Cum îi învățăm pe copii valoarea banilor. Educația financiară începe de la 4 ani
Adolescența este scena pe care se desfășoară multe drame. Iar una dintre cele mai întâlnite discuții are la bază banii. "Îi cheltuie numai pe prostii. Îi aruncă pe geam" - gândesc, de multe ori, părinții despre copii.
Tot adulții se lovesc apoi de o altă dilemă. "Îi iau banii, ca să nu se mai întâmple? Îi las, ca nu cumva să râdă colegii?" Toate variantele sunt greșite. Vorbim despre un comportament compulsiv al adolescentului, iar rezolvarea nu are tangență cu latura financiară a discuției.
Introducem în discuție cel mai bun cont de economii. Se numește pușculița.
Andreea Groza, corespondent: “De la 4 ani, copilașul poate să strângă bani cu bani ca să-și ia o jucărie -jucăria preferată. Și acum ne referim la părinți. Jucăria dorită poate să întârzie oricât. Se numește recompensă amânată. Și este cel mai bun exercițiu la vârsta mică.”
Carmen Grigorescu, psiholog: „Copilul va învăța rezistența la frustrare pentru că nu va mai primi direct un lucru, ci va trebui să fie reponsabil, cu sarcini. Este foarte important, pentru că de multe ori găsim în magazine copii care se tăvălesc pe jos, vor imediat un lucru și nu înțeleg care e regulă.”
Rezistența la frustrare face un adult echilibrat. Regula e să știe că doar dacă își strâng bani vor putea cumpăra.
Bogdana Bursuc, psiholog: „Limitele îi învață pe copii să funcționeze, ei vin și află de la noi cum funcționează, iar limitele sunt un mod de a le transmite lor cum funcționează lumea asta.”
Andreea Groza, corespondent: “Azi nu am bani să-ți iau ce-ți dorești. Asta ar trebuie să audă copilașul! Hai mai bine să vorbim, hai mai bine să ne plimbam prin parc și să vorbim. Curiozitatea despre propria persoană - asta își dorește copilașul de la propriul părinte, mai mult decât orice jucărie, mai mult decât un device, mai mult decât cele mai cool haine în adolescență.”
„Vreau mai mulți bani de la părinte! Pentru că am cheltuieli mari.” Ce să facă părintele? Să îi ofere mai mult, mai puțin, la fel?
Carmen Grigorescu, psiholog: „În cazul cumpărăturilor compulsive nu îi scazi și nu îi diminuezi suma respectivă, ci încerci să te întorci la el să vezi ce nevoi are, cum are nevoie să se conecteze cu tine, pentru că aici e de fapt problema!”
„Vorbește cu mine!” e mai important decât: „Dă-mi și mie niște bani!”. Vorbește cu mine reglează și relația cu banii.
Carmen Grigorescu, psiholog: „La adolescență vorbim despre o sumă lunară care ar fi bine să fie stabilită de la început. Să zicem că ai 500 de lei pe lună, alegi ce poți să faci cu ei, dar pe lângă asta, vei avea de unde plăti facura de telefon. La adolescență se calculează pe bugete.”
Vă ajută și aplicațiile gratuite prin care adolescentul poate vedea în grafice pe ce i se duc banii. Și, văzând, are mai mult control. Controlul înseamnă să-și autoregleze banii de buzunar.
Sursa: Pro TV
Etichete: bani, copii, adolescent, educatie financiara, csid,
Dată publicare:
17-10-2019 15:58