UE vrea sa interzica masinile pe benzina si motorina in orase
Strategia numita "Transport 2050" este plina de recomandari care au ca tinta reducerea cu orice pret a poluarii. Asta inseamna ca in urmatorii 40 de ani nicio masina cu motor conventional nu va mai circula prin orasele Europei.
Comisia Europeana a recomandat luni statelor membre sa investeasca 1.500 de miliarde de dolari, pana in 2050, in infrastructura de transport si vehicule ecologice.
Strategia include patru obiective
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
• eliminarea vehiculelor pe benzina si motorina din orase
• aducerea la 40% a ponderii carburantilor cu emisii reduse de dioxid de carbon in aviatie
• reducerea cu minim 40% a emisiilor poluante in transporturile maritime
• transferarea pe cale ferata sau rute navigabile a 50% din transporturile rutiere de pasageri si de marfuri pe distante medii.
"Este vorba despre un document de viziune, fara valoare de lege", a declarat comisarul pentru Transporturi, Siim Kallas, care a anuntat ca urmeaza actiuni concrete.
Comisia Europeana s-a limitat la a face recomandari, fara impuneri, si s-a declarat constienta de limitele financiare ale guvernelor europene.
Strazile din Bruxelles, capitala Europei, si drumurile de acces sunt pline de gropi, in conditiile in care autoritatile au dificultati in finantarea lucrarilor de reparatii.
"Autofinantarea este viitorul, intrucat fondurile publice vor fi tot mai mici", a aratat Kallas.
El a subliniat ca proiectele de infrastructura au nevoie de o perioada de stabilitate de 30 de ani.
In privinta proiectelor din infrastructura feroviara transfrontaliera, precum linia pentru tren de mare viteza (TGV) Lyon-Torino, sau coridorul pentru transporturi de marfa intre porturile Geneva (Italia) si Rotterdam (Olanda), Kallas s-a declarat multumit de "angajamentele autoritatilor din tarile implicate".
"Gratie acestor masuri, va fi posibil sa obtinem o reducere de 60% a emisiilor poluante generate de transporturi, pana la jumatatea secolului", a spus Kallas, care considera obiectivul realist.
Transporturile sunt "un cosmar" pentru comisarul responsabil cu problemele de mediu, Connie Hedegaard, in conditiile in care emisiile de dioxid de carbon sunt in continua crestere.
Transporturile din Franta, Italia, Spania si Germania genereaza 76% din emisiile poluante la nivelul acestui sector din Uniunea Europeana. Apelul de fonduri lansat de Kallas se adauga celui al comisarului pentru Energie, Gunther Oettinger, care considera necesare investitii de 1.000 de miliarde de euro pentru modernizarea retelelor de transport al energiei si gazelor.
Comisarul pentru fiscalitate, Algirdas Semeta, a facut la randul sau o propunere menita sa descurajeze folosirea carburantilor obtinuti din petrol. Kallas a recunoscut ca nu vor fi impuse constrangeri statelor membre, intrucat stabilirea obiectivelor si impunerea unor actiuni este dificila.
Ministrii transporturilor urmeaza sa isi exprime ulterior comentariile referitoare la aceste propuneri.
Criticile n-au ezitat sa apara
Asociatia europeana a constructorilor de automobile (ACEA) este nemultumita de impunerea unei interdictii asupra vehiculelor motorizate.
Secretarul general al ACEA, Ivan Hodac, a declarat ca transporturile rutiere joaca un rol capital si nu pot fi victima unor decizii arbitrare.