UE vrea o autostrada maritima pana la Constanta. Proiectul de 60 de milioane de euro care ar fi o premiera in Romania

Ultimul update: Sambata 26 Noiembrie 2016 07:05
Data publicarii: Miercuri 23 Noiembrie 2016 07:55
Categorie: Actualitate

Uniunea Europeana vrea o noua autostrada pana la Constanta de data aceasta, una pe apa.

Autostrada maritima este un concept nou pentru Romania, dar functioneaza cu succes in alte state europene.

Oficialul Comisiei Europene, aflat in vizita in tara noastra, ne avertizeaza insa ca "Marea Neagra si Portul Constanta nu exista deloc pe harta transporturilor la sectiunea autostrazilor maritime si zona seamana mai degraba cu o gaura neagra".

Gazul lichefiat este folosit de sute de nave din Europa, pentru ca este mai ieftin si emisiile sunt cu aproape 30 %  mai mici decat in cazul vapoarelor care utilizeaza combustibil clasic. Din acest motiv, tari precum Olanda, Franta, Turcia sau Grecia au construit terminale de gaz in port.

Si cum Romania inca nu are asa ceva, multe nave ne ocolesc.

Brian Simpson, reprezentantul Comisiei Europene, coordonator "'Motorways of the Sea, Comisia Europeana: "Suntem interesati in a vedea cum putem face legatura intre port, cale ferata si Dunare, in special. Vrem sa le interconectam astfel incat sa facem transportul posibil intre ele."

Administratia Portului Constanta a demarat un proiect pentru un terminal de gaz natural lichefiat, care va fi amplasat pe mal. In acest fel, vor putea alimenta si tir-urile sau autobuzele. Costurile ar putea depasi 60 de milioane de euro, bani pe care spera sa ii obtina de la Uniunea Europeana.

Dan Tivilichi, directorul general al CN APM Constanta: "Terminalul va fi situat in zona fluvio maritima ca sa aiba acces in primul rand navele fluviale care o parte din ele au motorizare LNG si se tinde a se schimba toate motoarelor care vor circula pe Dunare cu motoare LNG."

De opt ani, ultimele nave ale flotei de stat, feriboturile Eforie si Mangalia, care apartin CFR Marfa, zac la mal. Pot incarca la bord 40 de tiruri sau 40 de vagoane. Dupa 1989, au navigat pe trei linii, doua cu Turcia si una cu Georgia. Rute considerate nerentabile, asa ca au fost trase pe dreapta. Acum se ia in calcul modernizarea lor, pentru ca s-ar putea face astfel legatura intre Georgia si Romania.

Mihut Craciun, directorul general al CFR Marfa:"Ele vor intra intr-un proiect pilot de modernizare si remotorizare pentru a satisaface aceasta nevoie de transport ferry peste Marea Neagra si a asigura necesarul volumului de marfa."

Proiectele propuse de Comisia Europeana pot reprezenta inceputul unei autostrazi maritime - gandita ca o alternativa pentru transportul terestru - care ar dezvolta noi rute intre Europa si Asia si ar facilita accesul la pietele comerciale.

 

Traseul complet al autostrazii Sibiu-Pitesti a fost stabilit oficial. Cate tuneluri va avea si cand ar trebui sa fie gata
Traseul complet al autostrazii Sibiu-Pitesti a fost stabilit oficial. Cate tuneluri va avea si cand ar trebui sa fie gata
VIDEO PROTVPLUS.RO
sofer craiova spital
A intrat cu maşina în uşile de acces ale Spitalului Judeţean Craiova. Explicația șoferului
Motivul pentru care trei turişti aflați în Masivul Făgăraş au sunat la 112
Un bărbat a murit după ce maşina la care repara a căzut peste el
Ar putea fi cel mai bun an pentru vânătoarea de la Balc. Anunțul lui Ion Țiriac
Scandal între traficanți de țigări și poliție într-o piață din Drobeta Turnu Severin
Isprava unui tânăr din Bacău care a vrut să-şi impresioneze iubita
galati, batran, batut
Reacția recidivistului care a bătut un bătrân în Galaţi şi i-a furat 500 de euro şi telefonul
Fata ucisă, din Constanța, s-ar fi certat cu tatăl ei din cauza internetului. Mărturia mamei
Cum a murit de fapt fata de 14 ani, din Constanța, ucisă de tatăl ei
Trei reţinuți pentru trafic de droguri de mare risc. Ajungeau și în cluburile din Capitală
Accident cu 3 răniți lângă Timișoara. Ambii șoferi erau băuți
A intrat cu țigara aprinsă în garsonieră și a provocat o explozie devastatoare