Romania nu a intrat inca in "epoca auto electrica". Guvernul, dator cu montarea a mii de prize de incarcare
Romania trebuie sa monteze in locuri publice sase mii de prize pentru incarcarea masinilor electrice. Si asta in urmatorii sase ani.
Autoritatile de la noi si-au asumat in fata institutiilor europene ca vor sprijini reducerea poluarii si raspandirea masinilor propulsate electric. In Romania sunt deja 50 de astfel de automobile inmatriculate, dar prizele din locuri publice lipsesc cu desavarsire. Cererea devine tot mai mare, mai ales ca preturile masinilor electrice de serie scad de la un an la altul.
Cea mai ieftina costa acum sapte mii de euro.Un anumit model de doua locuri costa cat un Logan. Autonomia de 100 de kilometri trecuta in cartea tehnica se poate atinge cu farurile stinse si prin condus la o viteza de 35 de kilometri pe ora, spun cei care au testat-o deja. Noroc ca se incarca si la prize normale, in 3 ore si jumatate, insa autoritatile ar trebui sa asigure si statii de incarcare rapida.
"Mai mult persoanele private au instalat pe la restaurante si in alte locuri astfel de prize. Statul nu face nimic", spune Mihai Marcolt, proprietarul unei masini electrice.
Mihai este primul roman care si-a cumparat o masina 100% electrica si a inmatriculat-o in Romania. O conduce zi de zi prin Bucuresti, iar in cei 3 ani de cand o are spune ca l-a scutit de o multime de cheltuieli.
"La un apartament de 3 camere, iti incarca factura, dar cu 4 lei mergi o suta de kilometri. Eu zic ca merita. Mai putin de un litru de benzina, plus ca schimbi piesele ca placutele de frana si cel mult filtrul de aer - revizia nu exista", spune Mihai.
Potrivit unei rezolutii adoptate de Parlamentul European si asumata de autoritatile de la Bucuresti, Romania s-a angajat ca pana in 2020 sa monteze mai ales in orase sase mii de prize si statii publice de incarcare a masinilor electrice.
Desi ar fi trebuit sa avem deja sute de statii de incarcare pana acum, in Capitala sunt doar 3 astfel de locuri. Unul se afla in mijlocul Bucurestiului, in parcarea subterana de la Piata Universitatii. Aici masinile electrice se conecteaza la aceasta priza cu un card care contine 90 de ore de incarcare. Dupa o noapte de stat aici, acumulatorii sunt gata de drum din nou.
Niciun proiect public in derulare nu prevede constructia unor astfel de locuri, potrivit datelor de pe site-ul Primariei. "Sa stiti ca mai multi investitori privati au facut astfel de statii, pentru ca statul nu prea", a mai spus Mihai Marcolt.
Preturile masinilor electrice, altadata mari, au coborat in ultimii ani la cote normale, iar odata cu tehnologia mai avansata a crescut mult si autonomia modelelor. Statul impulsioneaza printr-un voucher de 2.500 de euro orice achizitie de autovehicul electric, iar taxa de mediu la inmatricularea lui este zero.
Sursa: Pro TV
Etichete: romania, pret, masini electrice, autonomie,
Dată publicare:
31-10-2014 18:24