Viteza si crampeie de istorie in centrul Clujului
Dupa aproape patru decenii Transilvania Rally reinvie traditia circuitului de viteza din Piata Unirii, odata cu o noua etapa de CNR.
Prin anii 70-80, in Romania erau foarte disputate cursele de viteza, care aveau deja o traditie de zeci de ani. In lipsa unor circuite, campionatul de viteza se desfasura in centrul oraselor, unul dintre acestea fiind Clujul. Acum, in 2012, pe circuitul stradal din inima orasului se va alerga in cadrul unei superspeciale, o proba-spectacol din programul Transilvania Rally, organizata spre deliciul publicului.
Startul se va da vineri, 22 iunie, la ora 19,52 pe bulevardul Eroilor pe contrasens, apoi se parcurge de doua ori Piata Unirii (pe latura estica, prin parcarea din spatele Catedralei Sf. Mihail, latura vestica si cea sudica). Dupa a doua trecere, concurentii vor vira dreapta pe strada Napoca (pe contrasens), unde va fi si sosirea superspecialei „Ursus”.
Organizatorii celei de-a patra etape a CNR „Dunlop”, editia 2012, si-au dorit aceasta superspeciala din doua motive. Pentru spectacolul total pe care il vor oferi clujenilor, dar si pentru ca circuitul din centrul orasului a reprezentat punctul de plecare pentru istoria automobilistica de exceptie a Clujului, istorie la care si Transilvania Rally vrea sa-si declare apartenenta. Clujul are o veche traditie in motorsport, celebra cursa de pe Feleac figurand in Campionatul European de Munte inca din 1930. Timpul stabilit de Hans Stuck, in 1938, pe un Auto-Union, 2 minute 56 secunde, este recordul absolut, nu a putut fi doborat niciodata. Auto-Union a fost precursorul automobilelor Audi de astazi, Audi fiind, de fapt, acronimul de la Auto Union Deutsche Industrie.
Dupa cursele de viteza organizate in centrul orasului in anii ’70, au urmat cateva etape de viteza in coasta la Baisoara iar apoi chiar si etape ale Turul Europei, care trecea prin judetul nostru pe o parte din probele deja consacrate in Raliul Avram Iancu, raliu care a debutat in 1975. Din actuala echipa de organizare fac parte oameni care au avut prilejul sa concureze in Raliul Avram Iancu sau sa organizeze editii ale celebrului raliu. Mihai Avram isi aminteste de acele vremuri: „Cea mai placuta amintire si senzatie traita ramane castigarea Raliului "Avram Iancu" in 1981, alaturi de prietenul si colegul meu „Itza” Muresan, cand am reusit sa lasam in urma intreaga armata a uzinei din Pitesti. Raliurile organizate in anii aceia erau de cu totul de alta factura decat cele de azi. Se parcurgeau 1.000-2.000 km, se concura mult timp noaptea, iar service-ul se aseza unde credeau concurentii ca e mai util. In anii ’70 eram student in Bucuresti la Arhitectura. Abia in ’76, cand am revenit la Cluj, am luat contact cu sportul asta, iar din ’77 am inceput sa concurez la orice! Asa am reusit incet-incet sa ajung sus, facand de toate: imi preparam singur motoarele, am inceput sa pun umarul la organizare, iar dupa ’89, cu din pacate disparuta asociatie „Autopromotional”, am organizat efectiv, de la A la Z, etapa clujeana . Acum, cand ne apropiem cu prea mare viteza de startul de la Cluj, sper ca eforturile intregii echipe sa aduca acest raliu la faima din anii aceia”, spune Mihai Avram.
Fotografiile de la cursele din Piata Unirii (fosta Libertatii) din anii ’70 sunt din colectia personala a lui Adam Keleti, respectiv Alexandru Dobai.
Sursa: Pro TV
Etichete: cluj, masini, raliu, curse, ardeal, Transilvania Rally,
Dată publicare:
19-06-2012 10:04