Vacanțele pe iaht, tot mai populare printre români. Cât costă un astfel de sejur
Pentru cei care își doresc cu orice preț o experiență unică, dar care vor să se simtă și în siguranță, oferta din această vară este plină de oportunități.
Tot mai mulți aleg vacanțe pe iahturi, pe care le închiriază și poposesc într-un alt port în fiecare zi. Pe lângă, vizitarea obiectivelor de pe uscat, pe mare turiștii se pot bucura de sporturi acvatice, pescuit sau priveliști care îți taie respirația. În același timp a crescut și numărul românilor care dețin un iaht.
Cu o temperatură care nu coboară sub 14 grade iarna, Marea Adriatică - ale cărei ape spală coasta a șase țări - este una dintre cele mai atractive destinații de navigație din lume.
Accesibile într-o perioadă numai milionarilor și vedetelor, vacanțele pe iaht nu mai sunt doar pentru cei bogați.
O ambarcațiune de șase persoane se poate închiria o săptămână și cu 2.500 de euro.
Prețurile urcă în funcție de mărimea ambarcațiunii, condițiile pe care le oferă și locurile unde doriți să mergeți.
Închirierea unui catamaran cu șase dormitoare, lung 46 de de metri, pentru a naviga de-a lungul coastei dalmate - de exemplu - începe de la 4.000 de euro.
Iar un iaht cu trei dormitoare - disponibil o săptămână în jurul Tahiti, echipat cu bucătărie, aer condiționat, televizor și camera de zi spațioasă - costă peste 8.000 de euro. La aceste sume se adaugă cheltuielile cu mâncarea, combustibilul, taxele de acostare și plata celui care conduce ambarcațiunea.
Marian Țiță, căpitan ambarcațiune: "O persoană ar trebui să iasă la 600-700 de euro pe săptămână pentru un sejur pe mare și un răsărit diferit în fiecare zi".
Cum tot mai mulți români au descoperit placerea de a naviga - a crescut și numărul celor care investesc în bărci. Prețul mediu al unei ambarcațiuni de 45 de metri este între 100 și 150.000 de euro, iar cel al unui catamaran de aceeași dimensiune de 250 - 500.000 de euro.
Prețul de cumpărare este doar o parte din bugetul de care aveți nevoie pentru a achiționa un iaht. Va trebui să investiți câteva mii de euro și într-o instalație care transformă apa de mare în apă potabilă, dar și în echipamente de siguranță și comunicații.
Apoi, intervin costurile anuale pentru asigurarea bărcii, asistența medicală pe mare și asigurări de călătorie pentru toți pasagerii.
Lor li se adaugă cheltuielile cu serviciile portuare.
În Croația - de exemplu - taxa de acostare este 100 de euro pe zi, iar în Grecia de 25 de euro pe zi.
În Romania, în portul Limanu, pentru o ambarcațiune de 12 - 18 metri, o să dați 21 de euro pe zi. Pe o lună, tariful este de 420 de euro, iar pe un an e de 1.900 de euro.
Marian Țiță, căpitan ambarcațiune: "O barcă nu e ca o mașină să pierzi foarte mult după ce ai închiriat-o. O barcă poți să o lași la închiriat și ea produce pentru tine, cel puțin își acoperă costurile și iți asigură ție vacanțele gratuit".
Daniel Paraschiv: "Mă simt cel mai confortabil în Croația. Marinele sunt impecabile, insulele au zone de boa, de balize, care sunt scufundate și iți ancorezi barca astfel încât pe timp de noapte să poți să stai într-o zonă neamenajată".
Există și o categorie de români care s-au mutat definitiv pe un iaht și navighează în jurul lumii. Un cuplu care a adoptat acest stil de viață cheltuie între 1.000 și 6.000 de euro pe lună. Suma depinde și de cât de des trag la mal și de locurile unde acostează. În larg, nu se plătește taxă de staționare.