Tunel abandonat sub Constanța, cheia deblocării portului asaltat de cerealele ucrainene. A fost realizat de Anghel Saligny
În timp ce guvernanții tot promit drumuri care în final rămân doar la nivelul de plan, în Constanța ar putea fi redeschis un tunel feroviar construit acum mai bine de 100 de ani de Anghel Saligny.
Zona este sufocată în prezent de camioane, care aduc mărfuri din Ucraina, şi este mare nevoie de o alternativă. Vechiul tunel, lăsat de multă vreme în paragină, traversează două cartiere și un bulevard, și iese chiar în port.
Tunelul, considerat monument istoric, a fost construit între 1895 și 1908, sub coordonarea inginerului Anghel Saligny. A fost realizat din blocuri imense de piatră, aduse dintr-o carieră din Munții Apuseni, și a fost funcțional 84 de ani.
Intrarea se face dinspre Gara CFR Constanța, iar tunelul are o înălțime de 6 metri și o lățime de 10. În interior poate fi remontată o singură linie de cale ferată. Construcția traversează două cartiere, un bulevard cu șase benzi, trece pe lângă spitalul CFR, și ajunge chiar în Portul Constanța.
George Varasmi, Compania Naţională „Administrația Porturilor Maritime" Constanța:
„În condițiile actuale, odată cu războiul din Ucraina, când se vede că intrările în Portul Constanța aproape că sunt sufocate de mulțimea de camioane, cred că prin acest tunel s-ar fi rezolvat multe. Sunt cozi de kilometri, undeva la porțile de intrare dinspre Agigea, ar înlocui sute, dacă nu chiar mii de camioane zilnic."
Ultima garnitură de tren a trecut prin tunel în iulie 1992. De atunci, structura feroviară a fost abandonată. Șinele de cale ferată au fost demontate, iar intrările baricadate cu porți de fier.
Vasile Anghel, specialist în transportul feroviar: „Acum se intenționează reabilitarea acestui tunel, pe motivul războiului din Ucraina. Dacă nu era războiul, probabil că nici nu se știa de acest tunel."
Cum, în ultimul an, Portul Constanța a fost asaltat de tiruri care blochează chiar o bandă a autostrăzii A4, ceferiștii și-au dat seama ce mină de aur se află sub oraș.
Valentin Costea, consilier CFR Infrastructură: „Am demarat lucrarea de reabilitare și electrificare a acestei linii, și consolidarea tunelului. Am identificat avantaje și în ceea ce privește operatorii de exploatare portuară, prin reducerea timpilor de intrare și scoatere a vagoanelor de la descărcare."
Consolidarea, poate în 2024
Lucrările de consolidare ar putea să înceapă în 2024. Am câştiga, astfel, încă 12 kilometri de cale ferată cu o valoare comercială ridicată, mai ales că va face legătura între triajele de la periferia orașului și principala zonă de transport a cerealelor din Portul Constanța.