A inceput campania electorala pentru alegerile parlamentare. O luna de "lupte" pentru Parlament

×
Codul embed a fost copiat

Campania electorala pentru alegerile parlamentare din 9 decembrie a inceput vineri. Timp de o luna candidatii se vor confrunta, pe teren si la televizor, pentru a obtine mandate de deputati sau senatori. 

Candidatii la alegeri nu vor mai putea oferi alegatorilor alimente, bauturi sau produse din tutun, ci doar marfuri nealimentare in valoare de pana la 10 lei si obiecte de propaganda electorala precum calendare, pixuri, brichete, DVD-uri, tricouri, pungi, manusi inscriptionate cu insemne electorale, conform unei OUG adoptate in aceasta saptamana.

In categoria bunurilor interzise au fost incluse alimentele, bauturile alcoolice sau nealcoolice, produsele din tutun sau marfurile nealimentare, exceptate fiind doar materiale si obiecte de propaganda electorala precum afise, pliante, carti postale, calendare, caiete, ilustrate, pixuri, brichete, chibrituri, insigne, ecusoane, DVD-uri, fanioane, steaguri, cani, pungi, tricouri, sepci, esarfe, fulare, veste, fesuri, manusi, pelerine, jachete inscriptionate cu insemnele electorale ale formatiunii politice sau candidatilor.

Sunt exceptate si alte obiecte de propaganda electorala inscriptionate cu insemnele electorale ale formatiunii politice sau candidatilor a caror valoare nu depaseste 10 lei fara TVA pentru fiecare articol, fara insa sa poata face parte din categoria alimentelor, bauturilor alcoolice sau nealcoolice si produselor din tutun.

Citește și
Petre Roman
Petre Roman: Fiecare liberal care candideaza la alegeri trebuie sa cotizeze cu cate 2.500 de euro
Prețul eliberării Alinei Apostol din „gulagul” chinezesc. Fost deținut al regimului de la Beijing: „Cu chinezii trebuie să negociezi direct!”. Răspunsul Ministerului Justiției din România
 CNA a adoptat, recent, o decizie legata de desfasurarea campaniei. Astfel, candidatii la alegerile parlamentare se vor putea exprima, contra cost, in emisiunile de promovare electorala si in spoturile electorale difuzate de televiziunile si radiourile private, dar vor avea acces gratuit la posturile publice. Potrivit documentului, campania electorala la posturile de radio si de televiziune, publice si private, inclusiv de televiziune prin cablu, incepe pe 9 noiembrie, ora 0.00, si se incheie in ziua de 8 decembrie, ora 7.00.

Accesul candidatilor la posturile publice de televiziune si radio este gratuit, iar repartizarea timpilor de antena se face potrivit legii electorale. In emisiunile de promovare electorala, candidatii (si reprezentantii lor) isi promoveaza propria candidatura, programele politice si activitatile de campanie electorala. In situatia transmiterii in direct a unor activitati de campanie, acestea se vor incadra in timpii de antena acordati fiecarui competitor electoral. Emisiunile de promovare electorala trebuie sa fie marcate pe toata durata desfasurarii lor cu sintagma "publicitate electorala".

In emisiunile de dezbatere electorala - in care radiodifuzorii pun in discutie programele electorale si temele de interes public legate de campania electorala, cu participarea candidatilor sau a reprezentantilor declarati ai competitorilor electorali - accesul candidatilor si al reprezentantilor lor este gratuit. Aceste emisiuni vor fi marcate cu sintagma "dezbatere electorala".

 Totodata, posturile de televiziune si radio trebuie sa asigure "o distinctie clara" intre emisiunile de dezbatere si cele de promovare electorala, prin format si prezentator. Radiodifuzorii sunt obligati sa precizeze calitatea in care se exprima persoanele invitate in emisiuni, cum ar fi cea de candidat, sustinator sau reprezentant al candidatului.

Potrivit deciziei, posturile de radio si de televiziune private, inclusiv de televiziune prin cablu, care vor reflecta campania electorala au obligatia sa comunice CNA implicarea lor in campanie, lista emisiunilor electorale pe care le vor realiza, precum si intervalele de timp de difuzare a respectivelor emisiuni, pana cel mai tarziu in 8 noiembrie.

