Odată cu reluarea călătoriilor a crescut și numărul curselor anulate ori reprogramate. Astfel că sute de oameni au făcut plângeri, iar inspectorii pentru protecția consumatorilor au pornit în controale pe la operatorii aerieni.

Au apărut probleme si pe marile aeroporturi ale Europei. Sunt prea puțini agenți de securitate, dar nici companiile nu au suficient personal.

Elena avea planificată o călătorie în Italia, la nunta unei verișoare. Și-a cumpărat din timp biletele de avion, dar acum două zile zborul de întoarcere i-a fost anulat fără explicații.

Experiențele românilor cu zboruri anulate

Un mesaj de anulare primit de la companii spunea: „Ne pare rău să vă informăm că s-a produs o modificare de program care vă afectează zborurile aferente codului de confirmare. Din motive operaționale suntem forțați să anulăm zborul dumneavoastră.”

Elena Tiu: „Este a treia oară când mi s-a anulat un zbor în ultima jumătate de an. Mi-am organizat totul în cel mai mic detaliu, chiar și cazările, iar acum va trebui să stau cu o zi în plus, așadar va trebui să îmi cumpăr încă o noapte de cazare.”

De altfel, pe grupurile de vacanțe foarte mulți reclamă că s-au trezit din senin cu zborurile anulate ori reprogramate.

„Au anulat toate zborurile spre România... nu răspund la email-uri nimănui, nici la apeluri, trebuie să suni de trei ori ca să îți răspundă cineva,” a spus un utilizator pe Facebook.

„La final de lună mai aveam bilete pentru Belgia. În acest weekend, am primit e-mail că se modifică ora de plecare de la 7:30 la ora 17:00. În email-ul respectiv nu aveam opțiunea de a accepta sau anula zborul,” a spus un altul.

„Mai demult, dacă se modifica orarul la un zbor, aveam posibilitatea de a anula zborul și de a primi o rambursare. Acum nu mai am această posibilitate, deși zborul a fost modificat,” a adăugat un al treilea.

Motivele anulărilor de curse aeriene

Multe dintre zboruri sunt anulate și pentru că majoritatea companiilor aeriene și-au redus personalul în timpul pandemiei, iar acum nu fac față. O altă capcană o reprezintă biletele suspect de ieftine.

Horia Constantinescu, președintele ANPC: „Se organizează curse neadevărate către anumite destinații, la un preț ce pare extraordinar. Și parte dintre consumatori, așa cum se numea pe vremuri amatorul de chilipiruri, crede că va și ajunge la destinație, dovedindu-se faptul că ulterior acea cursă a fost anulată. Motiv pentru care am demarat la operatori mari de curse aeriene un control de fond.”

Ce pot face clienții în cazul anulării unui zbor

Conform regulamentului Comisiei Europene, orice pasager care a avut un zbor anulat are dreptul să își recupereze integral banii pe biletul de avion, fară să fie forțat să accepte vouchere sau reprogramări.

Mai mult, fiecare pasager care se trezește cu zborul reprogramat ori anulat, cu maximum 14 zile înainte de călătorie, are dreptul la o despăgubire de până la 600 de euro, în funcție de distanța zborului.

Ramona Colea, directorul general al unei firme pentru drepturile pasagerilor: „Compania aeriană ar trebui să ofere și o rerutare pasagerului, iar dacă aceasta nu se întâmplă și pasagerul își achiziționează din surse proprii un bilet pe aceeași rută, care este mai scump decât biletul achiziționat inițial, atunci compania care a anulat zborul va trebui să-i deconteze pasagerului biletul mai scump.”

Dacă nu rezolvați problema cu operatorii de la care ați cumpărat biletele, puteți face o plângere la Autoritatea pentru Protecția Consumatorilor, dar și la Centrul European al Consumatorilor. Există și varianta asigurărilor complete de vacanţă, care vă garantează că veți primi banii înapoi pentru cazare, avion, ori închirierea maşinilor, dar care costă câteva sute de lei.