapte.

Dr. Antonela Burlacu. "În acelaşi timp sunt făcute studii care spun că un adolescent nu poate adormi înainte de ora 11 nevorbind de cei care stau cu ochii în tabletă şi dorm până la ora 8. Ideea de bază este somnul diurn deci chiar dacă dorm mai mult ziua nu compensează somnul nocturn."

Doarme preponderent ziua, spune un alt studiu, va mânca automat zahăr, sare, grăsimi în exces. Există şi explicaţii. În adolescenţă 3 părţi ale creieruluii se dezvoltă cu viteză. Cortexul prefontal se ocupă de funcțiile executive. Amigdala de reacţiile emoţionale. Şi striatul răspunde de mecanisme de compensare.

Aici acționează prin mecanisme legate de excesul de alimente nocive – sărat, gras, dulce, fumat, droguri şi comportamente de risc, toate teribilsimele. Lipsa somnului, factorii stresori, alţi hormoni care se secretă în exces în adolescenţă dereglează aceste părţi importante de unde rezultă anxietate, depresie, probleme de somn şi adicţie spre alimente "nocive".

Ce e de făcut? Fără ecrane înainte de somn, ar fi prima recomandare. Dar e la limita imposibilului. Efort fizic cât mai mult ziua. Vor fi epuizaţi şi vor adormi cu uşurinţă devreme.

Pentru că vorbim de o perioadă emoţional fragilă, iată câteva informaţii valabile şi pentru părinţi îşi pentru copii. Tristeţea şi furia sunt emoţii absolut normale. Şi pot fi rezolvate, în mod normal pentru psihicul uman.

Gaspar Gyorgy: "E normal să vrei să te simţi mai bine, dar e foarte important să vezi, într-o experienţă de viaţă dificilă, automat apar durerea, apar emoțiile de frică, furie, tristețe. Avem tendinţa de a fugi de ele şi ne putem duce la alcool. Sau putem să facem loc acestor emoţii în viaţa noastră şi să vorbim cu o persona de incredere despre ce simţim, sunt 2 metode diferite de a face faţă prima e normală, a doua toxică.

Am dificultăţi, se gândeşte copilul. Aşadar ce fac cu acestea:

Gaspar Gyorgy: "Vorbesc despre dificultățile şcolare cu mama, cu tata, cu un psiholog şi când îndrăznesc să vorbesc despre asta deja durerea mea interioară scade din intensitate".

Am încredere să vorbesc despre propiile probleme. Iar părintele trebuie să-i repete până ajunge adult: "Te iau în serios! Am încredere în ceea ce gândeşti!".

Pe Instagram-ul Știrile ProTV găsiți imaginile momentului din România, dar și din lume!  

CLICK AICI pentru a instala GRATUIT aplicația Știrile ProTV pentru telefoane Android și iPhone!

Daniel Nițoiu explică avantajele folosirii trotinetei în București: ”Sănătate și corp frumos”
Daniel Nițoiu explică avantajele folosirii trotinetei în București: ”Sănătate și corp frumos”
paine
Ce se întâmplă dacă mestecăm mult timp o bucată de pâine. Efectul este uluitor
Zahărul din dulciuri şi alte produse superprocesate aduce doar calorii în exces pentru un copil
Cât de periculos poate fi dacă nu ne facem analizele uzuale anual
Ce înseamnă comportamentul sexual la risc și la ce boli ne expunem
Cum ne afecteaza tutunul vederea. Fumatul reduce semnificativ oxigenarea celulară
"Plângi cât vrei, cât simți nevoia! Stau cu tine!" Recomandările medicilor pentru trăirile emoţionale
popcorn
Popcornul pregătit acasă, o sursă excelentă de proteine şi vitamine. Când devine periculos