Pe de alta parte, tarifele pe emisiune si pe unitate de timp ale fiecarui post privat de radio si de televiziune, inclusiv de televiziune prin cablu, vor fi facute publice si vor fi aceleasi pentru toti competitorii, se precizeaza in Decizia CNA.

TVR va difuza in campania pentru alegerile parlamentare emisiuni de promovare electorala, in zilele de luni, miercuri si joi, si emisiuni de dezbatere electorala, in zilele de marti si vineri. Conform Legii 35/2008, candidatii, partidele politice, cat si cetatenii cu drept de vot au dreptul ca in campania electorala sa isi exprime opiniile in mod liber si fara nicio discriminare, prin mitinguri, adunari, utilizarea televiziunii, radioului, a presei scrise, a mijloacelor electronice si a celorlalte mijloace de informare in masa.

 Legea precizeaza ca mijloacele folosite in campania electorala nu pot contraveni ordinii de drept si ca in timpul campaniei electorale candidatii au acces gratuit la serviciile publice de radio si televiziune. In legea electorala se mentioneaza ca, in perioada electorala, in cazul prezentarii de sondaje de opinie cu continut electoral, acestea trebuie insotite, printre altele, de informatii referitoare la cine a solicitat si cine a platit efectuarea sondajului.

De asemenea, televotul sau anchetele facute pe strada in randul electoratului nu trebuie sa fie prezentate ca reprezentative pentru opinia publica sau pentru un anumit grup social ori etnic. Potrivit legii electorale, cu 48 de ore inainte de ziua votarii este interzisa prezentarea de sondaje de opinie, televoturi sau anchete facute pe strada.

In ziua votarii este interzisa prezentarea sondajelor realizate la iesirea de la urne, inainte de inchiderea votarii. In legislatia electorala se mentioneaza ca primarii sunt obligati ca dupa expirarea termenului de depunere a candidaturilor, dar pana la inceperea campaniei electorale, sa stabileasca si sa asigure prin dispozitie locuri speciale pentru afisajul electoral.

 Locurile speciale pentru afisaj trebuie sa fie stabilite in locuri publice frecventate de cetateni, astfel incat competitorii electorali sa le poata folosi fara stanjenirea circulatiei pe drumurile publice si a celorlalte activitati din localitatile respective. In prealabil, primarii sunt obligati sa asigure inlaturarea din spatiul public a oricaror materiale de propaganda electorala ramase de la campaniile electorale precedente.

Legea 35/2008 prevede ca utilizarea locurilor speciale pentru afisaj electoral este permisa numai pentru partidele politice care participa la alegeri, iar Politia, inclusiv politia comunitara, este obligata sa asigure integritatea panourilor si a afiselor electorale. Prevederile legale stipuleaza ca este interzisa utilizarea de catre partidul politic care participa la alegeri a locurilor speciale pentru afisaj electoral astfel incat sa impiedice folosirea acestora de catre un alt partid care participa la scrutin. In alte locuri decat cele special amenajate, afisajul electoral este permis numai cu acordul proprietarilor sau, dupa caz, al detinatorilor.

Legea electorala interzice afisele electorale care combina culorile intr-o succesiune care reproduce drapelul Romaniei sau al altui stat.

Birourile electorale de circumscriptie vegheaza la corecta desfasurare a campaniei electorale in circumscriptia electorala in care functioneaza, solutionand plangerile ce le sunt adresate cu privire la impiedicarea unui partid politic care participa la alegeri de a-si desfasura campania electorala potrivit legii si cu respectarea deontologiei electorale. Legea stipuleaza ca, daca biroul electoral de circumscriptie considera, cu ocazia solutionarii plangerii, ca este necesara luarea unor masuri administrative sau aplicarea unor sanctiuni contraventionale ori penale, acesta sesizeaza autoritatile competente.

Legea pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului stabileste ca distrugerea, deteriorarea, murdarirea, acoperirea prin scriere sau in orice mod a listelor electorale, a platformelor program afisate sau a oricaror alte afise ori anunturi de propaganda electorala tiparite constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 la 2.500 lei.

