Zeci de nave ucrainene așteaptă să intre în portul din Constanța. Ce au decis autoritățile pentru a le face loc
Dunărea este aglomerată cum n-a mai fost de 30 de ani. Zeci de nave ucrainene, încărcate cu cereale, fug zilnic din calea războiului. Pentru a le face loc, în zona Sulina, autoritățile au decis să trimită în largul mării navele goale.
Este coadă și la ecluzele canalului Dunăre-Marea Neagră. De când a început războiul, Constanța a devenit principalul port al comerțului spre Europa. Zeci de nave aflate în așteptare la intrarea pe canalul Sulina au fost filmate în marți dimineață. 70 de vapoare cer undă verde pentru a intra în port.
Hărțile realizate prin satelit arată un trafic intens, neobișuit până acum în cel mai nordic port de la noi, cu barje care se îndreaptă spre apele teritoriale românești.
Alegeri 2024
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
Ciprian Cotigă, reprezentant al Administrației Fluviale Dunărea de Jos Galați: „Au apărut foarte multe nave și la malul stâng, și la malul drept. Sunt introduse după ce avem o certitudine din partea porturilor că nava este așteptată, că are marfa pe care o așteaptă, iar ulterior, dacă sunt mai multe nave, se respectă ordinea sosirii.”
Odată intrate pe canalul navigabil, navele se îndreaptă spre porturile Sulina, Tulcea sau Galați. Cum vapoarele sunt prea mari și nu pot înainta, marfa este descărcată în zeci de barje. Așa ajung și în Portul Constanța după ce traversează Canalul Dunăre-Marea Neagră. După începerea războiului din Ucraina, Portul Constanța a devenit principalul punct al traseului grânelor dinspre Ucraina spre toată Europa.
Daniel Georgesu, directorul Administrației Canalelor Navigabile: „Aproximativ 78 la sută din mărfurile care s-au tranzitat pe canalele navigabile sunt cereale. Problema va fi după ce vor începe recoltatul grâului. Nu știu cum o să poată se le controleze atât operatorii, cât și armatorii.”
În același timp, în Portul Constanța se lucrează non stop. Silozurile înalte cât un bloc de zece etaje sunt încărcate cu peste 200 de mii de tone de cereale. 36 de mii de tone sunt din Ucraina și vor pleca din portul Constanța, miercuri, spre țări din Uniunea Europeană.
Din pricina infrastructurii vechi, portul Constanța nu are, însă, capacitatea de a procesa rapid marfa.
Dan Dolghin, director de operațiuni cu cereale în Portul Constanța: „Cât timp conflictul va continua, ne așteptăm ca aceste cantități să crească. Au stocuri imense pe care trebuie să le scoată din Ucraina, pentru că altfel când vor intra la recoltat nu vor avea unde să își pună recolta.”
Prin Portul Constanța au ajuns până acum, din Ucraina, peste o sută de mii de tone de cereale. Canada este pregătită să trimită nave în România pentru a exporta grâul blocat din Ucraina, iar bulgarii au anunțat că vor curăța sectorul navigabil al Dunării din zona lor, pentru a putea fluidiza traficul.