Un deputat PSD a propus oprirea sprijinului pentru Ucraina, în urma „lucrărilor ilegale făcute pe Canalul Bâstroe”
Deputatul PSD Alin Chirilă a propus, pe tema controversatelor lucrări pe canalul ucrainean Bâstroe, oprirea sprijinului României faţă de Ucraina până când aceasta se va conforma convenţiilor internaţionale privind Delta Dunării.
Ulterior, postarea a fost editată, afirmaţia referitoare la întreruperea sprijinului faţă de Ucraina fiind eliminată şi înlocuită cu o formulare potrivit căreia apartenenţa la UE a Ucrainei vine cu o serie de obligatii, inclusiv respectarea vecinilor, a principiilor şi a tratatelor internationale, potrivit news.ro.
”ROMÂNIA trebuie să REACŢIONEZE cât se poate de FERM faţă de lucrările ilegale făcute de Ucraina pe Canalul_Bâstroe. Este de-a dreptul revoltător ce face Ucraina, după tot sprijinul primit din partea ţării noastre! Este o sfidare la adresa_României şi a românilor! Şi nu e prima! Amintiţi-vă de Legea minorităţilor care interzice practic învăţământul în limba maternă pentru comunitatea românească din Ucraina. Războiul cu Federaţia Rusă nu poate fi folosit ca scuză pentru aceste acţiuni anti-româneşti! România trebuie să suspende orice formă de sprijin pentru Ucraina până când Kievul se conforma convenţiilor internaţionale privind Delta_Dunării. Cu astfel de comportamente Ucraina nu are ce căuta în Uniunea Europeană! Să înveţe întâi să se comporte ca stat european înainte de a cere să devină membru al Uniunii Europene! În UE ne respectăm vecinii şi ne onorăm obligaţiile din convenţiile europene şi internaţionale. Ucraina încă nu a înţeles acest lucru!!!”, afirma deputatul social-democrat luni, în postarea iniţială.
După mai multe editări, varianta rămasă publică este cea în care afirmaţia privind întreruperea ajutorului românesc pentru Ucraina este eliminată total, fiind înlocuită de cea potrivit căreia apartenenţa la UE implică o serie de obligaţii.
”Apartenenţa la UE a Ucrainei vine cu o serie de obligatii, inclusiv respectarea vecinilor, a principiilor şi a tratatelor internationale”, afirmă Chirilă în cea mai recentă formă a postării sale.
Preşedintele PSD Marcel Ciolacu a declarat că mărirea adâncimii în Canalul Bâstroe de către Ucraina, pentru navigarea cu un pescaj de 7 metri, reprezintă un lucru nepermis de acordurile internaţionale. El a anunţat că va avea, pe 24 februarie, o întrevedere cu ambasadorul Ucrainei la Bucureşti Ihor Prokopchuk la care va aborda şi acest subiect.
„Nu se pune în balanţă ajutorul pe care trebuie să-l facem, şi umanitar, şi economic, şi nu numai Ucrainei, cu situaţia de la Canalul Bâstroe. La nivelul UE s-a hotărât că singurul canal navigabil din Delta Dunării este Sulina şi, printr-o excepţie, MAE, îndreptăţit, şi-a dat un acord ca la un pescaj de 3,5 să se poată naviga în această situaţie excepţională în care se află Ucraina. S-a constatat, am văzut cu toţii anunţurile făcute de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii din Ucraina, că se poate naviga cu pescaj de 7 metri. Asta înseamnă că acolo s-au făcut nişte lucrări şi s-a mărit adâncimea, lucru nepermis de acordurile internaţionale şi de mediu”, a explicat Marcel Ciolacu, luni la Parlament.
Ministerul Afacerilor Externe transmite, luni, că Ambasadorul Ucrainei la Bucureşti, Ihor Prokopchuk, a fost invitat, din dispoziţia ministrului afacerilor externe Bogdan Aurescu, la sediul MAE pentru o discuţie cu secretarul de stat pentru afaceri strategice Iulian Fota, în care partea română a solicitat părţii ucrainene să clarifice cât mai curând diferenţa de poziţionare a Ucrainei între precizările de presă emise în cursul zilei de sâmbătă, că nu efectuează decât lucrări de întreţinere pe canalul navigabil al Dunării, şi informaţiile publicate de către Ministerul Comunităţilor, Teritoriilor şi Dezvoltării Infrastructurii al Ucrainei, conform cărora pe canalul Bâstroe adâncimile de navigaţie au ajuns la 6,5 m, de la 3,9 m cât ar fi fost la debutul războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei. MAE mai spune că ambasadorul Ucrainei a arătat că partea ucraineană nu desfăşoară activităţi de dragare care au ca scop adâncirea căii de navigaţie, ci doar activităţi de natură operaţională menite a asigura navigabilitatea până în portul Izmail şi că partea ucraineană a propus organizarea în perioada următoare a unei reuniuni tehnice între ministerele responsabile pentru domeniul transporturilor din cele două state.