Cu aceeasi amenda va fi sanctionata oricare incalcare a celorlalte reguli privind afisajul electoral, precum si organizarea actiunilor de campanie electorala in unitatile militare. Introducerea spoturilor publicitare electorale in alte emisiuni decat cele electorale constituie, de asemenea, contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 la 2.500 lei. In acest caz, constatarea contraventiei este facuta de Consiliul National al Audiovizualului, care se autosesizeaza sau poate fi sesizat de catre cei interesati.
Legea prevede ca promisiunea, oferirea sau darea de bani, bunuri ori de alte foloase in scopul determinarii alegatorului sa voteze sau sa nu voteze un anumit candidat, precum si primirea acestora de catre alegator, in acelasi scop, constituie infractiuni si se pedepsesc cu inchisoare de la sase luni la cinci ani.

Potrivit legii electorale, nu constituie infractiune oferirea de catre competitorii electorali a unor "bunuri cu valoare simbolica", inscriptionate cu insemnele partidului si care au fost stabilite prin ordonanta de urgenta adoptata in aceasta saptamana.

Cele mai noi informatii despre alegerile parlamentare din 9 decembrie 2012 se afla in sectiunea speciala a StirilorProTV.ro --> ALEGERI PARLAMENTARE 2012

Articol recomandat de sport.ro
Ce mesaj a transmis fotbalistul eliminat de Istvan Kovacs în Barcelona - PSG
Ce mesaj a transmis fotbalistul eliminat de Istvan Kovacs în Barcelona - PSG
Citește și...
INTERZIS la mici si bere. Care e diferenta intre MITA electorala si obiecte promotionale de campanie
INTERZIS la mici si bere. Care e diferenta intre MITA electorala si obiecte promotionale de campanie

Guvernul a facut azi diferenta, printr-o ordonanta de urgenta, intre mita electorala si obiectele promotionale de campanie. Iar ministrul Mircea Dusa le-a cerut candidatilor si alegatorilor sa respecte legea, pentru ca altfel risca inchisoarea.

Petre Roman: Fiecare liberal care candideaza la alegeri trebuie sa cotizeze cu cate 2.500 de euro
Petre Roman: Fiecare liberal care candideaza la alegeri trebuie sa cotizeze cu cate 2.500 de euro

Fostul premeir Petre Roman, candidat PNL intr-un colegiu din Brasov, a declarat, luni seara, ca fiecare liberal care a vrut sa intre in cursa pentru alegerile parlamentare a trebuit sa cotizeze la partid cu cate 2.500 de euro. 

PRETUL campaniei electorale. Candidatii investesc bani buni pentru un loc in Parlamentul Romaniei
PRETUL campaniei electorale. Candidatii investesc bani buni pentru un loc in Parlamentul Romaniei

Candidatii la parlamentare numara zilele pana la startul campaniei electorale, in care investesc deja sume frumusele. Unii spun ca vor merge din usa in usa pentru a-si convinge alegatorii, altii vor miza pe clasicele obiecte promotionale.

Recomandări
FMI: Riscul de recesiune a economiei mondiale este minim, în ciuda incertitudinilor geopolitice
FMI: Riscul de recesiune a economiei mondiale este minim, în ciuda incertitudinilor geopolitice

Unul dintre cei mai importanţi economişti ai Fondului Monetar Internaţional a semnalat un risc redus de recesiune globală, în ciuda zgomotelor continue de incertitudine geopolitică, relatează CNBC.

Pompierii continuă căutările sub dărâmături în urma exploziei din Craiova. Momentul deflagrației violente a fost filmat
Pompierii continuă căutările sub dărâmături în urma exploziei din Craiova. Momentul deflagrației violente a fost filmat

O explozie puternică a transformat miercuri noapte într-o ruină o clădire pentru nefamiliști din Craiova. O femeie a murit, iar alte trei persoane au ajuns la spital, după ce o parte din primul etaj s-a prăbușit.

WSJ: Liderii de război ai Israelului nu au încredere unii în alţii. Există păreri radicale și o rivalitate veche
WSJ: Liderii de război ai Israelului nu au încredere unii în alţii. Există păreri radicale și o rivalitate veche

După şase luni de conflict împotriva Hamas, publicul israelian este profund divizat în ceea ce priveşte modul în care se poate câştiga războiul din Fâşia Gaza.