Problemele pe care le dezvoltă un copil născut prematur. Ce recomandări au medicii
Un copil născut înainte de termen are nevoie de ajutor psihologic în primii doi ani de viaţă. Aceasta ca să recupeze deficitele înainte de vârsta şcolară. Deficitele apar în primele zile la terapie intensivă.
Un copil prematur e puţin în urmă faţă de un copil născut la termen. De aceea, în primele luni de viaţă, un premar are nevoie de exerciţii pentru respiraţie. Iar după această etapă, are nevoie de exerciţii pentru dezvoltarea neuro-psihologică.
Pentru că, la 6 ani când începe şcoala, să fie la acelaşi nivel cu toţi ceilalţi copilaşi.
Pentru un copil prematur, fiecare săptămână în minus faţă de cele 40 de săptămâni, cât are sarcina normală, înseamnă imaturizarea unui sistem. Trebuie să-l recupereze după naştere. În primele luni după ce a venit pe lume, prematurul are nevoie să îşi dezvolte muşchii respiratori.
Iulian Nicolae kinetoterapeut: ”La copilul prematur, mușchii care fac respiraţie sunt poziţionaţi diferit. Cutia toracică e mult ridicată, coloana în zona lombară de obicei apare ca o extensie a zonei respctive”.
În primele luni, respiraţia e abdominală. Spre 6 luni, diafragma revine în poziţia normală şi începe aşa numita respiraţie costală, care rămâne toată viaţa. În acest timp, copilul prematur are nevoie de programe gândite de exerciţii.
Iulian Nicolae kinetoterapeut: ”Stimulăm musculatura astfel încete copilul să intre într-un model de mişcare cât mai normal”.
În felul acesta, se reduce şi refluxul gastro-esofagian.
Între 8 luni şi un an, un prematur necesită examinare psihologică. Care îi determină nivelul real de dezvoltare neuro-motorie.
Adina Dumitrescu psiholog: ”Copilul prematur la naștere este hiperstimulat el stă intubat şi primeşte foarte mulți stimuli auditivi. Creirul lui nu e pregătit pentru genul acesta de stimulare. Pentru acesta hiperstimulare dacă nu e reglată la un timp normal de dezvoltare poate să-i dea deficit de atenţie, dificultate de a face o sarcină, să nu distingă unele sunete de altele, să aibă probleme cu limbajul”.
În intervalul 1-2 ani, neuro-plasticitatea cerebrală este maximă, adică posibilitate creierului de a învăţa. Până la 7 ani se pot recupera optim posibile deficitele neuro-motorii ale unui prematur.